"Min arv bor i mig" er Danmarks kandidat til Nordisk Råds Filmpris 2024

Pressemeddelelse -

Rørende og livsbekræftende dokumentarfilm er Danmarks kandidat til Nordisk Råds Filmpris 2024

Nordisk Film & TV Fond har i dag offentliggjort årets kandidater til Nordisk Råds Filmpris, - to ud af de seks nominerede film er dokumentarfilm med tydeligt dansk afsæt.

Det er intet mindre end et filmisk mesterværk, sådan begrunder juryen valget af Roja Pakari og Emilie Adelina Monies dokumentarfilm ”Min arv bor i dag”, der i dag er indstillet som dansk kandidat til Nordisk Råds Filmpris i selskab med filmkunstnere som bl.a. Finlands Kaurismäki, islandske Kormákúr og norske Haugerud.

Årets nominerede er:

Danmark: "Min arv bor i dig" (The Son and the Moon) af instruktørerne og manuskriptforfatter Roja Pakari, instruktør Emilie Adelina Monies, manuskriptforfatter Denniz Göl Bertelsen og producent Sara Stockmann (Sonntag Pictures)

Finland: "Kuolleet lehdet" (Fallen Leaves) af instruktør, manuskriptforfatter og producent Aki Kaurismäki samt producenterne Misha Jaari og Mark Lwoff (Sputnik Oy, Bufo)

Grønland: "Twice Colonized" af instruktør og manuskriptforfatter Lin Alluna, manuskriptforfatter Aaju Peter og producent Emile Hertling Péronard (Ánorâk Film)

Island: "Snerting" (Touch) af instruktør, manuskriptforfatter og producent Baltasar Kormákur, manuskriptforfatter Ólafur Jóhann Ólafsson og producent Agnes Johansen (Studios)

Norge: "Sex" af instruktør og manuskriptforfatter Dag Johan Haugerud og producenterne Yngve Sæther og Hege Hauff Hvattum (Motlys)

Sverige: "Passage" (Crossing) af instruktør og manuskriptforfatter Levan Akin og producent Mathilde Dedye (French Quarter Film)

Et filmisk mesterværk

Den stærkt roste danske kandidat, der vandt prisen for bedste nordiske film på CPH:DOX tidligere på året, handler om filminstruktør, Roja Pakari, som står i den sværeste periode i sit liv. Hun er gravid med sin søn og får konstateret uhelbredelig kræft. Over seks dramatiske år dokumenterer hun sin hverdag og sine tanker om at leve med en sygdom, der kan koste hende alt.

- Man kunne måske tænke, at en instruktør, der filmer sin egen uhelbredelige sygdom og sit familieliv, ville være alt for privat. Men sådan er det ikke med ”Min arv bor i dig”, hvor Pakari forvandler sin situation til et uforglemmeligt brev til sin søn. Skildringen af Pakaris forsøg på at overdrage historien om sit liv til sin seksårige dreng Oskar er dybt rørende, og filmen er en livsbekræftende fortælling om eksistensen, skriver juryen i motivationen for sit valg af den danske film. (læs juryens begrundelse: www.nordiccouncilfilmprize.com)

"Vi er utroligt glade og beærede over, at vores film er nomineret som den danske kandidat til Nordisk Råds filmpris. Da Emilie Monies og jeg startede med at filme, var det af ren overlevelse, en måde at tackle min sygdom og forstå traumet på. Materialet formede sig langsomt til en universel fortælling om liv, ophav og moderskab, som publikum har taget så rørende imod, og det er mere end vi har kunnet drømme om," udtaler filmens instruktør, Roja Pakari, i anledning af filmens nominering.

Grønlandsk kandidat med tydeligt dansk afsæt

Også i den grønlandske film "Twice Colonized" af Lin Alluna og Aaju Peter er der et markant og tydeligt dansk afsæt, idet dokumentarfilmen både har dansk instruktør, manuskriptforfatter, filmklipper og producent.

Filmen handler om den anerkendte Inuit advokat og aktivist Aaju Peter, der har dedikeret sit liv til kampen for oprindelige folks rettigheder. Filmen fik verdenspremiere på Sundance Filmfestival 2023 og var samme år åbningsfilm på den danske festival, CPH:DOX.

Nordens mest eftertragtede filmpris

Nordisk Råds Filmpris er siden 2005 blevet uddelt én gang årligt til en nordisk film som en påskyndelse for at øge interessen for det nordiske kultursamarbejde samt for at vise anerkendelse af enestående kunstneriske initiativ. Prisen på 300.000 DKK gives til en kunstnerisk vigtig, nordisk produceret spillefilm som har haft biografpremiere mellem 1. juli 2023 og 30. juni 2024 og prisen deles ligeligt mellem filmens instruktør, manuskriptforfatter og producer som en understregning af at film som kunstart er resultatet af et tæt samarbejde mellem disse tre hovedfunktioner.

Vinderen af prisen offentliggøres tirsdag den 22. oktober 2024. Men allerede fra 12. september kan man opleve de seks kandidater, når Gloria Biografen i København sætter spot på de seks nordiske film og Nordisk Råds Filmpris (for spilletider se: https://gloria.dk/).

Læs mere om årets kandidater og Nordisk Råds Filmpris: www.nordiccouncilfilmprize.com

Vellykket kommunikation er at skabe relevans og relation til verden.

Freddy Neumann

Pressekontakt Kommunikationsansvarlig 20467846

Strategi & Kommunikation i kulturen

Vellykket kommunikation handler ikke om at kommunikere i blinde, men om at kommunikere præcist og rettidigt. Kommunikation i kulturverdenen spreder sig langt udover den traditionelle PR og handler i dag om at skabe impact, relevans og relation til verden omkring os.

Neumann Strategi & Kommunikation

Nyvej 10A, 3. tv