Her ses en del af havnen i Charlotte Amalie på Sankt Thomas. Et udsnit af et maleri af Frits Melbye, 1851. Maleriet er en del af samlingen hos M/S Museet for Søfart (foto_Als,Jørgen)

Boglancering: To forskere giver hver deres blik på kolonihistorie

M/S Museet for Søfart inviterer til boglancering og en eftermiddag om ét af tidens mest omdiskuterede emner: Kolonihistorie.

Onsdag den 17. november udkommer bogen ”Under sejl – til Asien, Afrika og Amerika”, skrevet af historiker, tidl. seniorforsker ved Rigsarkivet Erik Gøbel. Et pragtværk om de danske oversøiske sejlskibstogter og livet ombord på skibene i fra 1600-tallet til midten af 1800-tallet. Udgangspunktet er først og fremmest dansk søfart og vi møder købmændene og sømændene undervejs til Kina, Indien Vestafrika og Vestindien.

Udgivelsen markeres med dette arrangement, der også byder på et et indblik i fremtidens kolonihistoriske forskning, når lektor ved Københavns Universitet Gunvor Simonsen præsenterer sit forskningsprojekt In the same Sea”. Forskningsprojektet undersøger forbindelserne mellem befolkningerne på de små øer i Caribien mellem 1650 og 1850. Projektet har fokus på, hvordan befolkningen på øerne opbyggede nye samfund og egen identitet, mens europæisk indflydelse langsomt trådte i baggrunden.

”Vi har med dette arrangement inviteret nogle af landets dygtigste forskere i kolonihistorie til at belyse emnet fra forskellige vinkler. Der er ikke en enkelt sandhed om dansk kolonihistorie. Derfor er det vigtigt, at vi  bringer forskellige perspektiver i spil, så vores forståelse af fortiden bliver større”, siger direktør Ulla Tofte fra M/S.

Erik Gøbel og Gunvor Simonsen talte med Adam Holm om emnet i ’Kampen om historien’ på P1 2. november: https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien-3/kampen-om-historien-13

Arrangementet er gratis for medlemmer af M/S. Medlemskab fra 200 kr.
Hvornår: Onsdag den 17. november kl. 15 - 17
Hvor: M/S Museet for Søfart, Ny Kronborgvej 1, 3000 Helsingør

Under sejl” udgives af Gads Forlag med støtte fra M/S Museet for Søfarts Venneselskab. Bogen kan bl.a. købes i M/S butik: Pris 349,- kr.
Yderligere information/interviews kontakt:
presseansvarlig Heidi Vesterberg, hv@mfs.dk, mobil +45 51 24 92 84