Kvindernes internationale kampdag

Kvindernes internationale kampdag

Som en del af kampagnen #KvinderIHilti og for at fejre kvindernes internationale kampdag, satte jeg mig ned og diskuterede, hvorfor jeg valgte at gøre karriere i byggebranchen, hvorfor jeg elsker ingeniørfaget, og hvilket råd jeg ville give andre kvinder, der er interesserede i branchen. Her er det fulde interview, og hvis du har spørgsmål, er du meget velkommen til at stille dem til mig på mit LinkedIn post!

Hvor længe har du arbejdet hos Hilti?

Jeg startede i Hilti for lige over 11 år siden, og blev en del af firmaet i december 2005.

Hvad fik dig til at vælge en karriere som ingeniør?

Min interesse for ingeniørfaget startede i en tidlig alder - jeg blev interesseret i at finde ud af, hvordan ting fungerer. Og for at finde ud af det, er man nogle gange nødt til at bryde ting ned i komponenter, for så at opbygge dem, og få dem til at fungere. Det betyder tit, at man bliver nødt til at finde en endnu bedre løsning! For at kunne gøre dette, så bliver man tit nødt til at træde et skridt tilbage og "designe" forfra. Derfor blev ingeniørvejen den indlysende karriere for mig. I mit privatliv tænker jeg også meget i løsninger og design - og bruger de samme principper til at designe og skabe lædertasker og punge (min mand er glad for, at jeg tilfredsstiller min håndtaske afhængighed ved at lave dem selv i stedet for at købe dem!)

Hvad fik dig til at vælge en karriere i byggebranchen/hos Hilti?

Jeg forlod universitetet med en bachelorgrad i maskiningeniør. I starten havde jeg svært ved at finde et job som ingeniør, og arbejdede hver lørdag i det lokale supermarked. Jeg faldt over et ledigt job i Hiltis kundeservice, og det passede perfekt til min profil - muligheden for at supportere kunder med tekniske udfordringer. Da jeg blev en del af Hilti blev jeg introduceret til ingeniørteamet, og har haft muligheden for at påtage mig forskellige roller - alle sammen forskellige og lige udfordrende.

Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud for dig?

I mine tidligere "kundeorienterede" roller, som projektingeniør eller support ingeniør, var alle dage forskellige. Jeg planlagde min tid med kundebesøg, men det var kun starten på samtalen med kunden, og dermed var det svært at forudse, hvad resultatet ville blive. Det var med til at gøre rollen krævende, samtidig med at den var inspirerende og spændende. Jeg har bl.a. arbejdet på taget af en lufthavnsbygning for at tilse design af luftbehandlingsenheder, jeg har designet belysningsbeslag i et TV-studie, defineret de korrekte ankre til sæderne i et Commonwealth Games stadion, og designet scener til teatre samt datacentre. Oplevelsen er forskellig hver gang. Ingeniørerne i Hilti der der for at supportere kunderne fra design til installation, så vores arbejdsopgaver er naturligt meget varierende. I min nuværende rolle som nordeuropæisk chef for ingeniørteamet bruger jeg, mine tidligere erfaringer og arbejdsopgaver til at definere visionen for ingeniørteamet til at supportere Hiltis virksomhedsstrategi i samarbejde med ingeniører i hele Nordeuropa.

Hvad er favoritdelen ved dit nuværende arbejde?

En af de bedste ting ved mit arbejde er, at jeg arbejder med mennesker, både i ingeniørteamet og i ledelsesteamet i Hilti. Vi er en meget mangfoldig gruppe af mennesker, og de kulturelle samt baggrundsmæssige forskelligheder skaber nogle fantastiske diskussioner og muligheder for at lære af hinanden hver dag. Når det kommer til at stå foran vores kunder - på deres kontor eller på byggepladsen, har jeg muligheden for at vokse og udvikle mig selv, samtidig med at jeg hjælper andre, og det er en meget tilfredsstillende oplevelse.

Hvad overrasker andre allermest ved din rolle?

Af en eller anden grund er det stadig "usædvanligt" for en kvinde at lave tekniske løsninger for at løse problemer, og måske er det også lidt usædvanligt at det er en kvinde, der er chef for en ingeniørafdeling i et firma der samarbejder tæt med byggebranchen. Heldigvis er køn irrelevant i Hilti. Vi hyrer de rigtige personer til jobbet uagtet hvem eller hvad de er. Jeg nyder i høj grad denne del af mit job, jeg er selvsikker, når det kommer til mine evner, og jeg stoler på, at Hilti altid vil støtte mig.

Hvad ville du sige til andre kvinder, der overvejer en karriere i byggebranchen?

Hvis du nyder at designe / skabe / finde løsninger samt se at dine løsninger kan bruges i den virkelige verden, så kunne byggebranchen være det idelle sted for dig. Byggebranchen varierer meget i dens natur, og det gør den til en spændende branche at være en del af.. Enhver person i enhver rolle i industrien skaber sit eget eftermæle og er med til at præge alle de byggepladser, som de arbejder på. Og de projekter vi arbejder på i dag, kan fremtidige generationer nyde og beundre langt ind i fremtiden.