Range Rover Sport - Spillway

NY RANGE ROVER SPORT AFSLØRET MED EPISK KØRSEL OP MOD DÆMNINGS VANDSTRØM

Den nye Range Rover Sport luksus performance-SUV undgik et farlige fald og trodsede en voldsom vandstrøm for at få sin globale premiere med den første demonstration af dynamiske egenskaber i verden

• Dramatisk debut: Den nye Range Rover Sport har redefineret sportslig luksus og gennemført en udfordrende kørsel op ad en dæmning på 193 m mod en vandstrøm på 750 ton i minuttet.
  • Udfordring accepteret: Luksuriøs performance-SUV tacklede Karahnjukar-dæmningen efter at have klaret islandsk vulkanlandskab, bjergbestigninger og oversvømmede tunneller. Se filmen: LINK
  • Dynamiske køreegenskaber: James Bonds stuntkører Jessica Hawkins greb rattet og risikerede et stejlt fald mod bunden af dæmningen for at nå toppen i en unik demonstration af dynamiske egenskaber.
  • Dynamisk luksus: Den nye Range Rover Sport kombinerer dramatisk modernitet og markant karakter med elektrificeret ydelse.
  • Modernistisk filosofi: Det reduktive design løfter Range Rover Sports DNA med en muskuløs fremtoning og stramme overflader, der formidler kraft og smidighed.
  • Elektrificerende kraft: Ren elektrisk fremdrift i 2024 og udvidet rækkevidde for den elektriske hybridmodel fra lanceringen med 510 hk, en samlet rækkevidde i den virkelige verden på 740 km og en CO2-udledning fra 18 g/km1
  • Smidig og kraftfuld: Sekscylindrede 48 V mild hybrid Ingenium-benzin- og dieselmotorer samt en ny V8 Twin Turbo V8 med 530 hk leverer den sædvanlige Range Rover Sport-performance.
  • Banebrydende kørsel: Dynamisk luftaffjedring med affjedring med justérbar luftvolumen – en nyhed på Range Rover – og aktive støddæmpere med dobbelte ventiler giver en ny grad af smidighed, kontrol og ro.
  • Dynamikkens mester: Stormer Handling Pack kombinerer firehjulstræk, Dynamic Response Pro, elektronisk aktivt differentiale med Torque Vectoring by Braking og konfigurerbare programmer.
  • Ubesværet opkobling: 13,1" svævende berøringsfølsom Pivi Pro-skærm suppleres af 13,7" interaktivt førerdisplay for en intuitiv digital oplevelse.

10. maj 2022, Gaydon, Storbritannien - Den nye Range Rover Sport har fået sin globale premiere med en dramatisk verdensnyhed, hvor den kører op ad et oversvømmet afløb til en dæmning på Island.

Ved den episke opstigning modstod den nye Range Rover Sport den brusende strøm af vand, der løber ned ad rampen på Karahnjukar-dæmningen – den største af sin slags i verden – med en vandmængde på 750 ton i minuttet. Et tab af trækkraft kunne medføre en risiko for et farligt fald på 90 m ned til bunden af afløbet i dalen nedenunder.

Tredje generation af Land Rovers luksuriøse performance-SUV er den mest eftertragtede, teknologisk avancerede og alsidige nogensinde, idet den kombinerer et imponerende udtryk på vejen med instinktive køreegenskaber ved hjælp af den mest avancerede kombination af chassisteknologier, der nogensinde er monteret på en Land Rover.

Den succesfulde kørsel op ad rampen til dæmningen blev fremvist for første gang ved en eksklusiv lanceringsevent på Jaguar Land Rovers Advanced Product Creation Centre i Gaydon, Storbritannien. Den officielle James Bond-stuntkører Jessica Hawkins sad bag rattet, da den nye Range Rover Sport demonstrerede vejgreb, traktion, performance og ro og gennemførte det nyeste i en række udfordringer for Land Rovers luksuriøse performance-SUV. Tidligere meritter omfatter en rekord i kørsel op ad Pikes Peak, krydsning af 'Empty Quarter'-ørkenen på den arabiske halvø som den første og kørsel op ad de 999 trin til Heaven-porten i Kina i 2018 som den første.

