Mynewsday 2021 - Choose your age

Mynewsday 2021 - Choose your age

En af dette års inspirerende talere hos Mynewsday er PR-konsulent og fremtidsforsker John Mellkvist. John har stor erfaring med at hjælpe klienter, virksomheder og individer med at øge deres indflydelse og at skabe kommerciel gennemslagskraft. Derudover er han passion at forhindre aldersdiskrimination på arbejdspladser og i samfundet.

I løbet af de sidste par år har John forpligtet sig selv til at reducere aldersdiskrimination. I hans præsentation “Vælg din alder” giver John Melkvist et friskt perspektiv på emnet at blive ældre. Hvorfor boomer det emne? Hvad er aldersdiskrimination, hvorfor er det så udbredt, og hvordan kan vi bruge kommunikation til at forhindre det?

Dit emne er “Vælg din alder” - hvad betyder det?
Vælg din alder er den lidt bevidst tankeprovokerende titel på min bog. Min mission har været at afstigmatisere emnet alder og at mindske fremkomsten af aldersdiskrimination. Ved at fremhæve de positive aspekter ved det at blive ældre og ved at udfordre de mange tilhørende fordomme, kan vi skabe en lysere fremtid for mange, når det kommer til den naturlige proces, det er at blive ældre.

Hvilken betydning vil alder have for fremtiden for kommunikation og PR?
Aldersdiskrimination er et stort problem i samfundet, da det skaber anspændthed, frygt og konflikter. Derudover risikerer virksomheder at miste store forretningsmuligheder, hvis de fejler i at nå deres målgruppe. Her er hensynsfuld kommunikation virkelig vigtigt. Forskellen mellem de forskellige generationer bliver mindre tydelig i vores samfund i dag, og vi begynder at ligne hinanden mere og mere.

Føler du dig som din alder?
Det gør jeg! Jeg er ved at ramme de 50, som er en skøn alder på mange måder. Jeg kan ærligt sige, at jeg er i stand til at gøre en masse ting, som jeg ikke var i stand til for 20-30 år siden - og omvendt selvfølgelig. Men 50’erne er en tid, hvor du kan prøve at finde meningen med din eksistens og ikke mindst stræbe efter at være nyttig for andre.

Kan du pege på noget, som professionelle der arbejder med kommunikation og PR burde fokusere på, når det kommer til alder?
Demografi har længe været dominerende for den måde, vi identificerer, definerer og kommunikerer til vores målgrupper. Det er ved at ændre sig fra alder til “tankegangsbaseret kommunikation”, baseret på den indsigt, at vi ikke lever efter vores alder så meget, som vi plejer - og at fælles interesser og livssyn vægter højere end fælles fødeår. Digitalisering har givet os alle nye muligheder for livet og har sparket gang i en ny form for adfærd.

Mynewsday er en af de største arrangementer for alle der arbejder med markedsføring, PR og kommunikation i hele Norden. Arrangementet finder sted d. 11. november, og årets tema er The Future of PR and Communication. Vær sikker på at du ikke går glip af det ved at tilmelde dig gratis her!

Jourhavende Pressekontakt