Adm. direktør i IT-Branchen, Birgitte Hass

Optaget på it-uddannelserne giver ingen grund til samba i sommervarmen

”Festen er udsat. Vi havde bestemt håbet, at kunne se en større fremgang for it-uddannelserne. Hele arbejdsmarkedet tørster jo efter unge med it-kompetencer,” siger Birgitte Hass, adm. direktør i IT-Brancen.

Optaget på it-uddannelserne er steget med 65 personer fra 2017 til 2018, svarende til en stigning på 1 pct. Det skal ses i lyset af, at manglen it-uddannede meget længe har været en flaskehals. År efter år har IT-Branchen i sin årlige medlemsundersøgelse IT-Barometret kunne konstatere, at hver 3. it-virksomhed helt har måttet opgive at besætte it-stillinger.

Nærlæser man tallene er der dog klare lyspunkter. Tallene dækker nemlig over, at optaget på de teknisk-naturvidenskabelige bacheloruddannelser stiger med 4 pct., svarende til 140 optagne.

”Der er en brændende efterspørgsel efter de mere teknisk tunge profiler, og derfor er det meget positivt at det er de uddannelser, der vokser”, siger Birgitte Hass.

Optaget på datalogi er i år steget med 7 pct., data science med 9 pct. og civilingeniør med hele 17 pct.

Gode intentioner skal understøttes af kølige kontanter hvis regeringens mål skal nås

I takt med den stigende digitalisering af hele samfundet er manglen på it-folk ikke bare en voksende udfordring for it-sektoren, men for hele arbejdsmarkedet. Derfor lancerede regeringen i foråret en Teknologipagt, hvis mål er at øge optaget på STEM-uddannelserne med 20 pct. over de næste 10 år. Se mere på http://www.teknologipagten.dk/

Ser man på årets optag på STEM-uddannelserne er der dog langt til at indfri regeringens ambition. Også her er den samlede stigning på 1 pct.

I IT-Branchen mener man derfor, at der er brug for at understøtte Teknologipagten med en endnu mere håndgribelig politisk prioritering, hvis kurven for alvor skal sendes i en opadgående retning.

”Der er masser af god vilje og energi bag Teknologipagten, som vi varmt støtter. Men gode hensigter gør det ikke alene. Der er brug for en konkret økonomisk håndsrækning til universiteterne, så de kan skrue op for optaget på de efterspurgte uddannelser. Lige nu afvises alt for mange kvalificerede unge som dermed ikke får mulighed for at tage en uddannelse, som vil give dem super gode kort på hånden og som i den grad er efterspurgt af arbejdsmarkedet”, siger Birgitte Hass.

Manglen på it-folk udgør en brændende platform for den fortsatte digitalisering af samfundet og dermed for vækst og velfærd i Danmark. Derfor mener IT-Branchen, at:

• Børn og unges interesse for it skal støttes gennem et obligatorisk kreativt it-fag i folkeskolen.
  • Der bør etableres en samlet national strategi for Danmarks Digitale kompetencer.
  • Optaget på de efterspurgte it-uddannelser skal øges bl.a. gennem tilførsel af øgede midler.

• Er den førende brancheforening i Danmark, der tilbyder et stærkt netværk, hvor man forstår, at ansvar forpligter, og hvor man mødes, deler erfaringer og finder nye forretningsmuligheder