M/S Museet for Søfart fejrer de farverige, storbarmede og dramatiske sømandstatoveringer.

Bliv klogere på dansk tatovørkunst, der startede med Tusch-Hans i Nyhavn 17 i starten af 1900-tallet. Tegn efter originale sømandstatoveringer i museets udstilling og oplev live-tatovering på museet, når den prisvindende tatovør Henning fra Royal Tattoo i Helsingør besøger museet med sin tatovør-nål. M/S Museet for Søfart sætter spot på tatoveringer i alle afskygninger i anledning af årets Knejpefestival i Helsingør, og der er helt særlige M/S tatoveringer til ungerne.

Jon Nordstrøm dykker ned i den danske tatovørkunst torsdag d. 2. oktober kl. 19-21

Det var i Nyhavn i København, at det hele startede og den legendariske Tusch-Hans i 1901 åbnede verdens ældste og stadig fungerende tatoveringsbutik. Op gennem 1970’erne blev de traditionelle sømandstatoveringer suppleret af en strøm af nye kreative motiver, og i dag er tatoveringer ikke mere forbeholdt søfolk og rockere. Hvad betød tatoveringerne for sømændene og hvad betyder de i dag? Og hvordan har motiverne udviklet sig gennem tiderne?

Hør den blændende fortæller, fotograf og forfatter bag bogenNordisk Tatovørkunst, Jon Nordstrøm, når han besøger M/S Museet for Søfart torsdag d. 2. oktober kl. 19 og giver indblik i den danske tatoveringshistorie og krydrer med autentiske sømandshistorier om nogle af legenderne inden for dansk tatovørkunst.

Foredraget koster 80 kr. og billetter kan købet i butikken på museet eller via www.mfs.dk Har du årskort er foredraget gratis og pladser kan reserveres på info@mfs.dk

Helsingørs berømte tatovør live på M/S lørdag d 4. oktober kl. 11-13.30

Oplev live-tatovering på museet, når den prisvindende tatovør Henning fra Royal Tattoo i Helsingør besøger museet med både tatovørnål og ”tatoverings-offer”. Henning vil sidde og tatovere i museets udstillinger og er klar til at svare på spørgsmål. Det er ganske gratis for museets gæster, når entreen er betalt. Henning kan opleves i udstillingerne lørdag d. 4. oktober kl. 11.00 – 13.30.

M/S sømandstatoveringer til børnene fredag d. 3. oktober og lørdag d. 4. oktober.

M/S har fået genoptrykt en helt særlig M/S tatovering, så alle børn har mulighed for at få deres helt egen seje sømandstatovering helt gratis når de besøger museet fredag d. 3. oktober og lørdag d 4. oktober kl. 11-17! Der er tale om overføringstatoveringer, der sættes på med vand og slides af.

Sømandstatoveringsfestivalen afholdes i anledning af Knejpe Festival i Helsingør, der hvert år fejrer sømandsmusikken fra alverdens søfartsnationer.Hjertet og scenen i Knejpe Festivalen er Helsingørs legendariske knejper med sange fra de varme lande, blændende musikanter fra nære og fjernere himmelstrøg og – naturligvis – masser af øl- og havskum.

For yderligere information kontakt venligst: Presse- og kommunikationsmedarbejder Signe Thorhauge Lundgren på stl@mfs.dk / 24 97 73 46