K.W. Bruun Import indgår samarbejde med det kinesiske luksusmærke Hongqi

K.W. Bruun Import indgår samarbejde med det kinesiske luksusmærke Hongqi

K.W. Bruun Import ser frem imod introduktionen af et nyt bilmærke: Hongqi. Samarbejdsaftalen vil indebære import af det kinesiske luksusmærke på det danske marked og den første model vil forventeligt blive lanceret i Q1 2023, hvor danskerne vil kunne opleve mærkets flagskib E-HS9 – en elektrisk luksus-SUV med plads til op til 7 personer.

Valget af netop Hongqi som samarbejdspartner er truffet efter et grundigt forarbejde og målet har været at finde en stærk og velforankret producent med seriøse fremtidsperspektiver.

Koncerndirektør for K.W. Bruun Import, Kenneth Hansen, uddyber:

”Vi er i løbende dialog med udenlandske fabrikker omkring samarbejder, men det er afgørende for os, at der er et overbevisende forretningspotentiale. Helt konkret betyder det, at det skal være en seriøs producent, produkterne skal være relevante for det danske marked og så skal der være gode fremtidsperspektiver. Hongqi under FAW gruppen er en stærk og ambitiøs samarbejdspartner, der er rangeret som Kinas andenstørste bilproducent. De har præsenteret en spændende lanceringsplan, som indbefatter modeller med et stort potentiale, og det har naturligvis været et tungtvejende argument for os.”

Landsdækkende distribution

Danmark bliver blandt de første lande i Europa til at markedsføre Hongqi. Mærket er pt. til stede i Norge, Island, Holland og Sverige og i løbet af 2024 vil det blive udrullet i G5 landene.

Hos K.W. Bruun Import bliver Christian Haugaard mærkedirektør og han fortæller om salgsstrukturen:

”Målsætningen er landsdækkende distribution af Hongqi, og der vil være tale om klassisk salg til kunderne hos et forhandlernet. Det endelig forhandlernetværk er endnu ikke fastlagt, men udgangspunktet vil være Peugeot-forhandlernettet, som har vist stor begejstring for mærket og de fremtidige perspektiver.”

Flagskibet E-HS9

Den første model, der lanceres i Danmark, vil være den elektriske luksus-
SUV E-HS9, der kan fås i både 6 og 7 personers udgaver.

E-HS9 er et designstatement, som er tegnet af chefdesigner for Hongqi, Giles Taylor, der tidligere har været designer hos både Jaguar og Rolls Royce. Den er 5,2 m lang, 1,7 meter høj, 2,2 m bred og har en vægt på 2.705 kg. Den kan fås med et batteri på op til 120 kWh og har en rækkevidde på op til 515 km. Versionen med det største batteri og 551 hk giver en tophastighed på 220 km/t og en acceleration 0-100 på 4,9 sek.

Udstyrsvarianterne vil være tilpasset det nordiske marked og priserne starter fra 795.000 kr.

Faktaboks Hongqi

Hongqi blev etableret i 1958 og er Kinas ældste bilproducent. I dag er Hongqi den førende producent af luksus/premiumbiler og er en del af FAW gruppen, der er Kinas andenstørste bilproducent. FAW har desuden joint venture med VW, Audi, Toyota og Mazda.

Hongqi er etableret globalt med de mest moderne produktionsfaciliteter i Kina med fokus på miljø, et designcenter i München under ledelse af chefdesigner Giles Taylor og et R&D center i Sillicon Valley.

Læs mere på: Hongqicars.dk.

Kategorier

K.W. Bruun & Co er en familiefondsejet Koncern med rødder tilbage til 1914, hvor stifter K.W. Bruun solgte de allerførste biler. I dag er vi en af Nordens største bilimportører med bil- og reservedelsimport af bilmærkerne Peugeot, Citroën, DS, Opel og Mitsubishi i Danmark og Sverige. Koncernens fokusområder er bilimport, digital innovation og investering.