Havet, klimaet og kameraet på M/S torsdag d. 13 juni.  Mød undervandfotograf og dykker Helene-Julie Zofia Paamand, der bruger sit kamera i kampen for havmiljøet.
Havet, klimaet og kameraet på M/S torsdag d. 13 juni. Mød undervandfotograf og dykker Helene-Julie Zofia Paamand, der bruger sit kamera i kampen for havmiljøet.

Fotografi: kameraet som våben i klimakampen

Dykker og undervandsfotograf Helene-Julie Zofia Paamand bruger sit kamera som våben i klimakampen. Under navnet "Underwater Ambassador" har hun gjort sig selv til havets ambassadør bl.a. på sociale medier, hvor hun med sine fotografier viser, at naturen under vandet er under pres. Som dykker og undervandsfotograf kan hun give os et indblik i en natur og et dyreliv, som vi ellers ikke har adgang til. Torsdag d. 13 juni besøger hun M/S Museet for Søfart i forbindelse med Copenhagen Photo Festival og museets aktuelle fotoudstilling "Pristine seas: bringer havet tilbage".

I en samtale med museets program- og udstillingschef Sarah Giersing fortæller Helene om undervands-fotografering, havets fantastiske verden og kritiske tilstand. Hun fortæller også, hvorfor fotografierne er blevet hendes bidrag til klimakampen. Det er ikke længere nok for undervandsfotografen at dykke for sin fornøjelses skyld.

"Jeg vil gerne vække folk. Fotografierne skal ud og gøre en forskel. Når jeg bevæger mig under vandet, møder jeg mange forskellige havdyr og fisk. For dem er jeg et ukendt og potentielt farligt væsen, men alligevel møder de mig med nysgerrighed og accept. Det er en fantastisk og smuk oplevelse, der har givet mig en ydmyghed, som jeg gerne vil give videre. Vi mennesker har jo misforstået vores rolle her på planeten. Vi har glemt, at vi skal dele det hele med alle andre væsener og med respekt for den fantastiske natur, som er med til at at holde os i live. Det er det, jeg gerne vil vise" siger undervandsfotografen Helene-Julie Zofia Paamand.

Fotografierne skal give stof til eftertanke og perspektiver på de problemstillinger, vi hører om i nyhederne. Men hvordan dokumenter vi klimakrisen bedst, og kan fotografier af smukke havlandskaber ændre noget?
Kom og bliv meget klogere på havet, kameraet og klimakampen torsdag d. 13 juni. Arrangementet er en del af Copenhagen Photo Festival. Billetten giver også mulighed for at opleve museets aktuelle fotoudstilling "Pristine seas - Bringer havet tilbage" - National Geographic Society's udstilling om havfredninger, der virker.

Samtalen starter kl. 17 og varer ca. 70 minutter. Arrangementet er gratis, når entré til museet er indløst. Det er nødvendigt at booke en plads på forhånd via museets website. Gratis for årskortholdere.

Fotos til download herunder. For mere information eller interview:
Kontakt venligst presseansvarlig på M/S, Heidi Vesterberg, tlf. 51 24 92 84, hv@mfs.dk

M/S Museet for Søfart fortæller historien om Danmark som en af verdens førende søfartsnationer. Det underjordiske museum i Helsingør Skibsværfts gamle tørdok er verdensklasse arkitektur skabt af BIG – Bjarke Ingels Group.