Gå til indhold

Pressemeddelelse -

Færøerne har valgt IVECO E-WAY som startskud på elektrificeringen af deres offentlige bytransport

IVECO BUS har leveret to E-WAY-bybusser til HZ Bussar. Køretøjerne vil komme til at køre på byruter i Tórshavn Kommune. De er de første to elbusser på øerne og vil understøtte kommunens gratis offentlige transportsystem.

IVECO BUS har leveret to 10,7 m E-WAY-busser til HZ Bussar til offentlig buskørsel i Tórshavn kommune. De er de to første rent eldrevne bybusser, der kører på øerne, hvor mærket allerede er veletableret. De slutter sig til en flåde bestående af 16 CROSSWAY-modeller, der har været i drift siden december 2022.

E-WAY drives af ti batteripakker med en samlet effekt på 420 kWh og kan levere en daglig service under reelle driftsforhold. Denne kapacitet viser køretøjets alsidighed til at tilpasse sig de forskellige ruter, samtidig med at denne midibus, der oplader om natten, kan levere en fremragende rækkevidde.

E-WAY-midibussen er med sine kompakte mål kun 10,7 m lang og 2,33 m bred, hvilket gør den til et meget agilt køretøj på vanskelige ruter som fx de smalle gader i bymidter. E-WAY er nem at stige ind i og ud af og har plads til over 60 passagerer, herunder 23 siddende.

Disse eldrevne E-WAY-busser genererer ingen emissioner, arbejder stille, giver en komfortabel transport og er med til at beskytte miljøet, hvilket er medvirkende til en bedre livskvalitet for passagerer, chauffører og borgere.

- Vi har lige fået leveret to nye E-WAY-busser, og det er et helt specielt øjeblik for os, fordi de er de første elbusser på øerne. Vi er meget glade for at skifte fra diesel til emissionsfrie elkøretøjer, sagde John Fonsdal, chef for offentlig transport hos HZ Bussar.

- Vi er stolte over, at vores E-WAY-midibusser er blevet udvalgt til at være de første elbusser, der kører på Færøerne. Med denne levering viser IVECO BUS endnu en gang, at E-WAY-modelrækken fuldt ud opfylder behovene hos offentlige transportoperatører, uanset og hvor arbejdsopgaven er, og er afhængig af et stærkt og tæt netværk, siger Håkan Jönsson, Business Director IVECO i Norden.

Leveringen af køretøjerne blev supporteret af forhandleren Gervi, som tilbyder en bred vifte af tjenester, herunder kommerciel rådgivning, eftersalgssupport og omfattende assistance på øerne.

IVECO BUS

IVECO BUS er et mærke i Iveco Group N.V., der er globalt førende inden for erhvervs- og specialkøretøjer, drivlinjer og finansielle tjenesteydelser. Koncernen er noteret på Borsa Italiana i Milano.

IVECO BUS er en vigtig aktør inden for offentlig transport og blandt de førende busproducenter i Europa. IVECO BUS designer, producerer og markedsfører en bred vifte af køretøjer, der opfylder alle offentlige og private operatørers behov:

- skole-, langturs- og turistbusser

- standardbybusser og leddelte bybusser, herunder BRT-versioner samt midibybusser

- minibusser til alle personbefordringsopgaver.

IVECO BUS drager fordel af en stor ekspertise inden for køretøjer, der kører på alternativ energi, og er nu i stand til at tilbyde et komplet sortiment, der kører på CNG – fuldt ud kompatibelt med biometan – og på området for elektrisk mobilitet, så det passer til alle former for transportbehov. IVECO BUS positionerer sig således som en toneangivende partner, når det gælder håndteringen af de mange udfordringer, som bæredygtig mobilitet medfører.

IVECO BUS beskæftiger over 5.000 medarbejdere fordelt på fire produktionsenheder i Annonay i Frankrig, Vysoké Myto i Tjekkiet, Brescia i Italien og i Rorthais i Frankrig, hvor ekspertisecentret for elektrisk mobilitet er placeret.

Det omfattende IVECO BUS- og IVECO-servicenetværk er brugernes garanti for at kunne få hjælp over hele verden, uanset hvor et Iveco Bus-køretøj er på arbejde.

For yderligere information om IVECO BUS: www.ivecobus.com

For yderligere information om Iveco Group: www.ivecogroup.com

Jan-Åke Carlsson (Responsible for PR)

PR & Communication Manager IVECO North Europe & Baltics +46 70 263 09 50
    Lise Marie McLoughlin Nielsen (Manager PR, Marketing and Communication)

Pressekontakt Marketing & Communication Manager PR & Kommunikation, Marketing 20627498

Den ideelle partner for bæredygtig transport

IVECO er et mærke tilhørende Iveco Group N.V. (MI: IVG). IVECO designer, producerer og markedsfører en bred vifte af lette, mellemstore og tunge erhvervskøretøjer, terrængående lastbiler og køretøjer til applikationer som f.eks. off-road missioner.

IVECO Danmark A/S

Roholmsvej 19