Hövding beskytter bedst ifølge eksperter inden for ortopædi og trauma

Hövding beskytter bedst ifølge eksperter inden for ortopædi og trauma

Den store tyske forening for ortopædi og traumebehandling, DGOU, anbefaler cyklister at bruge Hövding, den svenske innovation og airbag til cyklister. Eksperterne understreger i en pressemeddelelse, at airbaggen beskytter nakken og store dele af ansigtet på cyklisten.

Flere og flere cykler, men der er stadig mange voksne, som ikke bruger cykelhjelm. Det øgede antal skader betyder, at den tyske sammenslutning for ortopædi og traumebehandling, DGOU, (Deutsche Gesellschaft für Orthopädie und Unfallchirurgie), går ud med råd og anbefaling om at beskytte hovedet, når man cykler. I Sverige anvender cirka fire ud af ti voksne cykelhjelm, i Tyskland er det kun 18 procent i gennemsnit. I cykelsæsonen kan traumelægerne mærke det øgede antal cykelulykker.

Flere tyske eksperter og læger udtaler sig til pressen om fordelen ved at beskytte sig med airbag. Overlæge Christopher Spering ved afdelingen for traumekirurgi, ortopædi og plastikkirurgi ved University Medical Centre Göttingen (UMG) siger:

”Ved brug af airbaggen bremses effekten mod hovedet ved ulykker, og rygraden stabiliseres, hvilket mindsker risikoen for kraniecerebraltraume (fysisk skade på hovedet og hovedets indre strukturer), samt piskesmæld i halsryggen.”

DGOU peger også på Stanford Universitys studie, der viser, at der med Hövdings airbag er op til otte gange lavere risiko for hjerneskade, sammenlignet med hvis man anvender traditionel cykelhjelm ved en ulykke.

”Mange køber dyre elcykler og sparer derfor på hovedbeskyttelsen. Uanset om de anvender airbag eller cykelhjelm er det vigtigt, at hovedet er beskyttet når du cykler. Især for alle med elcykel er det værd at overveje en airbag som hovedbeskyttelse,” siger den tyske forsker Christian Juhra fra institutionen for trauma ved Universitetshospitalet i Münster i Tyskland.

Om GDOU

GDOU (Deutsche Gesellschaft für Orthopädie und Unfallchirurgie) er en medicinsk videnskabelig sammenslutning i Tyskland, med ca. 10.800 medlemmer, og med et fælles fokus på ortopædisk kirurgi og traumebehandling.

Læs mere om GDOU og deres pressemeddelelse:https://dgou.de/presse/pressemitteilungen/detailansicht-pressemitteilungen/artikel/fahrradhelm-und-kopf-airbag-schuetzen-bei-einem-unfall-vor-verletzungen/

Læs mere om Stanford Universities studie "Modeling and Optimization of Airbag Helmets for Preventing Head Injuries in Bicycling”: https://link.springer.com/article/10.1007/s10439-016-1732-1

Emner

Hövding er en diskret krave, cyklisten bærer om sin hals. Kraven indeholder en sammenfoldet airbag, som udløses på 0,1 sekund, når den er involveret i en ulykke. I en stor test af cykelhjelme, udført af Folksam, blev det påvist, at Hövding har 3 gange bedre stødoptagelsesevne end alle traditionelle cykelhjelme. Hövdings airbaghjelm til cyklister kan i dag fås på 16 markeder i Europa og i Japan. Hövding sælges i mere end 1.000 butikker og på hovding.com. Virksomheden har 41 ansatte i Malmö. Hövding blev noteret på Nasdaq First North den 16. juni 2015. www.hovding.com