MANs Distributionslastbiler MAN TGL og TGM lanceres nu i Danmark

Det er lidt over et år siden at ”MAN New Truck Generation” blev lanceret i Spanien. Den første ud af fire nye lastbiler, MAN TGX, er nu godt integreret på det danske marked. Nu kommer turen så til MANs distributionslastbiler MAN TGL og TGM.

Endelig er ventetiden forbi for de to næste nyheder i New Truck Generation. Selvfølgelig vil dette ikke gå ubemærket hen. I Danmark er der planlagt en introduktionskaravane, rettet imod distributionskunderne, hvor også MANs varebil MAN TGE, vil være en del af karavanen. Starten i Danmark finder sted til april.

Distributionstransport strækker sig fra pakkelevering i bycentre via dagligvaretransport fra terminaler til butikker, mange former for intern transport til regional termotransport. En række former for specialtransport falder også ind under denne kategori. Tempoet under krævende trafikforhold er ofte højt. Med andre ord er køretøjer med høj effektivitet og alsidighed nødvendige, når det drejer sig om at imødekomme mange forskellige behov. Både TGL og TGM er designet og udstyret til at imødekomme sådanne behov.

Omfattende distributionsprogram

Det er et omfattende distributionsprogram, der nu lanceres på det skandinaviske marked. TGL-serien dækker totalvægte fra 7,5 til 12 tons og TGM varierer fra 12 til 26 tons.

TGL- og TGM-serien er udstyret med D08-motorserien, der har firecylindrede varianter på 4,6 liter og sekscylindrede varianter på 6,9 liter. Motorkraft varierer fra 160 til 320 hk.

De to lastbilserier deler langt størstedelen af førerhusprogrammet. De to lange førerhusvarianter, TN med normalt højt tag og TM med mellemhøjt tag, er fælles for begge modeller. Når det kommer til korte førerhuse, har TGL og TGM det meget kompakte, men alligevel rummelige CC førerhus. TGL og TGM kan også leveres med et dobbeltkabine førerhus med op til syv pladser.

Automatgearet MAN TipMatic, er ofte efterspurgt på det danske marked. Systemet fås i seks og 12 gear. Det er også muligt at levere manuel gearkasse, der afhængigt af køretøjsserien har seks, ni eller 16 gear.

Komfort og sikkerhed

Forholdet mellem de forskellige køretøjsserier er endnu større end før. Dette betyder, at en stor del af nyhederne, der blev lanceret med TGX, nu også findes i MAN TGL og TGM. Man bemærker dette, selv inden man træder op i førerhuset. I døren i chaufførsiden finder man MAN EasyControl-kontrolpanelet, hvor chaufføren let kan tænde for blinklys, lukke vinduer og soltag, låse passagerdøren og aktivere bagliften eller en anden valgt funktion uden at skulle gå ind i bilen. Den trappelignende indgang giver også nem og sikker adgang gennem en rummelig dør med en åbningsvinkel på næsten 90 grader. På pladsen bag rattet oplever chaufføren et udvalg af justeringsmuligheder for både sæde og rat, og det er således let at finde en god og ergonomisk kørestilling.

Man finder den samme type instrumentbræt som i TGX med forskellige muligheder, når det gælder håndtering af infotainment-systemet og navigation. Også i distributionslastbilerne har du mulighed for at vælge MAN SmartSelect, hvor chaufføren nemt kan håndtere disse systemer med så lidt distraktion som muligt ved hjælp af en praktisk dreje- og trykafbryder. Dette sammen med det multifunktionelle rat, hvor man nemt kan håndtere funktioner som radio, håndfri telefoni og fartpilot uden at tage hænderne fra rattet, betyder at føreren kan have fuld koncentration om den faktiske kørsel. Alle afbrydere og andre knapper er let tilgængelige på instrumentbrættet og ratstammen.

Langt de fleste assistentsystemer leveret i TGX er også tilgængelige til distributionskøretøjerne. Dette inkluderer nødbremsesystemet EBA, som er standard, og som minimerer risikoen for kollision med modkørende chauffører. Andre assistentsystemer, der kan vælges i de fleste bilvarianter, inkluderer vognbaneskifteassistent, ACC-adaptiv fartpilot og fjernlysassistent. Desuden kan det aktive styresystem MAN ComfortSteering tilvælges i TGM.

For at gøre distributionskørsel lettere og frem for alt sikrere i tung bytrafik, kan bilerne udstyres med VAS (Video Turning System), Bird View (360 graders udsyn rundt om køretøjet) og en radarbaseret drejeassistent. Sidstnævnte er tilgængelig for TGX nu, men vil også blive lanceret i TGM og TGL senere.

Digitale tjenester

Ligesom TGX er TGL og TGM forberedt for en bred vifte af digitale tjenester, MAN DigitalServices, idet RIO Box-tilslutningsenheden er standard i hele den nye MAN modelserie. Nogle basistjenester er gratis at bruge, mens andre betales i form af en mindre tillægspris. Via systemet kan man nemt planlægge serviceopfølgning, downloade førerdata og styre flådestyring. Chaufføren har adgang til systemer, der er relevante for ham eller hende ved hjælp af en app på mobiltelefonen. Ved hjælp af appen kan føreren let foretage en digital kontrol inden kørsel, få brugerinstruktioner og information om køretøjet og kommunikere med MAN-værkstederne på en enkel måde.

Opbyggervenlig

MAN TGL og TGM fås i mange forskellige akselafstande og akselkombinationer, så det er let at montere alle typer af distributionsopbygninger. Derudover kan man vælge at få chassiset leveret med forskellige karrosseriforberedelser fra fabrikken. Dette gør jobbet lettere for opbyggeren og billigere for vognmanden. MAN har også sin egen digitale platform, hvor opbyggerne kan søge efter data og information om det relevante chassis.

• man tge
  • distribution