DIS genåbner Kunsthal Charlottenborg med videoværker, der sætter spørgsmålstegn ved vores hverdag

Kunstnerkollektiv DIS, der stod bag den seneste Berlin Biennale, kommer nu til København. Udstillingen DIS presents: What Do People Do All Day? præsenterer spektakulære videoværker fra den nyudviklede videoplatform dis.art, der sætter spørgsmålstegn ved samfundets fremtid og hvad vi mennesker gør, og ikke gør, i vores hverdag for at påvirke den.

På grund af coronavirus vil der ikke blive afholdt fernisering, men på åbningsdagen vil man fra kl. 12-14 kunne opleve en performance kaldet Længsel efter offentlig nærhed i kunsthallens gård af Hannah Toticki Anbert samt musik af Mikkel & Nicolai Hess og udendørsservering på Apollo Bar.

Videoplatformen dis.art er blevet kaldt kunstens svar på Netflix og er et forsøg på at udbrede tankerne gennem film skabt af kunstnere, filmskabere og tænkere, der alle beskæftiger dig med edutainment som fremtidens læreform. På udstillingen DIS presents: What Do People Do All Day? kan de besøgende opleve et udvalg af disse film fra dis.art, der fremhæver dét, der drager DIS lige nu: tilhørsforhold i en rodløs netværksbaseret verden; forstædernes indtog; kunstig intelligens; forholdet mellem teknologi, vision og magt, samt arbejdets fremtid:

”Miljøet kollapser, og imens bruger vi vores tid på at klikke og scrolle, sende billeder ud i æteren og sjældent læse andet end overskrifterne – alt imens den dybere historie stadigt bliver mere umulig at få greb om. Men selv i vores teknokapitalistiske nutid findes der folk, der serverer måltider for andre, gør rent og transporterer ting fra ét sted til et andet.” – DIS, New York

De deltagende kunstnere på udstillingen er: Hannah Black (Storbritannien), Derek Larson (USA), Jacob Hurwitz-Goodman (USA), Ilana Harris-Babou (USA), Will Benedict (USA) & Steffen Jørgensen (Danmark), Olivia Erlanger (USA) & Luis Ortega Govela (Mexico), Meriem Bennani (Marokko), Simon Dybbroe Møller (Danmark), Theo Anthony (USA), DIS (USA) m.fl.

DIS presents: What Do People Do All Day? er kurateret af DIS, skabt i samarbejde med Tranen – Rum for Samtidskunst og præsenteret i samarbejde med CPH:DOX.

Udstillingen er støttet af Augustinus Fonden, Beckett-Fonden, Knud Højgaards Fond, Det Obelske Familiefond og Statens Kunstfond samt sponsoreret af Egetæpper og Genbyg.

Fakta om udstillingen
DIS presents: What Do People Do All Day?29. maj – 13. september 2020
Kunsthal Charlottenborg, Kongens Nytorv 1, 1050 København K
Entré: 50 kr.
Læs mere om udstillingen

Fotokreditering
DIS, Circle Time. E1: What is Money? With Babak Radboy, 2017. (v.)
Olivia Orlanger & Luis Ortega Govela, GARAGE, 2019. (m.)
Hannah Toticki Anbert, Længsel efter offentlig nærhed, 2020 (h.)

Pressemateriale
Pressemateriale, herunder billeder i høj opløsning, kan hentes på kunsthallens website under beskrivelsen af udstillingen: kunsthalcharlottenborg.dk/da/udstillinger/dis/

Hashtag til sociale medier:
#DIS #WhatDoPeopleDoAllDay #kunsthalcharlottenborg

For yderligere oplysninger og materiale kontakt venligst

Oliver Riel
Kommunikationsansvarlig, Kunsthal Charlottenborg
jmh@kunsthalcharlottenborg / (+45) 3374 4635

Kunsthal Charlottenborg er et af de største og smukkeste udstillingssteder for samtidskunst i Nordeuropa. Kunsthallen har til huse i et nederlandsk barokpalæ, der er en tilbygning til det historiske Charlottenborg Slot. Her har der siden 1883 været præsenteret samtidskunst i en unik udstillingsbygning, der er designet til formålet efter fransk forbillede. Kunsthallen præsenterer et ambitiøst udstillingsprogram med internationalt udsyn, der omfatter kunst af såvel talenter som etablerede stjerner fra både ind- og udland. Det toneangivende udstillingsprogram suppleres med en lang række aktiviteter som artist talks, performances, koncerter og filmvisninger. Sociale medier Kunsthal Charlottenborg er tilstede på en række sociale medier, hvor vi dagligt opdaterer med billeder, video, informationer og anbefalinger til vore udstillinger, events og andre aktiviteter.