Nyt look og mere intelligent: De nye EQA og EQB

Nyt look og mere intelligent: De nye EQA og EQB

Med et opfrisket look, mere udstyr og opdaterede funktioner er de elektriske EQA og EQB nu gjort endnu smartere.

Med deres praktiske SUV-former, effektive elektriske drivlinjer og dynamiske køreegenskaber har de to fuldt elektriske medlemmer af Mercedes-Benz kompaktfamilie tilegnet sig mange fans. Nu er EQA og EQB gjort endnu mere attraktive, for begge modeller har fået et opfrisket look, nye funktioner og en række opdateringer, som gør dem endnu smartere.

Opdateret inde og ude

Man kan hurtigt spotte de nye EQA og EQB på den nye sorte frontgrill med stjernemønster, som modellerne har adopteret fra de større modeller. Et lysbånd forbinder fortsat forlygterne på tværs og understreger de elektriske drivlinjer, mens nye kofangere får modellerne til at fremstå bredere. Bagpå har designerne desuden skabt ny lysgrafik i baglygterne.

Interiøret er opdateret i begge modeller, blandt andet med den seneste generation multifunktionsrat med touch-knapper og stjernemønster på instrumentbordets beklædning. Med det 10.25-tommer centraldisplay betjenes en opdateret udgave af det velkendte intelligente infotainmentsystem, MBUX (Mercedes-Benz User Experience), som takket være Zero Layer gør det endnu hurtigere og mere intuitivt at gå til relevante menuer og funktioner.

I kombination med Burmester surroundsound-systemet (ekstraudstyr) er det nu også muligt at tilføje den banebrydende Dolby Atmos-teknologi, som sender endnu mere klar, fyldig og fordybende lyd ud gennem bilens højttalere og giver fornemmelsen af at sidde i et rullende musikstudie.

Også på sikkerhedssiden er teknologien optimeret i både EQA og EQB, hvilket for eksempel gælder vejbaneassistenten, Active Lane Assist, som nu reagerer mere komfortabelt ved at korrigere med bilens rat i stedet for at anvende ESP-systemet.

Længere rækkevidde og smartere opladning

Rækkevidde og opladning er populære emner, når det gælder elbiler. Også på dette område har ingeniørerne fra Mercedes-Benz forbedret de nye udgaver af EQA og EQB. Således kan der nu opnås en rækkevidde på helt op til 560 kilometer på en fuld opladning (WLTP, EQA 250+, foreløbige og ikke-offiicielle værdier), hvilket blandt andet er opnået gennem aerodynamisk optimerede komponenter samt videreudviklede lavfriktionsdæk.

Samtidig kan de nye EQA og EQB oplades med Plug & Charge – en intelligent funktion, som via Mercedes me Charge gør det muligt at oplade nemmere og hurtigere ved kompatible ladestationer. Her skal man blot parkere og sætte ladestikket i bilen, hvorefter opladningen automatisk starter. Brugeren skal ikke foretage sig yderligere, da bil og ladestander selv kommunikerer via ladekablet.

Endelig er det nu også muligt at udstyre EQB (med femsæders-konfiguration) med anhængertræk. Dette gør det muligt at trække en anhænger med en totalvægt på 1.400 eller 1.700 kilo, afhængigt af om bilen har forhjuls- eller firehjulstræk (4MATIC). For begge modeller er anhængerkrogen godkendt med en bæreevne på 80 kilo, hvilket gør den velegnet til en bagagebærer eller transport af for eksempel elcykler.

De opdaterede og faceliftede udgaver af EQA og EQB ventes til Danmark i begyndelsen af 2024.