Concept CLA Class: Mercedes-Benz præsenterer elektrisk koncept på IAA

Concept CLA Class: Mercedes-Benz præsenterer elektrisk koncept på IAA

Mercedes-Benz åbner den internationale biludstilling i München med et innovativt koncept, som viser en ny retning for mærkets elektriske biler.

Concept CLA Class er en forsmag på den kommende familie af elektriske modeller fra Mercedes-Benz. Konceptet er baseret den skalerbare elektriske platform, Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA), og viderefører de kompakte modellers ikoniske og dynamiske udtryk samtidig med, at interiøret leverer en oplevelse, som på luksuriøs vis løfter brugeren ind i den elektriske og digitale fremtid.

“Concept CLA Class er forløberen for en ny og fuldt elektrisk familie af indgangsmodeller fra Mercedes-Benz. Porteføljen vil omfatte fire nye modeller; en firedørs coupé, en sportslig shooting brake samt to SUV-modeller. Den er skabt til af en generation af bilkøbere, som ønsker den umiskendelige Mercedes-Benz-følelse med endnu flere funktioner, endnu mere luksus og sikkerhed samt den mest avancerede elektriske teknologi. Ikke mindst er Concept CLA Class den elektriske tidsalders ‘ét-liters-bil’ med en imponerende rækkevidde på mere end 750 kilometer (WLTP, red.) og et energiforbrug på kun 12 kilowatttimer per 100 kilometer,” lyder det fra CEO hos Mercedes-Benz Group, Ola Källenius.

Bygger på helt ny platform

Den nye konceptbil er den første Mercedes, som bygger på den nye MMA-platform, og dermed løfter den sløret for næste generation af elektrisk mobilitetsteknologi, som vil finde vej til de serieproducerede modeller. Concept CLA Class trækker også på teknologier, som allerede har været præsenteret i eksisterende koncepter fra Mercedes-Benz. Det gælder for eksempel drivlinjens 800-volts-arkitektur, som er videreudviklet fra VISION EQXX – den banebrydende prototype, som i 2022 tilbagelagde over 1.200 kilometer på én enkelt opladning.

Concept CLA Class drives af en ny, lettere og mere kompakt Mercedes-Benz-udviklet drivlinje (Mercedes-Benz Electric Drive Unit, MB.EDU) bestående af en effektiv elmotor med 238 hestekræfter kombineret med en to-trins-gearkasse. Mens Concept CLA Class er et kompakt og sportsligt baghjulstrukket koncept, vil det, takket være den skalerbare arkitektur, også være muligt at anvende drivlinjen til større modeller og til modeller med firehjulstræk.

Opladning med op til 250 kilowatt

De samme fleksible egenskaber gælder for konceptbilens batteri. Her kan nemlig vælges mellem to forskellige versioner, hvor topmodellen byder på en anden cellekemi og højere energitæthed. Ingeniørerne har desuden anvendt klæbemiddel frem for traditionelle skruer til fastgørelsen af cellemodulerne, hvilket både giver et lettere, mere samtidig også mere robust og sikkert batteri.

Ligeledes muliggør 800-volts-arkitekturen et ekstra højt niveau af elektrisk performance i en kompakt pakke med et lavere behov for køling – og ikke mindst muligheden for ekstra hurtig opladning med op til 250 kilowatt (DC), hvilket gør brugeren i stand til at opnå hele 400 kilometers rækkevidde på blot 15 minutter. Desuden byder på Concept CLA Class på teknologierne Vehicle-to-Home (V2H) og Vehicle-to-Grid (V2G), som gør det muligt at sende strømmen ud af bilen og tilbage i elnettet eller boligen – og for eksempel bruge bilens batteri som backup i tilfælde af strømafbrydelse.

Forsmag på fremtidens design

Udover de teknologiske nyheder løfter Concept CLA Class også sløret for, hvordan fremtidens elektriske familie fra Mercedes-Benz vil udvikle sig designmæssigt. Den karakteristiske ‘sharknose’-front, den lange akselafstand, de høje sider og den elegante kombination af bløde former og skarpe linjer er gode eksempler på dette – mens de cirkulære forlygter under en lysende stribe ‘øjenbryn’ giver bilen et nyt og distinktivt look.

Designet bygger også videre på mærkets udvikling af spændende og komplekse lyssignaturer. Det samme gælder designernes kreative brug af den berømte Mercedes-stjerne, som går igen flere steder på konceptet – for eksempel i den illuminerede frontgrill, på hjulene, indeni lygterne og i det transparente tag.

I kabinen – hvor en videreudviklet udgave af MBUX Superscreen breder sig i hele interiørets bredde – giver Concept CLA Class debut til MB.OS, et helt nyt og egenudviklet operativsystem med ‘chip-to-cloud’-arkitektur. Strategien med MB.OS er at holde hardware og software adskilt, således at det i fremtiden bliver nemmere at videreudvikle og tilpasse bilerne ved blot at opdatere softwaren. I konceptbilen markeres dette ved, at den vandkølede chip er synliggjort og illumineret i bunden af kabinen og dermed fremstår som et vigtigt nøgleelement.

Starten på en ny æra

En anden fordel ved MB.OS er en stærk evne til at facilitere et omfattende netværk af avancerede systemer og sensorer, som gør det nemmere og hurtigere for Mercedes-Benz at udvikle og implementere nye og sofistikerede sikkerhedsfunktioner. Et eksempel, som er tilgængeligt i Concept CLA Class, er det nye Child Presence Detection (CPD), som kan registrere, om der er et spædbarn til stede i bilen og blandt andet tænde for klimaanlægget, hvis kabinetemperaturen stiger til et kritisk niveau – og i værste fald alarmere en bruger via mobiltelefon eller kontakte alarmcentralen direkte.

“Concept CLA Class markerer starten på en ny æra for Mercedes-Benz. Konceptet genfortolker ikoniske elementer fra mærkets designhistorie for at skabe et helt nyt ansigt. Dette sker blandt andet ved at kombinere den sportslige og fremadskuende ‘sharknose’ fra halvtredserne og tresserne med en ny og futuristisk signatur, som markerer den elektriske tidsalder. Denne komposition indeholder de nye såkaldte ‘øjenbryn’ over forlygterne, et element, som vil være med til at definere vores fremtidige look,” lyder det fra Chief Design Officer hos Mercedes-Benz Group, Gorden Wagener.