Overblik: Alle nyhederne fra Mercedes-Benz på IAA

Overblik: Alle nyhederne fra Mercedes-Benz på IAA

Foruden at præsentere et nyt elektrisk koncept, benytter Mercedes-Benz også den internationale biludstilling i München til at løfte sløret for en ny E-Klasse All-Terrain, opfriskede udgaver af EQA og EQB – og et globalt ladenetværk.

Den internationale biludstilling i München, IAA, er i fuld gang i disse dage, og Mercedes-Benz har løftet sløret for en række spændende nyheder. Det tyske luksusmærke benyttede allerede aftenen inden premieren til at præsentere det nye elektriske koncept, Concept CLA Class (som du kan læse mere om her) – men der er også andre højdepunkter på programmet.

Ny E-Klasse All-Terrain

På Mercedes-Benz’ udstillingsområde i München finder man nemlig den nye E-Klasse All-Terrain – en livsstilsorienteret og eventyrlysten udgave af den berømte bestseller, som har været på programmet siden 2017. I nyeste version videreføres konceptet med AIRMATIC-luftundervogn med ekstra frihøjde (46 millimeter højere end stationcarvarianten), 4MATIC-firehjulstræk samt visuelle og praktiske offroad-elementer som særlige kofangere, en unik frontgrill, bundbeskyttelse i højglanspoleret stål samt mørkegrå skærmbeskyttere.

Den nye E-Klasse All-Terrain er 28 millimeter bredere end forgængeren, hvilket især er til fordel for bagsædepassagererne, som har mere albuerum og samtidig mere benplads, takket være 22 millimeter længere akselafstand. Bagagerummet rummer op til 1.830 liter (plug-in hybrid: 1.675 liter), og så kan den nye E-Klasse All-Terrain desuden trække op til 2.100 kilo på krogen. Anhængertrækket er desuden godkendt til at bære 84 kg, hvilket gør det velegnet til f.eks. transport af elcykler.

Motormæssigt vil der kunne vælges mellem både diesel og benzin, startende med en E 220 d 4MATIC med en 197 hestes mildhybrid-diesel med 23 hestekræfters ekstra boost fra en integreret starter-generator (ISG). Alternativet er en E 300 de 4MATIC med plug-in hybridteknologi og en elektrisk rækkevidde på op til 102 kilometer (WLTP), mens topmodellen vil være en E 450 4MATIC med sekscylindret mildhybrid-benzinmotor med 381 hestekræfter.

Globalt ladenetværk lanceret

Mercedes-Benz benytter også IAA til at præsentere åbningen af mærkets nye globale net af lynladestationer, Mercedes-Benz High-Power Charging Network, som skal gøre det endnu nemmere og mere fleksibelt at køre elektrisk. De første stationer sættes i drift i oktober på lokationer i både Europa, USA og Kina, og der sigtes efter at have åbnet 2.000 ladepunkter allerede i slutningen af næste år.

På den lange sigt er det ambitionen at have mindst 2.000 lynladestationer med tilsammen mere end 10.000 ladepunkter kørende inden udgangen af dette årti. Mercedes-Benz High-Power Charging Network vil i øvrigt ikke være forbeholdt Mercedes-Benz. Det vil nemlig være muligt for alle at benytte de nye lynladestationer – men der vil være visse fordele for Mercedes-Benz-brugere, så som muligheden for at forhåndsreservere en ladestander.

Læs mere om Mercedes-Benz High-Power Charging Network her.

Opfriskede udgaver af EQA og EQB

IAA i München giver også debut til de nye udgaver af de elektriske EQA og EQB, som er gjort endnu smartere og mere attraktive takket være opfrisket look, opdateret teknologi og en række nye funktioner. Nyhederne tæller blandt andet en sort frontgrill med stjernemønster, som modellerne har adopteret fra de større modeller, ligesom interiøret er opdateret, blandt andet med den seneste generation multifunktionsrat med touch-knapper.

Ikke mindst er rækkevidden forbedret i de nye modeller, således at der nu kan tilbagelægges helt op til 560 kilometer på en fuld opladning (WLTP, EQA 250+, foreløbige og ikke-officielle værdier), hvilket blandt andet er opnået gennem aerodynamisk optimerede komponenter samt videreudviklede lavfriktionsdæk.

Læs mere om de opdaterede EQA og EQB her.

Ny OTA-opdateringspakke til MBUX

Mercedes-Benz benytter også IAA i München til at annoncere en ny og omfattende pakke af underholdnings- og navigationsfunktioner, som automatisk, over de næste måneder, vil blive tilgængelig i mere end 700.000 biler verden over via over-the-air-opdatering (OTA).

Den nye opdatering (MBUX Entertainment Update 2.4) vedrører modeller, som er udstyret med anden generation af infotainmentsystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience) og vil blive tilgængelig via Update Wizard-funktionen direkte på bilens MBUX-display eller i Mercedes me App. Brugeren vil inden da modtage en notifikation om, at opdateringspakken er tilgængelig i den pågældende region.