At kommunikere med succes kræver mere end blot kommunikation

At kommunikere med succes kræver mere end blot kommunikation

For bare et øjeblik siden var kommunikation ensbetydende med at skabe overbevisende budskaber og at formidle historier. Men i dag, selvom dette fortsat er en central del af kommunikationen, er det ikke nok - og det har det ikke været i et stykke tid nu. Kommunikationsarenaen har ændret sig; kunderne i dag forventer en problemfri kunderejse, og deres brugeroplevelse spiller en vigtig rolle, når de skal vælge et brand, en tjeneste eller et produkt. Men alt for mange brands har ikke tilpasset sig disse behov og de nye krav til kommunikationen.

Så hvordan skal du gribe det an?

For at kunne skille sig ud fra mængden i dag er det afgørende for brands at få fuldt datadrevne indsigter, smartere analyser, martech-værktøjer og kreative måder at formidle information og budskaber på. Og for at gøre det vil du højst sandsynligt inddrage mennesker, data, processer og teknologi.

I den nyligt præsenterede martech-rapport for 2022* er Sverige overraskende nok sakket bagud i forhold til martech-modenhed sammenlignet med resten af Europa. Sverige som marked skiller sig desværre særligt ud som et marked med lave vurderinger. Der er også andre markeder i Europa, der dog ikke skiller sig lige så tydeligt ud. Hvordan kan dette ske i et af de mest digitalt modne lande? Vi mangler tilsyneladende dataanalytikere, der kan indsamle og behandle relevante data, hvilket er grundlaget for datadrevne beslutninger. Så kernen mangler for mange virksomheder. Der synes også at være mangel på teknisk kyndige marketingfolk, der kan håndtere alt fra komplekse martech stacks til indhold målrettet performance- og brandudvikling inden for et omnichannel-perspektiv. Hvad er den hemmelige opskrift på mere succesfulde markeder, og hvad skal svenske marketingfolk og andre lavt rangerede i Europa gøre for at komme tilbage til toppen, hvor de hører hjemme?

1.Du bør sikre dig de rette kompetencer nu!
Uden de rette folk og processer kan du ikke realisere dine markedsføringsplaner. Så med sådan en ny, bred og kompleks arbejdsbeskrivelse har du brug for dygtige folk, der kan dække alt fra dybdegående dataanalyse til performance og branding samt en CMO i din ledelesesgruppe, der til fulde forstår det hele for at kunne drive den overordnede dagsorden.

Vi har identificeret tre metoder i undersøgelsen af, hvordan man finder kompetencerne - lavt vurderede virksomheder foretrækker at uddanne eksisterende medarbejdere, mens topvurderede virksomheder enten rekrutterer ekspertisen eller inddrager eksterne parter for at opnå kompetencerne hurtigt.

Uanset hvilken vej du vælger, bør du sikre dig, at du hurtigt får det på plads, hvis du vil bevare din konkurrenceevne. Gartners nylige undersøgelse taler sit tydelige sprog ved at vise, at marketingfolk kun udnytter 42 % af deres martech-kapaciteter på grund af manglende kompetencer. Så du har sandsynligvis investeret i en avanceret martech stack, men du har næppe nogen til at håndtere den. Hvordan vil du så bevise den forretningsmæssige værdi af din martech-investering?

2. Data- og kundeindsigter - en katalysator for kreative kampagner og initiativer
Hvis vi ikke kender vores kunder og vores data, har vi ingenting. Data giver os indsigt i, hvem vi skal henvende os til, når vi taler til dem og på hvilken måde.

At samle, strukturere og gøre alle vores data tilgængelige på tværs af afdelinger er nøglen til på succesfuld vis at kunne levere den bedste kundeoplevelse og de bedste kampagner med den største grad af kreativitet, mens vi sikrer, at vi når vores fastlagte mål; både i forhold til de kommercielle og brandmæssige perspektiver.

Lavt rangerede virksomheder som dem i Sverige scorer lavt på indsamling og brug af data. Fokus er på at fremme køb, salg, profit og optimering af markedsføring. Modsat lader de toprangerede europæiske virksomheder allerede til at have dette på plads. Deres fokus skifter over til at fastholde og analysere data, hvilket gør det muligt for dem at identificere nye forretningsmodeller med dokumenteret forretningsværdi.

Vi stræber alle efter at finde de bedste indsigter og ideer til at tiltrække vores kunder B2B og B2C, men hvor forberedt er du? Har du de ressourcer, kompetencer og indsigter, der skal til for at møde de fremtidige krav til kommunikationen, der kan give dig den nødvendige opmærksomhed?

Læs Martech-rapporten og se, hvor din virksomhed placerer sig på skalaen for modenhed af martech. Ligger du højt rangeret som de fleste andre virksomheder i Europa eller lavt rangeret som størstedelen af respondenterne i Sverige?

Hvis du ønsker at lære mere om at skabe succesfulde brand- og kundeoplevelser med høj kommerciel værdi, vil jeg opfordre dig til at være med, når vi holder årets største PR-begivenhed Mynewsday 2022. Her får du adgang til læring, værktøjer og succesfaktorer fra højt rangerede virksomheder som Samsung og Synsam ud over de mange års erfaring, som vi deler fra mange forskellige brancher.

Vi ses d. 16. november. Tilmeld dig her!

Forfatter: Gül Heper-Jämterud, Founder CMO goes TECH

Jourhavende Pressekontakt