Ny GLA og GLB: Mere sport og flere features

Ny GLA og GLB: Mere sport og flere features

Et mere dynamisk ydre, forbedret MBUX-infotainment samt opdateret motorprogram kendetegner de nye GLA og GLB fra Mercedes-Benz.

Efter faceliftet af A- og B-Klassen samt CLA er turen nu også kommet til de populære GLA og GLB, som i 2023 rammer det danske marked med et opfrisket design, nye intelligente features samt et revideret motorprogram.

Du spotter straks forandringen på det mere sportslige ydre, hvor GLA og GLB allerede i basisversionerne fremstår med den eksklusive og sportslige AMG kølergrill i diamantdesign, en ny og dynamisk frontspoiler med større luftindtag samt en motorhjelm med markante power domes.

Standard i alle varianter er desuden LED High Performance-lygter samt 17” letmetalfælge i sort højglans, mens både GLA og GLB fås med 18”, 19” eller 20” letmetalfælge som ekstraudstyr.

Forbedret MBUX

I kabinen byder de faceliftede GLA og GLB på et revideret interiør med den nyeste generation af det intelligente infotainmentsystem, MBUX. Her kan føreren tilpasse visningen i det 7” førerdisplay (10,25” førerdisplay fås som ekstraudstyr) og i det 10,25” centraldisplay i tre nydesignede temaer (Klassisk, Sport og Diskret), tre forskellige opsætninger (Navigation, Assistance og Service) og syv forskellige farveuniverser.

Centraldisplayet indeholder alle tidligere funktioner såsom for eksempel navigation, medier og bilfunktioner. Systemet styres direkte på skærmen via touch-funktionen eller fra det nye rat, som ligeledes er udstyret med touch-felter i stedet for traditionelle knapper.

Kabinen i de nye GLA og GLB er desuden udstyret med en ekstra USB-C-port, ligesom opladningen fra de nu belyste USB-porte foregår med øget ladekapacitet.

Luksuriøs musikoplevelse

For musikelskere kan det glæde, at GLA og GLB nu også fås med det eksklusive og omfattende Burmester surroundsound-system i kombination med Dolby Atmos – en avanceret teknologi, som skaber en endnu mere luksuriøs lydoplevelse med imponerende rumfølelse, skarphed og dybde.

Blandt de nye features er også muligheden for Trailer Manoeuvring Assist – et praktisk assistentprogram, som i kombination med bilens 360-graders-kamera hjælper med at manøvrere anhængeren, for eksempel i forbindelse med bakmanøvrer.

Opdateret motorprogram

På motorsiden kan de faceliftede GLA og GLB præsentere et opdateret program, som nu er yderligere elektrificeret med nye mildhybridversioner.

Således kommer GLA og GLB til Danmark i fem forskellige varianter; en 200 med en firecylindret benzinmotor med 163 hestekræfter, en 250 4MATIC med en firecylindret benzinmotor med 224 hestekræfter og firehjulstræk samt to dieselversioner (200 d, 220 d) med henholdsvis 150 og 190 hestekræfter. Desuden kommer GLA også i plug-in hybrid-versionen 250 e med en systemeffekt på 218 hestekræfter.

For benzinversionerne gælder en ny starter-generator (RSG), som medvirker til en mere komfortabel startprocedure samt muligheden for automatisk og brændstofbesparende afbrydelse af benzinmotoren, når der cruises. Den 48-volts elektrificering af drivlinjen giver desuden 14 hestekræfters ekstra power i forbindelse med igangsætning.

Optimeret plug-in hybrid

Plug-in hybrid-versionen af GLA kommer fortsat med en firecylindret benzinmotor kombineret med en let forbedret og kraftigere elmotor samt et 11,5 kWh stort batteri, som sikrer en elektrisk rækkevidde på op til 70 kilometer (WLTP).

Også opladningen forbedret i plug-in hybriden, og som standard i Danmark kan batteriet nu lades med op til 11 kW (AC) mod 7,4 kW i forgængeren. GLA 250 e fås desuden med en ekstra kraftig 22 kW (DC) onboard-lader som ekstraudstyr, hvilket gør det muligt at oplade batteriet endnu hurtigere.

De faceliftede udgaver af GLA og GLB lander hos de danske Mercedes-Benz forhandlere efter sommerferien.