Ser vi ind i en ny (it) guldalder?

Ser vi ind i en ny (it) guldalder?

Spørger man topcheferne, ser verden pludselig lysere ud, og der er igen kommet appetit på at øge it-investeringerne for at skabe vækst i virksomhederne.

It-branchen måtte efter nogle år med imponerende tocifrede vækstrater i 2023 nøjes med en omsætningsvækst på 2,6%, og it-eksporten ligefrem faldt med 2,0% i forhold til 2022.

Et tydeligt tegn på at virksomheder i både Danmark og udlandet satte it-udvikling og indkøb på hold. Hele 37% af verdens CEO’s troede sidste år da også på, at den globale økonomi ville udvikle sig dårligere og blot 22% troede på en positiv udvikling i økonomien.

Men på under et år er topcheferne næsten vendt helt rundt på en tallerken.

Nu tror 66% af dem, at den globale økonomi bliver bedre i løbet af den næste 3-5 år, og blot 4% tror på en dårligere global økonomi. Det viser en ny analyse, CEO Insights 2024, fra Arthur D. Little.

”Det er sjældent, at vi ser et så markant skifte blandt topcheferne, når det kommer til økonomi. Men det betyder også, at vi nu vil se flere virksomheder, der skifter fra et økonomisk bakgear og til igen at køre fuldt fart på investeringerne,” udtaler Thomas Angelius, CIO i Rambøll.

Fornyet fokus på vækst
71% af topcheferne fortæller i analysen, at de nu vil øge deres investeringer i vækst. Her er det især teknologi, som de ser som den absolut vigtigste driver af vækst (27%). Næsten dobbelt så høj som nr. to og tre på listen: Supplychain (16%) og råmaterialepriser (15%).

Men hvor det de seneste tre år i høj grad har været e-handel og personalisering (35%), der har været i fokus, bliver det ifølge topcheferne fremadrettet AI og automatisering (29%) samt den grønne omstilling (29%), der vil drive teknologivæksten de næste tre år.

”Vi begynder at se starten på en kommende ny guldalder, hvor virksomhederne investerer og virkelig får værdi af deres data gennem bl.a. AI, samtidig med at vil have et markant større fokus på grønne tech-løsninger. Noget der ikke bare vil øge it-sektorens omsætning, men som også vil løfte erhvervslivet markant i forhold til udvikling af produkter, konkurrenceevne, effektivisering og kundeservice,” siger Thomas Angelius.

Det globale marked for kunstig intelligens forventes da også at stige fra 1.280 mia. kr. i 2024 til 5.746 mia. kr. i 2030 – Mere end Hollands samlede årlige BNP.

IT-Branchen - Vi giver dig koden til vækst
IT-Branchen hjælper hver dag vores medlemmer, branchen og samfundet med at vokse.

Vi brænder for at skabe et digitalt samfund for alle. Et samfund i vækst, og hvor Danmark står som et globalt fyrtårn, fordi vi udnytter teknologien til gavn for klimaet, økonomien og det enkelte menneske.

Vi lader ildsjælene hos vores medlemmer sætte retningen for en bedre fremtid. Det gavner Danmark, erhvervslivet, den enkelte borger og vores medlemsvirksomheder.