Sparsommelige Per gør det igen

Sparsommelige Per gør det igen

Igen i år dystede lastbilchauffører i økokørsel, da Driver’s League blev afholdt. Vinderen af den danske udgave af konkurrencen blev fynboen Per Rai Obling alias Lille Per. Det er anden gang, han vinder konkurrencen, og tredje gang, han er på podiet.

Over sommeren har chauffører fra hele verden konkurreret i økonomisk kørsel i konkurrencen Driver’s League, som arrangeres af Fleetboard i samarbejde med Mercedes-Benz. I den danske del af konkurrencen var det Per Rai Obling fra Palle Holmegaard Transport A/S, der løb med sejren. Dermed fastholder han sin position blandt de allerbedste i landet. I 2015 vandt han nemlig også, mens han blev nummer to året efter. I år sluttede han så på en samlet score på imponerende 9,79 ud af 10 over i alt 26.580 kørte km og var dermed den bedste chauffør af de i alt 1.388 danske deltagere. Samtidig opnåede han en overbevisende plads som nummer 108 i den internationale konkurrence, hvor i alt 25.724 chauffører deltog.

Arbejdet er en leg med Fleetboard
Pers arbejdsuge starter søndag aften omkring kl. 20 på transportcentret lidt udenfor Odense, hvor den blå Mercedes-Benz Actros 2545 Ls 6x2/2 holder parkeret. På en typisk aften kan han nå to ture med sættevogn til enten Aarhus eller Herning og retur, inden han holder fyraften hen ad de tidlige morgentimer. Og selvom Per ofte kører de samme ruter, er hver tur alligevel forskellig:

"Jeg tilpasser kørestilen afhængigt af, hvilket gods jeg har med. Og det sjoveste er faktisk et stort 60-tonslæs. Så skal man køre på en helt bestemt måde, " siger han med begejstring i stemmen.

Resultaterne i Driver’s League måles af det telematiske system Fleetboard, som registrerer chaufførens kørsel og giver point ud fra parametre som slitage, brændstofforbrug, bremseaktivitet og tomgangskørsel. Samtidig giver systemet løbende feedback til chaufføren om, hvordan han kan optimere sin kørestil.

Og Fleetboard, som er standardudstyr på Actros og fås som ekstraudstyr på de øvrige modeller fra Mercedes-Benz, har haft stor betydning for Pers kørestil. Tidligere skænkede han ikke brændstofforbrug eller bremsning mange tanker. Nu forsøger han hver dag at forbedre sine resultater. Bremsning, acceleration og ikke mindst tomgangskørsel begrænses til et minimum. Sammenlignet med 2014 kører Per nu i gennemsnit 800 meter længere pr. liter brændstof, og han forfiner hele tiden sin teknik:

"Det er jo sjovt at konkurrere med kollegerne og hele tiden forsøge at overgå sig selv, " siger han og uddyber: "Derudover handler det om hele tiden at læse trafikken og undgå at bremse eller accelerere unødigt. "

Sparekørsel er godt for driftsøkonomien
Per er ikke den eneste chauffør fra Palle Holmegaard Transport A/S, som har klaret sig godt i årets konkurrence. Andenpladsen gik nemlig til en af hans kolleger. Og det er noget, som glæder Christian Holmegaard, medejer af Palle Holmegaard Transport A/S:

"Vi er stolte af at have to chauffører på podiet i år. Chaufførerne synes, det er sjovt at konkurrere mod hinanden, og det er selvfølgelig noget, der kan ses på bundlinjen, fordi vi sparer mange penge på brændstof og slid på bilerne, " siger han.

Fuld fart på Falkenberg
Foruden æren af at være danmarksmester i økonomikørsel kan Per nu glæde sig til sin præmie, som dog ikke har meget med økonomikørsel at gøre. Førstepræmien i år er nemlig et Mercedes AMG Driving-event på racerbane i Falkenberg i Sverige.