(Foto Ida Johansen) Museum & sundtur. Nu kan museumsgæsterne på M/S få vind i håret og skumsprøjt på museumsoplevelsen. Hver weekend i sommerferien tager M/S HAVSTRYGEREN gæsterne med på 30 minutters sundtur.

Søstærk sommer på M/S

Det bliver en SØSTÆRK SOMMER på M/S Museet for Søfart med spændende søfartshistorie, skumsprøjt og sejltur. Som noget nyt kan museets gæster kombinere museumsbesøget med 30 minutters vaskeægte sundtur på Øresund. Hver weekend sejler kutteren M/S HAVSTRYGEREN gæsterne ud på sundet og ind i den maritime historie. Vær beredt på en autentisk oplevelse på vandet med bølgegang og en enestående udsigt til Kronborg, Sverige og sundtoldsbyen Helsingør.

På museet venter flere maritime oplevelser i udstillingerne om sømandsliv og søfartshistorie. De små gæster kan tage et kaptajnskursus og søsætte skibe og sejle i kanaler, der er bygget op i den udendørs tørdok. Sommerens maritime aktiviteter er en naturlig forlængelse af museets nye faste udstilling om modelskibe "Skibe på Stribe".

"SØSTÆRK SOMMER handler om at skabe sit eget skib og prøve kræfter med vand, vejr og vind. Derfor lancerer vi også en sundtur, der giver gæsterne mulighed for at mærke skumsprøjt og få vind i håret. Vi håber, det giver gæsterne en sanselig oplevelse af søfartshistorien, men også en forståelse for, hvad det har krævet og hvad det er, der gennem århundreder har lokket søfarerne ud på havet," siger Anni Mogensen, direktør for M/S Museet for Søfart i Helsingør.

HÅB FOR HAVET
Der er også skumsprøjt i museets aktuelle særudstilling "Pristine Seas - bringer havet tilbage". En National Geographic fotoudstilling med noget så sjældent som gode klimanyheder fra havet. Udstillingens fascinerende undervandsfotos og fortællinger om havfredninger giver håb for havet og mod på kampen for klimaet. Udover alle udstillingerne og årets særlige sommeraktiviteter er der som altid kreative sysler i Sømandsværkstedet og fuld fart på i museets store indendørs legeunivers "DRØMMESKIBET".

SØSTÆRK SOMMER foregår fra d. 29 juni til og med 11 august. Åbent hver dag fra kl. 11 - 18 og gratis adgang for børn under 18 år. Billet til museum og sundtur skal bookes på museets hjemmeside.

SØSTÆRK SOMMER er støttet af Aage og Johanne Louis-Hansens fond og Sparekassen Sjælland Fonden.

For yderligere information, fotos eller interviews:
kontakt presseansvarlig Heidi Vesterberg, hv@mfs.dk, mobil +45 51 24 92 84

M/S Museet for Søfart fortæller historien om Danmark som en af verdens førende søfartsnationer. Det underjordiske museum i Helsingør Skibsværfts gamle tørdok er verdensklasse arkitektur skabt af BIG – Bjarke Ingels Group.