Krav om mundbind i Midttrafiks busser og Letbanen

Fra i dag fredag den 7. august er der krav om brug af mundbind i Midttrafiks busser i Aarhus og Letbanen. Midttrafik indsætter G4S-kontrollører til at håndhæve, at kunderne skal bruge mundbind.

Nu er det ikke nok at have en gyldig billet, når man skal med bus eller letbane i Aarhus. Fra i dag den 7. august skal kunderne bære mundbind i al offentlig transport i Aarhus. Anbefaling blev efter bare en uge til krav om mundbind i Aarhus på grund af et højt smittetryk i kommunen. Med kravet om mundbind håber Midttrafik at se mundbind på alle kunder i bybusser, regionalbusser og Letbanen. Sundhedsstyrelsen meddeler dog, at der er undtagelser:

• Børn op til 12 år behøver ikke bære mundbind
  • Personer med vejrtrækningsbesvær, nedsat bevidsthedsniveau, eller personer med fysiske eller mentale svækkelser, som gør, at de ikke selv kan fjerne mundbindet, skal ikke bære mundbind.
  • Mundbind skal fjernes, hvis bæreren får svære gener og ubehag, som f.eks. vejrtrækningsbesvær, kvælningsfornemmelser m.v.
  • Mundbind kan fjernes, hvis man har brug for at spise eller drikke, indtage medicin, ved samtale med personer der mundaflæser osv.
  • Mundbind kan fjernes, hvis politiet skal foretage identifikation

Midttrafik indsætter ekstra G4S-kontrollører i busser og Letbanen fra næste uge, der om nødvendigt skal afvise de kunder, der sidder i bussen uden mundbind. Det er i udgangspunktet ikke en chaufføropgave.

Chaufførerne skal som udgangspunkt også bære mundbind, når de kører bus i Aarhus Kommune. I bybusser og letbane er chaufførerne afskærmet og behøver derfor muligvis ikke at bære mundbind, medmindre de skal i kontakt med kunderne. Midttrafik er i gang med at få dette afklaret ved myndighederne.

Midttrafik Kundecenter sælger mundbind fra onsdag i uge 33. Det er ikke muligt at købe mundbind i busserne, fordi Midttrafik ønsker at begrænse kontakten mellem chauffør og kunde.

Kunder, der skal med bussen fra blandt andet Park Allé i Aarhus kan fra mandag eftermiddag møde Midttrafiks stoppestedsværter. Stoppestedsværterne vil uddele håndsprit, mundbind og gode corona-råd.

Midttrafik opfordrer kunderne til at passe på sig selv og andre med en række anbefalinger til god corona-adfærd i busser og letbane.

• Hold afstand til chauffør og andre passagerer
  • Undgå at betale med kontanter
  • Respekter det tilladte antal passagerer
  • I Midttrafik live kan du se om bussen er fyldt, inden den ankommer til stoppestedet
  • Sid eller stå med ansigtet i køreretning
  • Medbring din egen håndsprit
  • Sprit af før og efter berøring af kontaktpunkter og kontantbetaling
  • Rejs uden for myldretiden, hvis du kan
  • Host i ærmet
  • Bliv hjemme, hvis du er syg eller har symptomer

FAKTABOKS

Hvornår gælder kravet?

Fra i dag, fredag den 7. august.

Hvor gælder kravet?

For de gule busser i Aarhus ved Busselskabet Aarhus Sporveje. Derudover gælder det de regionale busser, som kører igennem Aarhus. Når busserne kører inden for Aarhus Kommune skal chauffører og kunder bære mundbind.

Hvem skal bære mundbind?

I udgangspunktet alle kunder og chauffører. Sundhedsstyrelsen oplyser dog, at der kan være undtagelser:

• Børn op til 12 år behøver ikke bære mundbind
  • Mundbind kan fjernes, hvis politiet skal foretage identifikation

Hvad sker der hvis man ikke bærer mundbind?

Man kan blive afvist i bussen og ikke komme med.

Man får ikke en bøde.

Hvor kan man købe mundbind?

Mundbind kan købes på apoteker o.l. og fra onsdag den 12. august også på Midttrafik Kundecenter i Aarhus.

• corona
  • aarhus bybusser