Nick Collins, Executive Director, Vehicle Programmes, Jaguar Land Rover, sagde: "Land Rovers banebrydende MLA-Flex-arkitektur og de nyeste chassissystemer kombineres for at levere det højeste niveau af dynamik, vi nogensinde har set i Range Rover Sport. Integreret chassisstyring styrer det omfattende udvalg af innovationer og koordinerer alt fra det nyeste luftaffjedringssystem med justerbar volumen til vores aktive elektroniske Dynamic Response Pro-krængningsstyring. Resultatet er den mest medrivende og fantastiske Range Rover Sport nogensinde."

Kørslen op ad dæmningens rampe var den sidste forhindring på køreturen fra bunden af dalen til toppen af dæmningen, der omfatter en oversvømmet flodseng, betontunnellerne i den hydroelektriske dæmning og selve dæmningens stenmur. Den sidste del af dæmningens rampe på 294 meter stiger 40 grader og er 193 m lang. Vandet strømmer ned og udgør den ultimative test af vejgreb og førerens tryghed.

Jessica Hawkins, stuntkører, sagde: “Kraften fra vandet, der strømmede ned ad overløbet, var betagende fra siden af dalen. At køre ind i det velvidende, at et fald på 90 meter ventede bag mig i bunden af pisten, hvis det gik galt, gjorde dette til den mest udfordrende køretur, jeg nogensinde har foretaget. På trods af den stejle skråning og brusende vand, fik den nye Range Rover Sport det til at se let ud. Dens trækkraft, ro og imponerende fremtoning inspirerede så meget selvtillid, at jeg var i stand til at nyde hele oplevelsen.”

Den nye Range Rover Sport er baseret på Land Rovers avancerede, fleksible modulopbyggede længdearkitektur (MLA-Flex), som skaber det perfekte grundlag for dens overlegne dynamik og uforlignelige raffinement. Udvalget af kraftfulde og effektive drivlinjer omfatter to sekscylindrede elektriske hybrid-plugin-modeller med udvidet rækkevidde, som giver en ren elektrisk rækkevidde på op til 113 km og en CO2-udledning helt ned til 18 g/km1.

Den nye V8 Twin Turbo med 530 hk leverer ydelse som en sportsvogn og accelererer fra 0-100 km/t på kun 4,5 sekunder med Dynamic Launch aktiveret. Kunderne kan også vælge mellem kraftfulde og effektive mild hybrid-benzin- og diesel Ingenium-motorer, mens ren elektrisk fremdrift vil være tilgængelig i 2024, mens Land Rover fortsætter sin elektrificeringsrejse.

Selvsikkert moderne design

Dramatiske proportioner fremhæver Range Rover Sports emotionelle design med en stram overflade, et dynamisk udtryk og en øjeblikkeligt genkendelig profil, der understreges perfekt af dens muskuløse proportioner – hvilket giver indtryk af, at bilen er afbalanceret og klar.

Prof. Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer, Jaguar Land Rover, sagde: “Vores seneste Range Rover Sport omfavner fuldt ud vores modernistiske tilgang til bildesign, mens den forstærker dens utvivlsomme sportslige og selvsikre karakter".

Den nye Range Rover Sports reduktive design omfatter også det helt nye interiør. Med en ny cockpitlignende fortolkning af Range Rovers velkendte forhøjede førerposition kombineres de nyeste komfort- og kørselsassistentteknologier og de fineste materialer for at sikre, at hver eneste køretur er en oplevelse, du kan nyde.

Engagement ved hver eneste køretur

Et omfattende dynamisk udvalg af teknologier kombineres for at sikre den mest medrivende og dynamisk kompetente køreoplevelse baseret på den indbyggede styrke i den fleksible MLA-karrosseriarkitektur, der er fremstillet af forskellige metaltyper. Et udvalg af teknologier, der styres af Land Rovers integrerede chassisstyringssystem, arbejder harmonisk sammen om at levere instinktiv respons og smidighed.

En ny Stormer Handling Pack leverer den ultimative kombination af chassisteknologier for de mest dynamiske og smidige køreegenskaber og omfatter Dynamic Response Pro, firehjulstræk, et elektronisk aktivt differentiale med Torque Vectoring by Braking og konfigurerbare programmer.

Dynamic Response Pro er et 48-volts elektronisk aktivt krængningsreguleringssystem, der kan tilføre et moment på op til 1.400 Nm på tværs af hver aksel for en tillidsvækkende køreoplevelse og et nyt niveau af karrosserikontrol og stabilitet i sving, mens firehjulstrækket giver uovertruffen smidighed og manøvredygtighed ved lave hastigheder med overlegen stabilitet ved høje hastigheder.

