Gå til indhold
Grønkålspølser og tangtopping: IKEA sætter grøn kost på skoleskemaet ved Ungdommens Madmøde

Pressemeddelelse -

Mere end 500 skolebørn samles fra nær og fjern til Ungdommens Madmøde i Maribo, der afholdes for første gang torsdag den 30. maj.

Der er tale om Danmarks største madskole, og blandt ‘underviserne’ er IKEA Danmark, som har inviteret seks folkeskoleklasser til klassefest. Her står programmet på musik og god energi, imens der laves plantebaserede byg-selv hotdogs, hjemmelavede drinks og efterfølgende sorteres der affald.

Arrangementet, der er for 1.-8. klassetrin, skal introducere eleverne til fordelene ved plantebaseret kost, der er både sund og klimavenlig. Samtidig lærer eleverne om vigtigheden af affaldssortering, når de efter madlavningen hjælper med oprydningen.

- Vi glæder os til at skabe en festlig og lærerig dag sammen med de unge mennesker, hvor vi sætter alternative spisevaner i fokus, og forhåbentlig giver dem nye smagsoplevelser. Vi tror på, at de yngre generationer skal være med til at drive forandringen, og vi håber, at vores erfaring med plantebaserede retter kan inspirere de unge og fremme de grønne spisevaner, siger Christian Mouroux Pedersen, der er kommunikationschef hos IKEA.

Eleverne skal selv bygge deres veggie hotdogs, hvor de kan vælge mellem flere forskellige plantebaserede toppings som tang, æblestykker og syltede rødløg, mens pølsen er lavet af grønkål, røde linser, gulerødder og ingefær.

Udover madlavningen skal eleverne sammensætte deres egen festlige drinks, som laves i krukker med tappehane, inden der ryddes op.

400.000 hotdogs over disken
Selvom IKEA er mest kendt for møbler og svenske kødboller, har virksomheden solgt omkring 400.000 veggie hotdogs i 2023, hvilket gør retten til en favorit blandt kunderne.

- Vi arbejder løbende på at gøre det plantebaserede valg nemt og attraktivt for vores kunder. Som altid handler det om den gode smag, og vi er rigtig stolte over vores veggie hotdog, siger Christian Mouroux Pedersen.

IKEAs grønne klassefest finder sted i tidsrummet kl. 10.15-14.00 på Søvej 10, 4930 Maribo.

Rikke Andersen

Pressekontakt Pressechef Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed 50762978
Pressevagt

Pressekontakt Mediehenvendelser om IKEA som virksomhed +45 25 19 54 31
Lizanette Holm

Pressekontakt Kommunikationschef +45 25195371

IKEA Danmark

At skabe en bedre hverdag for de mange mennesker – det er IKEAs vision. Vores forretningsidé er at tilbyde et bredt sortiment af funktionelle og veldesignede produkter til boligindretning til priser, der er så lave, at så mange mennesker som muligt har råd til at købe dem. Det er den centrale idé bag alt, hvad IKEA laver – fra produktudvikling og indkøb til de metoder, vi bruger for at sælge vores produkter i IKEA varehuse verden over.