10 tips til at skabe nyheder i agurketiden

Uanset hvordan sommervejret bliver, kan du altid regne med agurketiden. Det er en mulighed, du som kommunikatør skal udnytte. Dagbladene udkommer stadig, og tv-stationernes nyhedsudsendelser skal stadig fyldes med indhold. Og selvfølgelig leder journalisterne også efter gode historier i sommerperioden. Så inden du går på ferie, bør du kigge på vores tjekliste og gøre dine forberedelser, så din virksomhed får mediedækning, også selvom du ligger på en solrig strand og slapper af.

Agurketiden kan gøre det nemmere at trænge igennem den sædvanlige støj – men hovedreglen om, at din nyhed skal være interessant for at blive samlet op, gælder så sandelig stadig. Der findes nogle effektive måder at forberede sig til sommeren på, så chancerne for at nå ud med virksomhedens nyheder øges.

1. Læs gamle nyheder
Gamle nyheder for at skabe nye? Ja! Se hvad I gjorde sidste sommer, og hvilke spørgsmål der var aktuelle og som berørte jeres virksomhed. Hvad gjorde jeres konkurrenter? Er det muligt at skabe nye nyhedsvinkler på det, eller kan du finde på idéer til opfølgning?

2. Se hvad der sker til sommer

I den danske sommerkalender står bl.a. et utal af musikfestivaller, Take That-koncert i København, Århus Festuge, Copenhagen Pride og George Michael-koncert i Herning. Hvad sker der i din virksomheds lokalområde? Der findes sikkert nogle lokale festivaller eller jubilæer, som du kan koble en virksomhedsrelateret nyhed på.

3. Tilpas nyheden efter sæson
Hvordan kan dine nyheder relateres til sommeren – sælger du et produkt, som er nødvendigt at have med på stranden, eller udgiver du en rapport, som handler om arbejde i sommerperioden? Eller sker der noget i jeres virksomhed, som relaterer til sommeren? Sådan var det for butikken The Fairytale Company, der i sommerperioden valgte at udvide sortimentet med badehåndlæder.

4. Fortæl sjove nyheder
Det kan være nemmere at få nyheder af mere let karakter publiceret om sommeren. Google Trike, der indsamler billeder til Google Streetview, filmer altid om sommeren for at udnytte de lyse timer og det gode vejr. Google Danmark benyttede lejligheden til at forsøge at filme København fra søsiden og fik hejst deres StreetView-cykel ned på en af de velkendte kanalrundfartbåde for at filme Københavns kanaler til deres StreetView-tjeneste.

5. Væk følelser
Ved at belyse fx uretfærdigheder eller misforhold, vækkes der følelser, og chancerne for, at journalisterne vil lytte til din historie, øges derved.

6. Kom nærmere
Alt som sker i mediernes nærområde kan blive interessant, så kom nærmare med din nyhed ved at skabe lokale vinkler eller opdele den i flere nyheder. Fx rejser Gjensidige Forsikring Danmark tyndt og besøger 20 danske byer i juli måned.

7. Sommerbilleder
Placér dit produkt eller din nyhed i en sommersammenhæng og brug billeder i dine nyheder for at øge dine chancer for, at din nyhed publiceres.

8. Materiale med gang i
Det bliver mere og mere almindeligt, at nyheder ikke bare indeholder stillbilleder, men også materiale med bevægelse i. Det er relativt enkelt at lave en kort film, hvor du præsenterer dit produkt eller din nyhed.

9. Baggrundsinformation og fakta
Præsentér din nyhed med baggrundsmateriale og fakta. Findes der rapporter, som understøtter din nyhed, så sørg for, at de er tilgængelige. Findes der grafik og grafer, så relatér det til din nyhed, så journalisterne nemt finder det.

Følger du disse tips, har du garanteret grundlag for pr i løbet af sommeren. Men udover interessante og indholdsrige nyheder, har du også brug for at nå frem til de rette personer. Gennem Mynewsdesk når du journalister, som er interesserede i netop dit emne, og gennem vores netværksfunktion kan du selv øge mulighederne for publicering.

10. Væk engagement
Det vigtigste er, at du vækker engagement i dit netværk. Kontakt de journalister, som du ved, har skrevet om din virksomhed tidligere. Fortæl hvad der sker hos jer i sommerperioden, find ud af hvilke perioder de er på ferie, og hvem som vikarierer for dem. Giver du nyhedstips hurtigt, kan journalisterne overdrage det til deres kollegaer, som sikkert har behov for at producere indhold og er ekstra interesserede i nyhedstips.

Held og lykke med at mestre agurketiden og ha’ en dejlig sommer!

Jourhavende Pressekontakt

Mynewsdesk - En effektiv måde til at forbedre kendskabet til dit brand

Mynewsdesk hjælper organisationer og virksomheder med at nå ud til den rette målgruppe og øge kendskabet til deres brand. Vores smarte platform gør det lettere og mere effektivt for dig at publicere, distribuere og mål måle på dine PR- og kommunikationsindsatser. Alt sammen på én og samme platform.

Når du samler hele din PR-indsats ét sted, bliver det lettere for dig at brande din forretning og overvåge de relevante kanaler. Det hjælper dig med at kunne måle på dine resultater.

Mynewsdesk har 1,6 millioner unikke besøgende hver måned, og der bliver publiceret 80.000 historier om året. Over 4000 organisationer i verden bruger Mynewsdesk til at forbedre deres PR-indsatser, og hele 70% får omtale i medierne.

Læs mere på: www.mynewsdesk.com/dk