Web3 — Hvad er det egentlig? Og hvad betyder det for brands?

Web3 — Hvad er det egentlig? Og hvad betyder det for brands?

Efter et par lange og interessante (men forvirrende) samtaler med mine to venner Robert Istok og Andrew Rozas omkring Blockchain, NFT’er, DAO’s (og listen fortsætter…) for et par år siden, kan man roligt sige, at jeg efter disse samtaler blev helt opslugt af emnet Web3. Det gav mig helt klart en bedre forståelse af det hele, selvom det er et kompliceret område i hastig forandring. Det er dog helt klart fremtiden og vil meget snart blive en handelsvare for både brands og forbrugere.

Lad mig spole tilbage til dengang, da jeg sagde mit job hos Bambuser og Relatable op for et par måneder siden for at jagte drømmen om egen virksomhed og starte mit eget bureau. Når du opsiger dit job uden at have et andet fuldtidsjob hos en etableret virksomhed klar, giver det dig et akut behov for at være opdateret på alt, hvad der har med fremtiden at gøre. Så det var det, jeg gjorde. Jeg dykkede ned i emnet Web3 - hvilket resulterede i en evne til at forbinde punkterne mellem i dag og i morgen; og hvad det vil komme til at betyde for brands og forbrugere. Men også en evne til at gøre sproget mere forståeligt.

Hvad er Web3, og hvorfor sker det lige nu?
Kig på Web3 som den naturlige næste evolution for internettet med nogle nye funktioner og opdateringer, som virksomheder og folk vil være i stand til at udnytte på tværs af deres forskellige virksomheder og liv. Årsagen til, at Web3 sker lige nu, er en reaktion på, hvordan centraliserede virksomheder og organisationer har håndteret og tjent penge på folks data. Web3 har til formål at ændre internettet fra en centraliseret platform til en decentraliseret platform. Sagt helt enkelt - mindre magt til centrale organisationer, også kaldet "mellemmænd" på internettet, der leverer tjenester i bytte for dine data (Facebook er et tydeligt eksempel på dette, hvor du som menneske er produktet), og mere magt til P2P-tjenester og teknologier, der giver alle mulighed for at deltage uden at tjene penge på personlige data. Alt sammen med det endelige mål at give mere magt til slutbrugeren. I denne nye verden er alt bygget på et system, der er kendt som Blockchain.

Tænk på Blockchain som en slags bogføringstjeneste, hvor en masse computere sidder med data, som alle kan søge efter. Brugerne driver dette system kollektivt, og folk får "tokens" for at deltage, og disse tokens kan så bruges til at stemme om beslutninger og meget andet.

Personligt mener jeg, at dette er en smuk overgang, da vi er ved at opbygge et inkluderende, generøst og gennemsigtigt internet, som alle kan få gavn af. Denne nye version af internettet er dog svær at få styr på, og det vil tage noget tid at tilpasse sig den og få den fulde forståelse af den.

I denne Web3-verden, i denne Blockchain, sker der en hel del i øjeblikket, og jeg vil forsøge at gennemgå et par af de mest populære begreber, som du måske har hørt om.

NFT’er (non-fungible tokens)
Tænk på disse som digitale samlerobjekter og online-filer, du kan købe og sælge. Der findes mange markedspladser, hvor du kan præge dine egne NFT'er og sælge dem, men du kan også handle; altså købe og sælge andre NFT'er. I denne teknologis tidlige stadie har der været mange projekter, hvor virksomheder anvendte NFT'er udelukkende som et digitalt samlerobjekt, hvilket ikke er så forskelligt fra offline-kunstverdenen. Med dette digitale aktiv (din NFT) ejer du retten til dette specifikke aktiv, og det er ikke-udskifteligt - det kan altså ikke erstattes af noget andet. Du kan handle det på tværs af forskellige markedspladser som eksempelvis OpenSea, og de fleste NFT'er er en del af den såkaldte Ethereum-blockchain, hvilket betyder, at du skal bruge Ethereum (ETH)-mønter som betaling, hvis du vil købe lige præcis den NFT.

De mest succesfulde NFT’er og NFT-brands er ikke kun et specifikt kunstværk; du bliver også en del af et fællesskab, når du køber et værk. Et fællesskab, hvor du kan møde ligesindede, spille spil, blive inviteret til arrangementer og meget mere. https://boredapeyachtclub.com/ er et godt eksempel på en NFT-samling, der er blomstret i dette rum, og i dag kan man købe en af de originale "Bored Apes" for hundredtusindvis af dollars ... og berømtheder som Fallon, DJ Khaled, Steph Curry og Post Malone er alle ejere af "Bored Apes". Med andre ord har de gjort NFT'er til et medlemskab.

Billede fra https://boredapeyachtclub.com

Et andet eksempel er, hvad Gary Vaynerchuk har gjort med sit NFT-initiativ VeeFriends, hvor han sælger NFT’s med sine egne kunstværker på dem. Ud over at være ejer af hans digitale kunstværk, bliver du også en del af Garys fællesskab, og afhængigt af hvilken NFT du har købt, får du adgang til forskellige oplevelser, uanset om det er et 1:1 zoom-opkald, en hovedtale, en billet til hans VeeCon eller mange andre ting. Med andre ord: Han udnytter NFT-teknologien som billetsalg.

Det, der er interessant ved billetsalg og NFT'er, er, at svindel tidligere har plaget billetbranchen, hvilket har tvunget fans til at betale højere priser og samtidig har øget sikkerhedstruslerne for arrangørerne af begivenheder. Ved at misbruge teknologien skaber billetbots kaos og gør det muligt for dem, der er online, at købe billetter i massevis og sælge dem på sekundære markeder til høje priser. Når man bruger blockchain til at sælge billetter, er der ingen måder at svindle med en billet på, da det er gennemsigtigt for alle at se købshistorikken på den åbne blockchain-kilde. Og det er et område, hvor jeg ser, at Web3 vil løse et meget klart problem.

Så hvilken betydning kan Web3 få for et brand?
Der er tonsvis af muligheder for brands på dette område. Men som med enhver anden markedsføringskanal er det vigtigste at integrere den med dine andre kanaler og markedsføringsindsatser eller at implementere den i en bredere forretningsstrategi. Og i sidste ende handler det om at nå ud til et nyt publikum og vise, at du er et fleksibelt og innovativt brand, der forstår kulturelle bevægelser. Følgende ting og spørgsmål ser jeg som en vigtig del af et brands strategi fremadrettet:

• Fysiske varer vil blive parret med en digital vare. Sælger jeg produkter eller andre aktiver, der kan digitaliseres og omdannes til NFT-samlerobjekter?

• Alle billetter vil blive solgt som en NFT. Skal jeg sælge billetter til arrangementer eller andre begivenheder, og kunne vi bruge blockchain-teknologien til at gøre købet mere sikkert for vores kunder?

• Oplevelser med token-adgang. Har jeg eksklusive oplevelser, som jeg tilbyder mine forbrugere, hvor jeg kunne bruge NFT'er som et medlemskab?

• NFT’er som en opdateret version af et loyalitetskort. Er det svært at spore loyalitet og have en tovejstransaktion med mine mest loyale kunder? NFT'er kunne være en måde at belønne mine mest loyale kunder på her og nu?

Vi er kun lige begyndt at kradse i overfladen af Web3, og der er meget mere på vej. Jeg håber, at alt dette har givet mening for dig, og jeg ser frem til at diskutere dette mere på Mynewsday 2022 - årets store PR-begivenhed.

Tilmeld dig vores gratis digitale begivenhed her!

Jourhavende Pressekontakt