Zentropas BASTARDEN får begejstret modtagelse i Venedig!

Vedhæftede pressefotos fra verdenspremieren skal krediteres: Ipa Agency

Verdenspremieren på Zentropas BASTARDEN er lige netop overstået på filmfestivalen i Venedig, hvor filmen for første gang blev vist for en begejstret verdenspresse, inviterede og festivalgæster i biografen Palazzo del Cinema og endte i en flere minutter lang stående ovation i salen!

Inden filmen indtog filmholdet den røde løber foran festivalpalæet, hvor de mødte verdenspressen. Til stede var filmens instruktør Nikolaj Arcel, manuskriptforfatter Anders Thomas Jensen og skuespillerne Mads Mikkelsen, Amanda Collin, Simon Bennebjerg, Gustav Lindh og børneskuespilleren Melina Hagberg.

BASTARDEN, der er en af Danmarks største og mest ambitiøse film til dato, er herhjemme shortlisted som en af tre danske film til at blive Danmarks bud på en Oscar-film i kategorien Bedste Internationale Film. Senest har en af USAs førende Oscar-eksperter, Anne Thompson, også peget på BASTARDEN som én af fem favoritter til at modtage en Oscar-nominering i samme kategori. Læs artiklen her.

De første anmeldelser er allerede tikket ind, og både uden for - og inden for landegrænserne vækker filmen begejstring. Herhjemme giver Ekkos anmelder Niels Jakob Kyhl Jørgensen BASTARDEN 5 stjerner med ordene: “Bastarden er et fremragende historisk storværk med al den schwung, branchens topfolk kan præstere, orkestreret med præcision af en dreven fortæller med noget på hjerte og meget på spil. Velkommen tilbage, Nikolaj Arcel.” Jacob Ludvigsen fra Soundvenue supplerer med overskriften: “’BASTARDEN’ er smuk, episk og brutal: Dansk film med Mads Mikkelsen har lige startet et internationalt triumftog”.

Hollywood Reporters anmelder David Rooney roser ligeledes Nikolaj Arcels genkomst til dansk film: “..terrific story driven by skillful writing and strong performances. There’s an art to bringing vitality and modernity to historical drama, and Arcel shows a firm grasp of it.”, mens Screen Dailys Wendy Ide beskriver BASTARDEN som “an expansive, sweeping epic with hope in its heart and dirt under its nails.”

Filmens skuespillere får også roser fra anmelderne. Ekko refererer til Mikkel Følsgaards prisvindende præstation i En Kongelig Affære, når de skriver: “Simon Bennebjerg brænder lige så meget igennem, som Mikkel Boe Følsgaard gjorde det som Christian den Sindssyvende.” Også Amanda Collin hyldes af Hollywood Reporter: Collin shows real fire in the role of a woman who has endured degrading treatment and vowed never to submit to it again”, ligesom Varietys Guy Lodge imponeres af Mads Mikkelsen: “this roundly enjoyable Venice competition entry finally owes all its residual gravitas (and at least half its considerable handsomeness) to the expressive woodcut visage of one Mads Mikkelsen.”

Som den første danske spillefilm i 33 år er filmen udtaget til hovedkonkurrencen i Venedig, hvor den dyster om Guldløven for Bedste Film samt en række andre priser.

Efter Venedig Film Festival skal filmen direkte videre på Toronto Film Festival, San Sebastian og så blev det forleden offentliggjort, at BASTARDEN ligeledes er udtaget til den prestigefyldte amerikanske Telluride Film Festival.

BASTARDEN får dansk biografpremiere den 5. oktober.

Storfilm med Mads Mikkelsen i titelrollen
BASTARDEN er en gribende storfilm, inspireret af virkelige begivenheder, om en mands indædte kamp for at tæmme den vilde hede og skabe sin egen lykke. Men i sin stædige jagt på rigdom og ære, risikerer han at ofre dem, der står ham nærmest. Nikolaj Arcel instruerer den episke storfilm, som han har skrevet sammen med Anders Thomas Jensen. I titelrollen ses Mads Mikkelsen, og i øvrige bærende roller kan publikum opleve bl.a. Amanda Collin, Simon Bennebjerg, Melina Hagberg, Kristine Kujath Thorp, Gustav Lindh, Morten Hee Andersen og Jacob Lohmann. BASTARDEN er baseret på Ida Jessens anmelderroste bestseller Kaptajnen og Ann Barbara fra 2020, som alene i Danmark har solgt over 60.000 eksemplarer.

Handlingen i BASTARDEN
Den fattige soldat Ludvig Kahlen ankommer i 1755 til den golde jyske hede med et eneste mål; at følge kongens kald om at opdyrke jorden og derved selv opnå rigdom og ære. Men Kahlen får hurtigt en fjende. Den nådesløse godsejer, Frederik de Schinkel, som er enehersker på egnen, mener at heden tilhører ham og ikke kongen. Da de Schinkels fæstebonde stikker af sammen med sin hustru Ann Barbara og søger tilflugt hos Kahlen, sætter godsejeren alt ind for at drive Kahlen væk og samtidig få en grusom hævn. Kahlen bøjer sig ikke, men tager stædigt den ulige kamp op og risikerer nu både sit liv, men også båndet til den lille umage familie, som er opstået omkring ham på heden.

HAVE Kommunikation & PR

For yderligere information, kontakt undertegnede.
Rikke Hesselholt, mobil: 28433893, mail: rikke@have.dk

• Makeup Designer: Sabine Schumann
  • Klipper: Olivier Bugge Coutté
  • Komponist: Dan Romer
  • Billing block: Produceret af ZENTROPA ENTERTAINMENTS i co-produktion med ZENTROPA BERLIN, ZENTROPA SWEDEN og FILM I VÄST Med støtte fra DET DANSKE FILMINSTITUT MARKEDSORDNINGEN, DEN VESTDANSKE FILMPULJE, EURIMAGES, CZECH FILM FUND, MITTELDEUTSCHE MEDIENFÖRDERUNG, MOIN FILM FUND HAMBURG SCHLESWIG-HOLSTEIN, MEDIENBOARD BERLIN-BRANDENBURG, DEUTSCHE FILMFÖRDERFONDS, SFI, HEDESELSKABET i samarbejde med TV 2, NORDISK FILM & TV FOND, PLAION PICTURES, SVT Udviklet med støtte fra THE CREATIVE EUROPE PROGRAMME – MEDIA OF THE EUROPEAN UNION Distribution NORDISK FILM DISTRIBUTION Internationalt salg TRUSTNORDISK © 2023 ZENTROPA ENTERTAINMENTS4, ZENTROPA BERLIN GMBH and ZENTROPA SWEDEN AB

Øvrig fakta:

• Baseret på Ida Jessens roman Kaptajnen og Ann Barbara.
  • Premieredato: 5. oktober