Nissan Ariya NISMO

NISSAN ARIYA NISMO er på vej

• ARIYA bliver den udvalgte model, når Nissan genintroducerer sin motorsportsafdeling NISMO i Europa og Danmark
  • Nissan fejrer verdens elbils-dag ved at introducere Nissan ARIYA NISMO
  • Forsalget starter før jul og bilen kan leveres fra starten af næste år.
  • Se mere her

København, (9. september 2024) – Mød ARIYA NISMO – Vi fejrer verdens elbils-dag ved at introducere ARIYA NISMO. En unik udgave av Nissans ARIYA med e-4ORCE (=4WD) og 435 hk. Nissan har længe været i front af elektrificeringen af bilindustrien og tilbyder nu en hurtigere, mere spændende og sikker køreoplevelse som flytter grænserne for ydelse og forventninger til elektrisk mobilitet.

ARIYA NISMO bygger på Nissans righoldige NISMO-arv samtidig med, at den beholder sit japanske design og løfter ydelse og køreegenskaberne.

Fokus på køreglæde

ARIYA NISMO har fået et diskret løft når det kommer til stødfangere og spoilere som styrer vind strømmen på en imponerende måde. Inspireret af Formel E bilerne har NISMO teamet klaret at forbedre vejkontakten med 40 % til 0,11 CL sammenlignet med en standard ARIYA som har 0,18 CL. ARIYA NISMO leveres med Michelin Pilot Sport EV-dæk, som er designet til øgning af stabilitet sammen med 20-tommers hjul med tynde eger som reducerer luftmodstand og vægt.

NISMO leverer en sportslig oplevelse.

Den nye ARIYA NISMO har 320 kW/435 hk/600 Nm. 0-100 km/t klares på 5 sekunder og en acceleration fra 80-120 km/t på bare 2,4 sekunder.

ARIYA NISMO byder også på øget sving- og sidekraft, som er kraftigere end GT-R NISMO. Modificerede fjedrer, stabilisatorer og støddæmpere arbejder sammen med et balanceret chassis for en bedre køreoplevelse. Servostyringen er også justeret. Det indebærer, at styrekraften reduceres ved lave hastigheder og øges på motorvej i høje hastigheder. I-Booster er navnet på systemet, som øger bremse-effektiviteten på ARIYA NISMO. Vi kan også nævne, at ARIYA NISMO har en egen «NISMO-indstilling» udover de vanlige «Standard» og «Økonomi» som kan ændres under kørsel.

e-4ORCE er standard på ARIYA NISMO.

Nissans 4x4 system, e-4ORCE bidrager yderligere til sportsvognsfølelsen. NISMO-udgaven leverer 12 % bedre stabilitet end den grundlæggende e-4ORCE teknologi.

22 kW ombord lader er standard i nye ARIYA NISMO. Herudover kan vi oplyse, at ARIYA NISMO kan leveres i grå, sort, hvid og NISMO Stealth Gray. Man kan også vælge sort tag, kaldet to-tone farve. Alle modeller har en rød kant nederst, som giver et mere sportslig udseende på bilen.

Opgraderet interiør.

Interiør og sæder er opgraderet og tilpasset den sportslige køre stil. Røde søm på rattet og gennemgående NISMO-elementer flere steder, blandt andet på sæderyggen, giver en sportslig følelse også inde i bilen.

”Vi planlægger at starte forsalget før jul, og håber på at kunne levere biler til kunder i starten af 2025”, udtaler Ann Strøby, kommunikationschef hos Nissan Danmark.

Nissan Ariya Nismo e-4ORCE

Electric Motor Type

EESM

Batterikapacitet(kWh)

Maks drejningsmoment foran (Nm)

Maks drejningsmoment bag (Nm)

Maks drejningsmoment kombineret (Nm)

Maks motoreffekt (kW)

Maks motoreffekt (HP)

Bredde uden speil

Bredde med speil

Længde (mm)

Højde (mm)

Akselafstand totalt (mm)

Akselafstand foran(mm)

Akselafstand bag (mm)

Bremsesystem

EBA

Bremsetype foran

Vented Disc

Bremsetype bag

Vented Disc

Bremser foran

Independent MacPherson strut

Bremser bag

Multi-link independent rear suspension

Om Nissan AMIEO (Afrika, Mellemøsten, Indien, Europa og Oceanien)

Nissan ønsker at blive et bæredygtigt selskab, med en målsætning om en renere, sikrere og mere inkluderende verden. Bæredygtighed er kernen i Nissans langsigtede vision, Ambition 2030. For at imødekomme kritiske miljø-, samfundsmæssige og kundebehov, er målsætningen i denne strategi at levere elektrificerede modeller og teknisk innovation til nøglemarkederne globalt.

Dette styrker Ambition 2030 som understøtter Nissans mål om at være kuldioxid neutral i hele deres produkter og virksomheds livscyklus i 2050. Nissan AMIEO-regionen, med EV36Zero i centrum, er klar til at fremme overgangen til en elektrificeret fremtid.

Ann Strøby

Pressekontakt Communications Manager +4520662206