Danmark får et nyt nationalt søfartsmuseum i 2012.

Danmark får et nyt nationalt søfartsmuseum i 2012.

Projektering af de nye udstillinger er netop gået i gang og projektet blev i dag præsenteret for kulturminister Carina Christensen under et besøg på Kronborg. Kulturminister Carina Christensen blev ved en præsentation på Kronborg i dag orienteret om det store projekt finansieret med donationer fra i alt 11 fonde. Anlægsudgifterne er estimeret til 212 mio. kr. hvortil kommer udgifter til indretning af bygningen samt etablering af udstillinger mv. De hollandske udstillingsdesignere Kossmann.dejong er netop blevet valgt til at stå for de nye udstillinger. Kossmann.dejong har gennem de seneste år gjort sig bemærket med udstillinger, der med rig brug af billeder og spændende scenografi formår at række ud til et nyt, ikke museumsvant publikum. Museet er tegnet af BIG Bjarke Ingels Group, der placerer en 6000 m2 bygning under jorden omkransende den gamle tørdok fra Helsingør Skibsværft. Med ny og overraskende arkitektur og udstillingssprog får Danmark i 2012 et museum, der kan danne ramme om spændende møder med dansk søfartshistorie i globalt perspektiv i fortid og nutid.  Udstillingsdesignere er netop valgt: De nye udstillinger tegnes af de hollandske udstillingsdesignere Kossmann.dejong, der gennem de seneste år har gjort sig bemærket med udstillinger, der formår at række ud til et nyt, også ikke museumsvant publikum, og få fat i os, der hvor vi er. Det opnår de ved at kombinere de originale museumsgenstande med en udbredt brug af levende billeder, skiftende scenografier, lyde og publikumsinvolverende aktiviteter. Alt sammen i et sprog der først og fremmest appellerer til følelser og fortæller historie uden brug af tekster, forklarende speak og interaktive computerskærme. (se www.kossmanndejong.nl)  Bygningsarkitekt: Museet er tegnet af BIG Bjarke Ingels Group, der placerer en 6000 m2 bygning under jorden omkransende den gamle tørdok fra værftet. Ved hjælp af gangbroer spændt ud mellem dokkens vægge skabes adgang til og indblik i det store museum og selve dokken bliver et nyt offentligt byrum med mulighed for skiftende kulturelle aktiviteter. Publikumsområderne karakteriseres ved let skrånende gulve, rum med skiftende højde og bredde, skift mellem mørke og lys og dermed en stor oplevelsesrigdom under rundgangen i huset. (se tegninger på www.big.dk)  Unik placering ved Helsingørs nye havnefront: Museet bygges på den gamle skibsværftsgrund i Helsingør og kommer til at ligge ud til havnen mellem Kronborg og ”Kulturværftet”, Helsingør kommunes nye biblioteks-, teater og koncerthus. (se www.kulturomraade.dk)  Et multifunktionelt hus: Den nye bygning og dens indretning vil tilgodese mange forskellige brugergrupper: Der bliver lagt særlig vægt på rum til aktiviteter der involverer børn, unge og studerende, bl.a. med åbne værksteder og et videnscenter. Konference- og mødefaciliteter i maritimhistoriske omgivelser skal gøre huset tiltrækkende for erhvervslivet bredt og de maritime erhverv i særdeleshed. Hertil kommer butik, café, billed- og søkortarkiv, bibliotek og administration.  Organisation: Museet er et statsanerkendt specialmuseum, der drives med bevillinger fra Kulturministeriet og egen indtægter. Byggeri og udstillingsindretning foretages af Maritim Museums Byg ApS på baggrund af bevilling fra 11 fonde. (se www.maritime-museum.dk)  Yderligere oplysninger: Vedhæftede fakta ark, samt www.maritime-museum.dk.

Vedr. byggeriet, kontakt formand for Maritim Museums Byg ApS, Dan Pode Poulsen, tlf: 33489220.

Vedr. udstillinger, samt museet i øvrigt, kontakt undertegnede eller museets formand Erik Østergaard tlf: 40151225.