Dynamic Air Suspension introducerer for første gang luftaffjedring med variabel volumen, og teknologien er monteret på alle nye Range Rover Sport-modeller. Det intelligente system øger affjedringens båndbredde ved at variere trykket i luftbælgene for at levere traditionel Range Rover-komfort med de dynamiske køreegenskaber, der forventes af Range Rover Sport. For at optimere responsen overvåger bilen vejen foran dig ved hjælp af eHorizon-navigationsdata for at forberede bilen på kommende kurver.

Indbegrebet af sportslig luksus

Den nye Range Rover Sport gør hver eneste køretur til en begivenhed og kan finpudses, så den er lige så dynamisk medrivende, som føreren ønsker, samtidig med, at den byder på et forbedret niveau af raffinement og komfort. Denne evne til at kombinere to karakterer er muliggjort af et omfattende udvalg af teknologier.

Det avancerede Cabin Air Purification Pro-system skaber og opretholder det optimale indeklima til gavn for velvære og årvågenhed, mens et udvalg af kraftfulde Meridian-lydmuligheder er tilgængelige. Meridian Signature-lydsystemet er det mest avancerede og kraftfulde lydsystem, der nogensinde er monteret i en Range Rover Sport, og det omfatter op til 29 højttalere, inklusive fire nakkestøttehøjttalere, der skaber personlige lydzoner for de fire personer i kabinen. Næste generation af aktiv støjreduktion3 bidrager til at reducere antallet af eksterne lyde, der trænger ind i kabinen for ultimativ raffinement i kabinen.

Problemfri teknologi

Land Rovers kraftfulde Electrical Vehicle Architecture (EVA 2.0) understøtter et økosystem af gnidningsfrit forbundne teknologier, herunder trådløs software (SOTA). Den intelligente teknologi leverer fjernopdateringer til 63 elektroniske moduler, hvilket sikrer, at den nye Range Rover Sport forbliver på forkant med innovation, moderne teknologi og serviceydelser gennem hele sin levetid.

Det prisvindende Pivi Pro-infotainmentsystem er udstyret med en svævende 13,1" berøringsfølsom skærm med høj opløsning, der er placeret i midten af det moderne instrumentpanel. Systemet styrer alt fra navigation til medier og bilindstillinger og lærer brugerens vaner at kende. Det tilpasser på intelligent vis den indbyggede oplevelse og bliver dermed en virkelig intuitiv personlig assistent.

Uforlignelige egenskaber

Den nye Range Rover Sport er den mest dynamiske version af Land Rovers luksuriøse performance-SUV og den mest kompetente til kørsel uden for asfalterede veje, idet den gør brug af det nyeste intelligente firehjulstræk (iAWD) og integration af Land Rovers nyeste innovationer og teknologier til kørsel i alle former for terræn for at sikre dens alsidige og dynamiske køreegenskaber.

Adaptiv fartpilot til terrænkørsel får sin debut i den nye Range Rover Sport og hjælper føreren med at navigere i vanskeligt terræn ved at opretholde en stabil fremdrift i forhold til terrænforholdene. Føreren kan vælge mellem fire komfortindstillinger, og systemet tilpasser intelligent hastigheden, så føreren kan koncentrere sig om at styre bilen.

Den nye Range Rover Sport produceres kun på produktionsanlægget i Solihull i Storbritannien, som er Range Rovers historiske hjemsted, sammen med den nye Range Rover. Den kan bestilles nu.

Du kan få flere oplysninger ved at downloade hele pressesættet her: https://media.landrover.com/en

1De angivne værdier er resultatet af producentens officielle tests i henhold til EU WLTP-lovgivningen for modeller med et fuldt opladet batteri. Kun til sammenligning. De faktiske tal kan afvige herfra. CO2-værdier, brændstoføkonomi, energiforbrug og tal for rækkevidde kan variere afhængigt af faktorer såsom kørestil, miljøbetingelser, last, hjulmontering, monteret tilbehør, faktisk rute og batteriets tilstand. Tal for rækkevidden er baseret på et produktionskøretøj, som gennemkører en standardrute. Forudsætter, at opladning kun sker på bopælen, og er baseret på anonymiserede ejerskabsdata fra Range Rover-kunden

3 Standardudstyr på køretøjer, der er udstyret med Meridian Signature Surround Sound-systemer