Hvordan vil GDPR påvirke byggebranchen?

Hvordan vil GDPR påvirke byggebranchen?

Med GDPR lige rundt om hjørnet – den 25. maj 2018 for at være helt præcis – forklarer vores e-Marketing Manager John-Paul Healey, hvad der kommer til at ske, når lovgivningen træder i kraft, hvordan Hilti allerede håndterer vores kunders data, og hvordan man som virksomhed kan forberede sig på de kommende ændringer – det hele i forhold til byggebranchen.

Hvad er GDPR?

Den generelle forordning om databeskyttelse (GDPR) er en betydelig ændring af den danske lovgivning om personbeskyttelse. Den betyder, at man som virksomhed skal gennemgå og revidere, hvordan man håndterer personoplysninger. Baggrunden for lovgivningen er at give dig som person et bedre overblik over og kontrol over de personoplysninger, organisationer har om dig, for eksempel for at sikre, at oplysningerne om dig er korrekte og opdaterede, og at de håndteres korrekt.

GDPR kræver, at du selv kan bestemme, hvem der kontakter dig, og hvordan de gør det. Organisationer kan bede om samtykke til at kontakte dig. Her gælder det, at disse anmodninger skal være klare og enkle, og hvis du ændrer mening, skal det være nemmere for dig at opdatere dine præferencer. Derfor har GDPR til formål at sikre, at alle organisationer, der opbevarer personoplysninger, har de rigtige processer på plads til at beskytte dem. Hvis de ikke gør det, kan de blive straffet.

Hvad betyder det så for din virksomhed?

De nye lovkrav om håndtering af personoplysninger sætter forbrugeren i førersædet, og som tidligere nævnt er det virksomhederne, der skal løse opgaven med at overholde lovgivningen. Som virksomhed vil det være en fordel at udpege en databeskyttelsesrådgiver, som er ansvarlig for overholdelsen af GDPR, og begynde at gennemføre lovgivningen ved at skabe opmærksomhed, sikre lovlig behandling og opdatere virksomhedens politikker. Noget af dette afhænger oplagt af virksomhedens størrelse og branche. Du kan få flere oplysninger om ændringerne, og hvordan du kan forberede dig, på denne hjemmeside.

I forhold til byggebranchen peger nyere undersøgelser på, at mange virksomheder har den opfattelse, at GDPR ikke har nogen konsekvenser for dem. Her bør man tænke på, at der udveksles betydelige mængder af information mellem de forskellige parter i et byggeprojekt, og at virksomhederne har personlige oplysninger om kunder og leverandører.

I forlængelse af dette, bliver bygningerne desuden mere og mere intelligente. Implementeringen af digitale processer i design, konstruktion og drift af bygningsudstyr vil øge mængderne af indsamlede data. I forbindelse med denne udvikling vil GDPR få endnu større betydning, og derfor bør overholdelse af GDPR inddrages i alle projektstadier, når man håndterer personlige dataoplysninger.