Nestlé’s ansatte er blevet 175 år yngre og 163 kg lettere

Nestlé’s ansatte er blevet 175 år yngre og 163 kg lettere

Salgskonsulenter har ofte en dårligere helbredstilstand og er i dårligere fysisk form end mange andre faggrupper i Danmark. Det skyldes bl.a., at de pga. deres arbejde sidder mange timer bag rattet, og resultatet kan være for meget fast food og slik samt for lidt motion, alt sammen med øget risiko for fx blodpropper og hjertekarsygdomme som følge.

Det vil Nestlé Danmark gøre noget ved, så derfor har virksomheden nu af to omgange iværksat et udfordrende, frivilligt projekt med mere motion og søvn samt sundere kost for sin salgsstyrke på 49 ansatte.

I et otte ugers projekt, der nu er afsluttet er resultatet til at tage og føle på:

Tilsammen er de blevet 175 år yngre (målt på body age), 163 kg lettere og 354 cm mindre om livet. Derudover har 83 pct. øget deres træningsindsats, 88 pct. har spist sundere, og 44 pct. har reduceret deres indtag af alkohol.

”Projektet falder helt i tråd med Nestlés globale vision, hvor sundhed i såvel produkter som blandt medarbejdere er højt prioriteret. Vi arbejder hele tiden på at reducere fedt, salt og sukker i alle vores produkter, f.eks. i morgenmadsprodukterne som Fitness og Havre Cheerios. Som en naturlig forlængelse af det har Nestlé fokus på medarbejdernes sundhed,” siger Susanne Wolff, sundhedschef i Nestlé Norden.

Konkret begyndte projektet med at måle medarbejdernes BMI, taljeomfang og body age, der giver et tal for din krops sundhedsmæssige alder i forhold til den biologiske alder. Derudover fik medarbejdere målt deres kondi ved at gennemføre en Cooper-test, der går ud på at løbe så langt, man kan, på 12 minutter.

Deltagerne blev også inddelt i hold, der konkurrerede mod hinanden i løbet af projektets otte uger.
”Det var vigtigt for os, at alle kunne deltage på lige vilkår, uanset om man var maratonløber eller aldrig dyrkede motion. Man skulle forbedre sine egne sundhedsparametre i den bedst mulige retning. Konkurrenceelementet har bestemt været et drivende og inspirerende element for mange af medarbejderne, som har fundet projektet både sjovt og lærerigt,” siger Susanne Wolff.

Via en webportal, udviklet af Nyholm.dk, har medarbejderne kunnet følge deres egne – og de andre holds – præstationer, og et særligt pointsystem var blevet udviklet til formålet.

”Det er særligt imponerende at se, hvor meget medarbejderne tabte sig i taljen på så relativt kort tid. Taljeomfanget er en vigtig risikofaktor for udvikling af hjertekarsygdomme. Taljeomfanget er sammen med fysisk inaktivitet, rygning og søvnmangel de risikofaktorer, der er de vigtigste i forbindelse med forebyggelse af livstilssygdomme,” fastslår Susanne Wolff

Nestlé Danmarks gode erfaringer med projektet gør, at det vil blive gentaget:

”Vi har lært meget at dette projekt, både virksomheden og de enkelte medarbejdere. 81% af deltagerne i projektet nævner i evalueringen, at projektet vil have betydning for deres fremtidige nye livsstil.  Vi ønsker derfor som virksomhed at hjælpe til med at skabe de bedste rammer for at bygge videre på denne gode udvikling,” siger Susanne Wolff.

En af dem, der opnåede den største positive ændring i projektet, er Martin Ravn, der er Category Channel and Sales Development Manager i Nestlé Danmark. Han har fået denne erfaring:

”Jeg var nok lidt skeptisk i begyndelsen, for jeg dyrkede allerede motion i et moderat omfang inden projektet, og jeg følte vel, at jeg spiste rimelig fornuftigt. Men da vi først kom i gang med projektet, var det rigtig sjovt dagligt at sparre og konkurrere med mine kolleger omkring projektet. Alle fulgte løbende med i hinandens resultater, og man skulle ikke tage for meget ”forkert” mad eller snacks, før der var en løftet pegefinger fra kollegaerne. Projektet gav en rigtigt god forståelse for, hvad kost og søvn betyder for ens daglige præsentation”, siger Martin Ravn.

Nestlé Danmarks landechef, Søren Rye, der også selv deltog på lige fod med sine medarbejdere, peger på to grunde til, at Nestlé Danmark valgte at investere i projektet:

”For det første er vi overbeviste om, at sunde medarbejdere også er effektive medarbejdere. Det giver derfor fra et forretningsmæssigt synspunkt rigtig god mening at investere i medarbejdernes sundhed. Men derudover mener vi også, at sunde mennesker er gladere og har et større overskud, og det kommer så ikke kun virksomheden til gode, men også dem selv og de mennesker, de omgås uden for jobbet,” siger Søren Rye.

Nestlé er verdens største producent af fødevarer og omsætter på verdensplan for ca. 550 mia. kr. årligt. Selskabet har 340.000 ansatte.  I Danmark, hvor Nestlé også har nordisk hovedkvarter, er der 250 ansatte.

Anna Rise

Pressekontakt Kommunikationschef, Danmark

Velkommen til Nestlé Danmark!

Nestlé Danmark forhandler og markedsfører en række stærke varemærker som NESCAFÉ, NAN, Hälsans Kök, Maggi, Smarties, After Eight, NESCAFÉ Dolce Gusto, NESQUIK, FITNESS og CHEERIOS.

Alle produkter produceres ud fra en målsætning om at give forbrugeren et kvalitetsprodukt, som smager godt og samtidig er sundt.