M/S Muset for Søfart runder 100.000 besøgende

M/S Muset for Søfart runder 100.000 besøgende

Søfartshistorier og spektakulær arkitektur trækker museumspublikum fra både ind- og udland til det nye M/S Museet for Søfart i Helsingør, der allerede i løbet af de første ni måneder og inden turistsæsonen for alvor er gået i gang, har rundet 100.000 besøgende.

”Da jeg tiltrådte som direktør var målet at få 100.000 museumsgæster i løbet af det første år. Det har vi allerede nået her inden turistsæsonen for alvor er gået i gang og det er vi selvfølgelig både glade og stolte over. Det viser at der er en stor interesse for vores nye museum - både for den fantastiske bygning, og for de fascinerende historier om Danmark som en af verdens førende søfartsnationer, som man kan dykke ned i i udstillingerne” fortæller Museumsdirektør Camilla Mordhorst.

Ny international kulturdestination

M/S Museet for Søfart har allerede etableret sig som en kulturdestination af internationalt format, hvilket New York Times tydeliggjorde da de i starten af 2014 valgte at sætte museet på deres prestigefulde liste ”52 places to go i 2014”. For Helsingør, der i forvejen har en af Danmarks største kulturattraktioner i byen, Kronborg Slot, er museet med til at give Helsingør et nyt arkitektonisk ikon og museumsattraktion.

”M/S Museet for Søfart er en af de internationalt kendte attraktioner, som er med til at sætte Helsingør og Danmark på verdenskortet- både som kulturdestination og arkitekturikon. Vi glæder os over den flotte succes”, siger borgmester i Helsingør Kommune Benedikte Kiær.

Det smukkeste hul i jorden

Det underjordiske museum er tegnet af det internationalt anerkendte danske arkitektvirksomhed BIG – Bjarke Ingels Group, og er bygget omkring en tidligere tørdok foran Kronborg Slot. Museet har allerede modtaget flere internationale priser for byggeriet. Og netop arkitekturen trækker både arkitekturelskere fra både ind- og udland.

”Vi oplever at mange kommer på grund af af arkitekturen og bygningen som Berlingskes arkitekturanmelder kaldte ”det smukkeste hul i jorden”. Men vi oplever også at vores gæster kommer begejstrede og inspirerede ud af museet med helt ny viden og interesse for dansk søfartshistorie”, fortæller Camilla Mordhorst.

Om M/S Museet for Søfart

Det nye M/S Museet for Søfart åbnede den 5. oktober 2013 og formidler dansk søfartshistorie med fokus på handelssøfart. Museet råder over 3000 m2 udstillingsareal, hvor den rige maritime samling vises gennem en vifte af temaudstillinger. Derudover har museet forskellige skiftende udstillinger og løbende arrangementer. I museets nyåbnede videncenter kan man dykke endnu dybere i alle aspekter af søfartshistorie. Læs mere på www.mfs.dk

M/S Museet for Søfart er et landsdækkende specialmuseum for dansk søfart fra middelalderen til i dag. Museet er statsanerkendt og en selvejende institution. Museet har i 98 år ligget på Kronborg Slot, men åbnede i 2013 med nye faciliteter og udstillinger i et nyt museumsbyggeri af international klasse i Helsingør.

For yderligere oplysninger kontakt venligst

Kommunikations- og pressemedarbejder Signe Thorhauge Lundgren 49280201/24977346