Ny webløsning sikrer lettere forsikringshåndtering efter indbrud

Julemåneden er over os og i kølvandet på den også højsæsonen for indbrud. Igen i år vil en del danskere derfor blive tvunget til at give afkald på værdifuld tid med familien for i stedet at fokusere på praktiske opgaver efter et besøg af tyven.

Til de tidskrævende opgaver hører indsamling af dokumentation for de mistede værdier, så tabet i videst muligt omfang dækkes af forsikringsselskabet. Hvad er blevet stjålet, hvilken værdi havde det, og kan man dokumentere det over for forsikringsselskabet? Spørgsmål som uheldige boligejere i årevis har bakset med efter indbrud, og som et nyudviklet dansk internetsystem vil hjælpe med at besvare.

Systemet hedder MySkySafe, og brugere får ud over en webløsning også adgang til en app, hvori informationer ned til mindste detalje om ens værdier oprettes og gemmes i en ”sky”, så de kan tilgås fra alle enheder med en internetforbindelse.

”Vi har udviklet systemet med det formål for øje at gøre en rigtig kedelig situation nemmere at håndtere for mennesker, der bliver ramt af brand eller indbrud”, fortæller Søren Lylloff, som er en af skaberne bag MySkySafe.

”Mange har desværre prøvet at stå i en situation, hvor tyven har været på besøg, og de har på egen krop mærket, hvordan der, ud over vrede og en følelse af magtesløshed over at nogen har tvunget sig adgang til ens hjem, også følger mange praktisk opgaver med at komme på fode igen. En af de tunge opgaver omhandler politi- og forsikringsanmeldelsen, som i forhold til mistede værdigenstande skal indeholde så mange nøjagtige oplysninger, at det næsten er umuligt at foretage fyldestgørende på bagkant”, fortæller Søren Lylloff og pointerer de økonomiske konsekvenser ved ikke at have dokumentationen på plads:

”Erstatningen fra forsikringsselskabet afhænger af, hvor god dokumentation man har for de stjålne værdier. Hvis der ikke er styr på tingene, risikerer man, at erstatningen fastsættes efter et skøn, eller i værste fald at forsikringsselskabet helt afviser at dække tabet”.

Systemet kort beskrevet

Systemet er bygget op omkring oprettelsen af værdiggenstande, som efterfølgende lagres under en ”Ejendom” og et ”Rum”. Oprettelsen tager udgangspunkt i at knytte billed- og købsdokumentation sammen med relevante oplysninger om den enkelte værdigenstand.

Brugeren guides undervejs i forhold til de relevante informationer, som forsikringsselskaberne efterspørger. Er det en cykel, der oprettes, opfordres man eksempelvis til at indtaste nøgle- og stelnummer, mens IMEI-nummer skal bruges, hvis man mister sin mobil eller tablet.

Skulle uheldet være ude, kan brugeren markere de mistede værdiggenstande, hvorefter systemet opretter anmeldelsen til politiet og forsikringsselskabet.

Webløsningen findes på www.myskysafe.dk, mens appen kan hentes gratis i Google Play og fra begyndelsen af januar i App Store. Den fulde version er tilgængelig i en gratis prøveversion den første måned. Herefter koster et månedsabonnement til den fulde version 20 kr. og et årsabonnement 192 kr. Brugere kan også vælge at fortsætte med en gratis men begrænset version.

• Innovationer, opfindelser

• forsikringsanmeldelser
  • indbrud
  • dokumentation
  • værdigenstande

MySkySafe ApS er en danskejet virksomhed, som har sat sig for at revolutionere danskernes tilgang til dokumentation af private ejendele med det formål for øje at lette håndteringen af forsikringsanmeldelser i forbindelse med indbrud eller brand og samtidig højne værdien af indboforsikringen, hvis uheldet er ude.

Baggrunden for udviklingen af systemet er en undren over, at der i en stadig mere digitaliseret verden ikke synes at finde et system, der for alvor sætter fokus på at hjælpe danskerne med at dokumentere deres værdier. Mange steder fra lyder rådet, at det er vigtigt at tage billeder og kunne dokumentere sine værdier, men løsningen, der refereres til, er ofte at fordele billeder blandt venner og bekendte, så de ikke forsvinder, hvis de blot ligger på en computer.

Stort set alle danskere i dag har indset fornuften i at minimere økonomiske tab i forbindelse med beskadigede eller mistede ejendele gennem tegning af en indboforsikring. Hvad, der til gengæld ikke synes samme tradition for, er en målrettet indsats for at dokumentere sine ejendele med henblik på et eventuelt krav over for forsikringsselskabet. Sagt på en anden måde, vi har sagt A, men har aldrig rigtigt fået sagt B.

Vi stiller spørgsmålet: Kan du dokumentere dine værdier i dag? Svaret er for manges vedkommende nej, og det vil MySkySafe gerne gøre noget ved.

MySkySafe ApS ejes af Furesøen Holding AS samt NAGEO Holding IVS. Den daglige ledelse af virksomheden forestår direktør Søren Lylloff.

Læs mere om MySkySafe på www.myskysafe.dk

Søren Lylloff

Direktør 61303648