(foto_Getty Images for IRONMAN)

IRONMAN om bord på M/S Museet for Søfart

Når IRONMAN igen kommer til Helsingør, er M/S Museet for Søfart også med. Som noget nyt har museet og IRONMAN Danmark indgået et partnerskab, og i år har sportsbegivenheden fået et maritimt tema. Søndag d. 23. juni mødes mere end 2200 seje atleter fra hele verden i Helsingør for at konkurrere i den halve Ironman. Med samarbejdet har IRONMAN Danmark og museet fået mulighed for at give både deltagere og publikum en særlig oplevelse.
Helsingør Skibsværfts gamle tørdok, som museet er bygget omkring, bliver i år en spektakulær og maritim ramme for IRONMANS medarbejdere og for indregistreringen af de mange jernmænd og jernkvinder. Start og mål er placeret på Kulturhavnen ved museet, og medalje overrækkelsen får et maritimt præg, der passer til omgivelserne.

Jacob Nørgaard, Landechef for IRONMAN Danmark siger:
"Vi er utrolig stolte over vores samarbejde med M/S Museet for Søfart. Vores atleter, hvoraf halvdelen er internationale, får en fantastisk oplevelse, når vi smelter IRONMAN sammen med en af Helsingørs store kulturattraktioner. Atleter og deres pårørende kommer til at opleve museets enestående tørdok før og efter racet, samt et gennemgående maritimt tema."

I år er det tiende gang, at IRONMAN 70.3 bliver afviklet i Helsingør og der har været stor interesse for at deltage i det nu udsolgte event. Deltagerne i konkurrencen skal svømme 1,9 kilometer, cykle 90 kilometer og løbe et halvmaraton på 22,1 kilometer. I dagene op til begivenheden har både børn og voksne mulighed for at deltage i mini-triatlon og løb. Får atleterne og publikum brug for en pause undervejs, er museets café og udstillinger åbne.

"M/S er en del af byen, og derfor deltager vi naturligvis også i en stor begivenhed som denne. Med det maritime team for årets IRONMAN kan museet bidrage med perspektiver på eventets unikke placering og Helsingørs betydning for den danske søfartshistorie. Historisk set har søfart jo også været lidt en kraftanstrengelse og krævet både udholdenhed, styrke og mod ligesom en IRONMAN gør. Vi glæder os til at tage imod deltagerne og publikum," siger Anni Mogensen, direktør for M/S Museet for Søfart.

For mere info, interviews eller fotos:
Kontakt venligst presseansvarlig, Heidi Vesterberg, tlf. 51 24 92 84, hv@mfs.dk

M/S Museet for Søfart fortæller historien om Danmark som en af verdens førende søfartsnationer. Det underjordiske museum i Helsingør Skibsværfts gamle tørdok er verdensklasse arkitektur skabt af BIG – Bjarke Ingels Group.