Gå til indhold

Hövding byder hårdere tests af cykelhjelme velkomne

I sin seneste test af cykelhjelme har det svenske forsikringsselskab Folksam udført crashtests, som skal illustrere og analysere de hyppigste ulykker mellem biler og cykler. Resultatet viser, at moderne hjelme ikke testes og tilpasses til de hastigheder, som de fleste alvorlige ulykker mellem cykler og biler finder sted ved. Hövding valgte ikke at deltage i denne test, som blev udført ved hastigheder, der overstiger dem, der anvendes til certificeringer i dag.

- Vi valgte at deltage i Folksams test i 2020, hvor vi klarede os bedst i alle tests. Efter dette er vi fortsat med at gennemføre højhastighedstests og har videreudviklet algoritmen for at gøre Hövding sikker ved højere hastigheder, end kravene foreskriver i dag, siger Hövdings CEO Sofia Svensson.

Ingen cykelhjelme på markedet i dag er udviklet til 40 km/t og den type ulykkesscenarie, der er anvendt i Folksams nye test. Otte ud af ti alvorligt tilskadekomne cyklister (NTF) kommer til skade i soloulykker. Når det handler om denne type ulykker, er Hövding stadig den bedste hovedbeskyttelse med den største beskyttelsesgrad på markedet.

Folksam mener, at branchen skal gennemgå testene i forhold til, hvordan certificeringen af cykelhjelmene foretages, og at testene skal udføres ved højere hastigheder, som er mere på linje med, hvordan ulykker med biler rent faktisk sker.

- Vi byder Folksams initiativ velkommen for at fremme udviklingen af mere krævende tests af cykelhjelme og sikkerhedskrav til cyklisterne. Beskyttelsen af cyklister skal være bedre, end den er i dag, og vi støtter strengere krav til cykelhjelme. Vi vil også gerne samarbejde med Folksam i fremtiden og være en del af denne udvikling, siger Sofia Svensson.

I alle tidligere tests fra Folksam har Hövding vist en beskyttelsesgrad, der overgår alle andre hovedbeskyttelser på markedet. Dette har ikke ændret sig, og airbaggen er stadig uovertruffen, når det handler om beskyttelse mod hjernerystelse og hjerneskade.

Flere uafhængige testinstitutter har testet Hövding med de bedste resultater. Nogle af disse er Certimoov, Stanford, ADAC og Länsförsäkringar. En stor fordel ved Hövding er også, at den også beskytter halsen og bagsiden af hovedet. I dag kører mere end 400.000 cyklister med Hövding, og Hövding har allerede reddet tusindvis af cyklister i ulykker.

Emner

Hövding er en diskret krave, cyklisten bærer om sin hals. Kraven indeholder en sammenfoldet airbag, som udløses på 0,1 sekund, når den er involveret i en ulykke. I en stor test af cykelhjelme, udført af Folksam, blev det påvist, at Hövding har 3 gange bedre stødoptagelsesevne end alle traditionelle cykelhjelme. Hövdings airbaghjelm til cyklister kan i dag fås på 16 markeder i Europa og i Japan.  www.hovding.com

Relateret materiale

Hövdings airbag får ros i studie fra amerikanske Stanford University - beskytter op mod otte gange bedre end normal cykelhjelm

Forskere fra Stanford University fremhæver svenske Hövdings airbag til cyklister og har i en forskningsrapport konstateret, at tykkelsen og stivheden i Hövding er ”så godt som ideel”, når det gælder om at beskytte mod hjernerystelse og hjerneskader ved ulykker. De konstaterer, at Hövdings airbag mindsker risikoen for hjernerystelse med op til otte gange i forhold til traditionelle hjelme.

Hövding er en diskret krave, cyklisten bærer om sin hals. Kraven indeholder en sammenfoldet airbag, som udløses på 0,1 sekund, når den er involveret i en ulykke. I en stor test af cykelhjelme, udført af Folksam, blev det påvist, at Hövding har 3 gange bedre stødoptagelsesevne end alle traditionelle cykelhjelme. Hövdings airbaghjelm til cyklister kan i dag fås på 16 markeder i Europa og i Japan. www.hovding.com