Med venlig hilsen Jørgen Selmer museumsdirektør, tlf: 49280201. Foto: 1. Kulturminister Carina Christensen får præsenteret planerne for Danmarks nye Søfartsmuseum. Bygningen placeres i og omkring en gammel tørdok fra Helsingør Skibsværft og som nabo til Kronborg Slot. Personerne fra venstre: museumsdirektør Jørgen Selmer, formand for Maritim Museums Byg ApS Dan Pode Poulsen, kulturminister Carina Christensen og museets bestyrelsesformand Erik Østergaard. BILAG: FAKTAARK Maj 2009 DANMARKS NYE SØFARTSMUSEUM Placering og arkitektur Bygningen er tegnet af BIG Bjarke Ingels Group og bliver på ca.6.000 m2 placeret under jorden rundt om Dok 1 fra Helsingør Skibsværft. Adgang til bygningen bliver via broer spændt ud over dok-rummet. Gulvet i udstillingsarealet vil være svagt faldende, så besøgende vil bevæge sig rundt i huset og samtidig gå nedad i en spiral. Huset bliver fuldt tilgængeligt for handicappede.(se tegninger m.m: www.big.dk) Udstillinger og aktivitetsfelter Udstillingerne bliver skabt i et samarbejde mellem museet og det hollandske udstillingsarkitektfirma Kossmann.dejong (www.kossmanndejong.nl). Museet vil ud over udstillinger rumme videnscenter, webopkobling, undervisningsfaciliteter, café, værkstedsfaciliteter og administration. Museet skal desuden danne ramme om en mangfoldighed af konferencer, kulturarrangementer, præsentation af de maritime erhverv m.m. i de nye spændende omgivelser, hvor naboskabet til Kulturværftet, Kulturhavnen og Kronborg også vil blive udnyttet. Tidsplan  September 2008 – projektering og forundersøgelser påbegyndes.  Marts 2010 – det egentlige byggeri igangsættes.  Årsskiftet 2011/2012 forventes byggeriet færdigt.  Maj 2012 forventet åbning for publikum. Økonomi Anlægsudgifterne er estimeret til 212 mio. kr. hvortil kommer udgifter til indretning af bygningen samt etablering af udstillinger mv.  Udgifterne finansieres af donationer og støtte fra 11 fonde.  Basis driftsbudget for det nye museum forventes at ligge o. 23 mio. kr. baseret på statstilskud samt egne indtægter fra entré, arrangementer og udleje til konferencer m.v. Fondsbevillinger Projektet kan gennemføres takket være bevillinger fra 11 fonde:  A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal  Arbejdsmarkedets Feriefond  Augustinus Fonden  Dampskibsselskabet Orient's Fond  Den Danske Maritime Fond  JL-Fondet  Aage og Johanne Louis-Hansens Fond  Oticon Fonden  TK Foundation  TORM's Understøttelsesfond  ØK's Almennyttige Fond Organisation for byggeri og udstilling Donationerne fra fondene er ydet til Maritim Museums Fond, der har etableret selskabet Maritim Museums Byg ApS til gennemførelse af byggeri og udstillinger. Valg af entreprenører foretages fra efteråret 2009.  Maritim Museums Fond: Formand: Mette Christensen, vicepræsident, Sø- og Handelsretten Jens Bjergmose, direktør, TORM’s Understøttelsesfond Jens Fehrn-Christensen, finansdirektør, tidl. Rederiet Norden A/S Carsten U. Larsen, direktør, Folketinget Dan Pode Poulsen, økonomidirektør, Danmarks Rederiforening Lars Ole Hansen, direktør, tidl. Universitets- og Byggestyrelsen  Maritim Museums Byg ApS: Formand: Dan Pode Poulsen, økonomidirektør, Danmarks Rederiforening. Lars Ole Hansen, direktør, tidl. Universitets- og Byggestyrelsen Arnt Ottendahl, arkitekt, Ottendahls Tegnestue Jacob Salvig, museumsdirektør, Naturama, Svendborg  Bygherrerådgiver: Alectia A/S (tidligere Maersk Construction A/S)  Arkitekt: BIG Bjarke Ingels Group  Rådgivende ingeniør: Rambøll Danmark Museet Det nuværende Handels- og Søfartsmuseum er etableret i 1915, og har til huse på Kronborg Slot. Museet fraflytter denne placering ved flytning til det nye søfartsmuseum. Kronborg Slot planlægger at anvende de ledige arealer til bl.a. kultur og konferencefaciliteter.  Museet er en selvejende institution. Et statsanerkendt landsdækkende specialmuseum for den civile danske søfart fra middelalder til nutid i såvel nationalt som internationalt perspektiv.  Museet får hovedparten af driftsindtægterne via midler fra finansloven i henhold til museumslovens § 16.  Protektor: H.M. Dronning Margrethe.  Bestyrelsesformand: Direktør Erik Østergaard.  Museumsdirektør: Jørgen Selmer.  Bestyrelsesmedlemmer og personale, se www.maritime-museum.dk. Yderligere oplysninger:  www.maritime-museum.dk  Vedr. Museumsbyggeriet: Dan Pode Poulsen, Maritim Museums Byg, 33489220  Vedr. Udstillinger og museumsdrift:  Jørgen Selmer, Handels- og Søfartsmuseet, 49280201