Urus Performante Essenza SCV12 Limited Edition: En hyldest til hyperbilen

Urus Performante Essenza SCV12 Limited Edition: En hyldest til hyperbilen

De 40 ejere af hyperbilen Lamborghini Essenza SCV12 har nu mulighed for at skabe deres egen personlige udgave af Super SUV-modellen Urus Performante.

Med Urus Performante Essenza SCV12 Limited Edition har Automobili Lamborghini skabt den ultimative accessory til ejerne af et af mærkets mest ekstreme modeller. Den særlige Urus er nemlig dedikeret til Lamborghini Essenza SCV12 og forbeholdt ejere af hyperbilen, som udelukkende er skabt til banen og kun produceret i 40 eksemplarer.

Skabt hos Lamborghini Ad Personam

Skabelsen af den limiterede Super SUV er foregået hos Lamborghini Ad Personam – fabrikkens afdeling for særlige kundeønsker – som har gjort det muligt for den enkelte Essenza SCV12-ejer med farver og materialevalg at konfigurere sin egen personlige udgave af en Urus Performante.

Urus Performante Essenza SCV12 Limited Edition karakteriseres ved de fremhævede elementer af kulfiber med blank eller mat finish. Ikke kun motorhjelmen, taget og hækspoileren er udført i blottet kulfiber, det gælder også sidespejlene, sidepanelerne, skærmkanterne og andre komponenter og detaljer. Inspireret af Essenza SCV12 fremstår hele den nederste del af bilen i sort, som er prydet med en diskret kontrastfarvet stribe, der går igen langs taglinjen og fremhæver bilens silhuet.

Urus Performante Essenza SCV12 Limited Edition gengiver de farver og overflader, som kunden har valgt til sin Essenza SCV12. Således er hver eneste eksemplar et matchende ekko af kundens eksakte Essenza SCV12, inklusive det karakteristiske nummer, som er malet på dørene.

“Urus Performante Essenza SCV12 Limited Edition er skabt personligt til hver enkelt af de 40 ejere af en Lamborghini Essenza SCV12, hvilket gør det til et af de mest udtryksfulde og detaljerede limiterede modeller nogensinde,” lyder det fra Head of Design hos Automobili Lamborghini, Mitja Borkert.

Unikke detaljer og mægtige kræfter

Kabinen er svøbt i eksklusivt sort Alcantara med mørke læderdetaljer, matte eller blanke kulfiberdetaljer og sorte anodiserede aluminiumselementer. Den udstrakte brug af kulfiber omfatter også et unikt element på passagersiden af instrumentbrættet med Essenza SCV12-logo samt silhuetten af hyperbilen som den unikke Urus er dedikeret til. Kabinen er desuden prydet med to hyldestplaketter – den ene med Lamborghinis 60-års jubilæumslogo og den anden med bilens unikke nummer eller ejerens navn.

Essenza SCV12 Limited Edition er udstyret med en uændret version af den 4,0-liters V8 med biturbo fra Urus Performante. Med 666 hestekræfter og et drejningsmoment på hele 850 Newtonmeter er der tale om den mest kraftfulde og sportslige drivlinje i Lamborghinis Super SUV, hvilket sikrer en 0-100-tid på blot 3,3 sekunder og en tophastighed på 306 kilometer i timen.

Netop disse kræfter og præstationer gjorde det muligt for Lamborghini at sætte ny rekord i klassen for serieproducerede SUV’er i det berømte Pikes Peak International Hill Climb. Her lykkedes det nemlig for en Urus Performante at forcere den 20 kilometer lange bjergrute og krydse målstregen i en højde af 4.302 meter på 10 minutter og 32,064 sekunder – 17 sekunder hurtigere end den hidtidige rekord.

Essenza SCV12: Kun til banebrug

Mens Lamborghini Urus Performante Essenza SCV12 Limited Edition er anvendelig på gaden, er modellen, som den hylder, udelukkende skabt til banekørsel. Essenza SCV12 blev præsenteret i 2020 som den ultimative track-Lamborghini med teknologiske løsninger udviklet i motorsporten. Blot 40 eksemplarer er produceret, og alle var solgt til passionerede ejere på forhånd.

Takket være den samme V12, som også blev anvendt i topmodellen Aventador, yder modellen mere end 830 hestekræfter, hvilket håndteres via en sekstrins gearkasse og baghjulstræk. Vægt-kraft-forholdet på blot 1,66 kilo pr hestekraft er opnået takket være et kulfiberchassis, som kombinerer letvægt med opfyldelsen af de samme sikkerhedskrav, som det internationale motorsportsforbund, FIA, kræver i moderne prototyperacere.