Zentropa starter Zentropa Documentary

Zentropa starter Zentropa Documentary

Den prisbelønnede dokumentarfilmsinstruktør Nicole Horanyi skal stå i spidsen for det nye filmtiltag, der skal udvikle og producere dokumentarproduktioner i alle formater.

Zentropa kan i dag fortælle, at det er lykkedes at ansætte dokumentarfilmsinstruktør og -producer Nicole Horanyi til at føre selskabets nye dokumentarfilmsbrand Zentropa Documentary ud i verden. Zentropa Documentary skal producere brede og kunstnerisk stærke dokumentartitler til både biografer, tv-stationer og streamers i ind- og udland.

Til at stå i spidsen for afdelingen har Zentropa sikret sig den prisbelønnede dokumentarfilmsinstruktør og producer Nicole Horanyi, der har instrueret en række markante dokumentarfilm- og serier bl.a. Motley’s Law i 2015 på DR, En fremmed flytter ind i 2017 på TV 2 og Natascha Kampusch – A Liftetime in Prison i 2022 på Viaplay.

Nicole Horanyi var i 2022 og 2023 dokumentarchef på Viaplay, hvor hun havde ansvar for streamingtjenestens dokumentarsatsning på tværs af alle markeder (Danmark, Sverige, Norge, Polen og Holland) med bl.a. Statsministeren: Helle Thorning-Schmidt, Most Remote Restaurant in The World og Max Verstappen – Anatomy of a Champion.

Nicole Horanyi er netop startet på Zentropa og glæder sig meget til at komme i gang. Hun udtaler:

Jeg er enormt glad for at træde ind i dette enestående hus. Zentropa kan noget helt særligt og har et meget stærkt brand, derfor er jeg overbevist om, at vi sammen vil kunne åbne dørene for de bedste dokumentarister i branchen. Vi deler en vision om at skabe brede, publikumsorienterede dokumentarproduktioner med et solidt kunstnerisk afsæt. Jeg brænder for at udvikle moderne og komplekse fortællinger om virkeligheden, der sætter en national agenda og efterlader et varigt aftryk i samfundet. Jeg vil arbejde med instruktører, der tør tage stilling, skubber til grænserne inden for genren og fortæller med stor originalitet. Sammen kan vi skabe dokumentarformater, der appellerer til et stort publikum og inspirerer til refleksion og handling."

Hos Zentropa har man i længere tid barslet med at satse på dokumentargenren. Og nu er tiden inde til at gøre alvor af tankerne. Sisse Graum Jørgensen og Louise Vesth, producere og en del af ledelsen på Zentropa, udtaler:

Verden i dag kalder på samtale og fællesskaber. På at forstå og udvikle den verden vi befinder os i. Dokumentaren er et af de stærkeste midler vi har til at opnå dette. På Zentropa vil vi gerne være med til at udvikle og producere virkelighedens fortællinger i samarbejde med stærke kunstneriske talenter, som ønsker at udkomme bredt - både nationalt og internationalt. Vi leverer allerede spillefilm og serier til hele verden og vil gerne fremover også bidrage til Danmarks allerede imponerende position inden for produktion af dokumentarfilm- og serier. Det er gennem dokumentaren, at dansk film og tv kommer tættest på de aktuelle politiske og menneskelige dagsordener, og vi bør alle tage ansvar for, at den virkelighed vi skildrer i verden i dag er så nuanceret, troværdig og mangfoldig som muligt. Vi ansætter derfor Nicole Nielsen Horanyi, som har instrueret og produceret adskillige dokumentarfilm og serier. Kombinationen af at finde de markante fortællere og ville fortælle til mange passer perfekt til Zentropas profil, og derfor er Nicole den helt rigtige til at udvikle og producere de dokumentariske fortællinger på Zentropa.”

Zentropa Documentary går i gang nu, og det forventes, at de første titler vil kunne præsenteres i løbet af det næste år.

For yderligere information, kontakt undertegnede.

Michael Feder, michael@have.dk, mobil: 22434942