M/S Museet for Søfart er blevet shortlistet til den største arkitekturpris i Europa

De 420 nominerede til en af de mest prestigefulde arkitekturpriser i Europa er netop blevet skåret ned til 40 – M/S Museet for Søfart i Helsingør er stadig med i opløbet om at vinde European Union Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award 2015.

Et år med masser af arkitekturpriser

På M/S Muset for Søfart har arkitekturpriser regnet ned over museet, siden museet slog dørene op i oktober 2013. Museet er bygget under jorden omkring en gammel tørdok, og den spektakulære arkitektur er blevet belønnet med Archdailys ”Building of the Year 2014” i kategorien bedste kulturbyggeri, AIANY Design Award, Architizer A+ Award, RIBA Award og i oktober 2014 modtog museets arkitektur en Culture Award for bedste kulturbyggeri på World Architecture Festival. I februar i år blev museet kåret til årets bedste arkitektur af RUM – et af de mest anerkendte design- og arkitekturtidsskrifter i Skandinavien. Netop nu er M/S Museet for Søfart også nomineret til den største museumspris i Europa, EMYA 2015.

Alligevel er denne nominering ganske særlig – ikke bare for museet, men også for arkitekten, der har tegnet det prisbelønnede museum. Bjarke Ingels fra BIG udtaler:

”Mies van der Rohe prisen er den største hæder en bygning kan få i verden - og selvom det ikke er første gang vi er blevet indstillet eller er kommet i finalen føler jeg at vi med M/S Museet for Søfart har en virkelig værdig kandidat, som på mange måder inkarnerer principperne om forenkling og forædling, som i mine øjne karakteriserer Mies arkitektoniske arv.”

Hele fem danske byggerier

I alt er der hele 5 danske projekter med i konkurrencen om arkitekturprisen. Det drejer sig om:

M/S Museet for Søfart af BIG – Bjarke Ingels Group

Vartov af Hall McKnight

Moesgaard Museum af Henning Larsen Architects

Forfatterhuset af Cobe

Børnehuset i Kerteminde af Cebra architecture

Af de 40 ”shortlistede” projekter, der er tilbage i konkurrencen, bliver fem af dem i slutningen af februar udvalgt til fem endelige finalister. Herefter vil den endelige vinder af prisen blive fundet til en ceremoni i Barcelona den 7. og 8. maj 2015.

Mies van der Rohe-prisen

Mies van der Rohe-prisen hylder moderne, europæisk arkitektur, og uddeles hvert andet år af Mies van der Rohe-stiftelsen og Europa-Kommisionen. Prisen, der er opkaldt efter den tyske arkitekt Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969), blev uddelt første gang i 1987 og finansieres af EU's kulturprogram i samarbejde med Mies van der Rohe-stiftelsen. Projekter, der vurderes at komme i betragtning, indstilles af en række særligt udvalgte, uafhængige eksperter fra alle lande i Europa samt af de arkitektforeninger, der er medlemmer af Den Europæiske Arkitektforening.