Gå til indhold

REJSENDE SØGER KØLIGERE BREDDEGRADER

Det velkendte rejsemagasin "Condé Nast Traveler" har identificeret "coolcation" som en af de vigtigste rejsetrends i 2024. Coolcation beskrives som at tage på sommerferie til destinationer med køligt eller tempereret klima. Flere og flere turister forventes, at træffe dette valg. Visit Denmark har en specifik sektion på sin hjemmeside med råd om aktiv og udendørs feriemåder. Air France og KLMs tilføjelse af mere kapacitet til de nordlige dele af Finland, Norge og Sverige, bekræfter tendensen.

’’Hos Air France og KLM har vi set denne voksende tendens i nogle år. Vi fortsætter med at tilpasse vores rutenet til efterspørgslen fra vores kunder. Rejsende er altid på udkig efter nye og unikke oplevelser. Det nye buzz-ord for rejser – coolcation – gælder både nordiske vintre og somre. Vintrene handler om sne, minusgrader og arktiske eventyr, mens somrene byder på natur, søer og floder og køligere temperaturer,” siger Maria Hagelberg, Marketing Manager hos Air France og KLM, North Europe.

Det første Air France-fly til Rovaniemi lettede i december 2021. Året efter lettede KLM fra Amsterdam til Rovaniemi, samt Air France fra Paris til Kittilä og Tromsø. Den seneste tilføjelse til rutenettet er sommerflyvninger fra Paris til Narvik, Lofoten og vinterflyvninger til Kiruna fra den 21. december 2024.

I lyset af sommersæsonen 2024, ser vi fortsat en øget efterspørgsel fra Frankrig, Holland og andre sydeuropæiske lande. For at imødekomme efterspørgslen efter "coolcation" har vi udover vores almindelige rutenet tilføjet flere sommerflyvninger fra Paris, siger Michael Ruet, Commercial Director hos Air France og KLM, North Europe

Afgange sommersæson 2024:

• Mellem Tromsø og Paris med Air France, tilføjer vi, udover den ugentlige helårsflyvning på lørdage, 2 ugentlige afgange torsdag og søndag mellem 6. juli og 31. august.

• Mellem Narvik Lofoten, Evenes lufthavn og Paris, tilbyder vi en afgang, på lørdage, fra 15. juni til og med 30. august.

De sesongmessige vinterflyvningene for 2024/2025:

• Fra Tromsø og Paris med Air France tilbydes fra en op til tre ugentlige afgange afhængig af perioden.

• Fra Kiruna og Paris tilbyder Air France en ugentlig afgang på lørdage i perioden fra 21. december til og med 8. marts.

• Fra Rovaniemi til Paris, tilbyder Air France 1 ugentlig afgang fra 30. november til 29. marts 2025, (stiger til 2 ugentlige i jule- og skoleferieperioder)

• Fra Kittilä til Paris med Air France tilbydes en ugentlig afgang i perioden 21. december til 29. marts 2025.

• Fra Rovaniemi til Amsterdam med KLM tilbydes en afgang fra 23. november og 29. marts 2025

Det nordiske rutenet året rundt

København, Billund, Aalborg, Stockholm, Göteborg, Linköping, Helsinki, Oslo, Bergen, Stavanger, Ålesund, Trondheim, Kristiansand, Tromso til/fra Amsterdam og/eller Paris

Pressekontakt Communication and Sustainability Strategisk marknadsöfring, branding och PR 0046 76 8787559