Viborg Animation Festival 2022: Gribende fortællinger og animeret virkelighed

Viborg Animation Festival 2022: Gribende fortællinger og animeret virkelighed

Under Viborg Animation Festival (VAF) 26. september til 2. oktober får man mulighed for at opleve tegnefilm, spil og kunst i verdensklasse under temaet All Things Animated – leveret af blandt andre Sara Koppel og SUPERFLEX, ligesom Flugt-instruktøren Jonas Poher Rasmussen åbner festivalen. Udover at tilbyde et stort og underholdende film- og eventprogram er festivalen også showcase for en spændende og ekspanderende branche, hvor kun fantasien sætter grænser.

Når den traditionsrige Viborg Animation Festival – eller blot VAF – åbner den 26. september i Tinghallen, kan publikum opleve den hæderkronede Jonas Poher Rasmussen, som er instruktøren bag Flugt. En film, der i løbet af det forgangne har demonstreret animationens særlige fortællekraft for den brede befolkning. Filmen vandt desuden ’VAF Best Feature’ under sidste års VAF Awards.

Ved VAF-åbningen sætter Jonas Poher Rasmussen rammerne for Danmarkspremieren på animationsfilmen Where is Anne Frank?, som er skabt af israelske Ari Folman. Efter filmen, som vises i Nordisk Film Biografer Fotorama, kan Rasmussen og Folman opleves i en spændende samtale om animation, krig og fortællingernes vigtighed.

Som dokumentar var Flugtskelsættende, fordi den ikke blev fortalt på traditionel vis gennem filmoptagelser, nyhedsklip og opstillede interview. Derimod blev historien fortalt gennem stilistiske animationer og en tegnet hovedperson.

Den animerede tilgang var et filmisk valg, der også sikrede hovedpersonen fuld anonymitet. Animationsmediet gjorde det desuden muligt at flytte filmpublikummet til universer og tider, man ellers ikke har mulighed for at opleve.

På tilsvarende vis fremmaner Folmans film et univers, som traditionelle filmskabere aldrig ville være i stand til at skabe. I filmen møder man nemlig Anne Franks usynlige ven, Kitty, som i et nutidigt Amsterdam forsøger at finde ud af, hvad der skete med Anne Frank.

Sara Koppel er årets VAF Artist

Som teenager kom Sara Koppel i praktik i et tegnestudie, og hun har ikke sluppet blyanten siden. Hun er blevet en absolut éner i dansk animation, og under VAF kan man opleve kunstneren selv, hendes film og hendes helt nye og banebrydende Augmented Reality-værker.

Viborgs gader bliver fyldt med Koppels farverige, poetiske og håndtegnede billeder, og med mobilen kan man se dem bevæge sig og blive til små film.

Sara Koppel er stolt over at være blevet udpeget som årets VAF Artist, og hun udtaler følgende:

”For mig er animation at leve. At tegne tegninger på papir, se dem udfolde sig og blive levende, mens de skabes er for mig en uendelig fryd. Illusionen af liv og bevægelser er en vidunderlig poetisk, sanselig og vild måde at udtrykke sig på. Det kan det hele. Det kræver en tålmodighedskrævende livsdedikation, som jeg aldrig vil være foruden. At bruge animationen til at delagtiggøre andre i sine tanker, drømme, abstraktioner over livet er et stærkt redskab, som både skaber plads til konkrete fortællinger og fabulerende fantasi.”

SUPERFLEX fører festivalgæsterne ned i havets dyb

Den danske kunstnergruppe SUPERFELX bestående af kunstnerne Bjørnstjerne Christiansen, Rasmus Nielsen og Jakob Fenger er årets hovednavn under VAF Culture-sporet. Kunstnergruppen leger i denne udstilling med skalaforholdene og tager festivalgæsterne med på en unik rejse ned i havets dyb med værket Psychoplankton. Gennem VR-briller oplever publikum havet, som de aldrig har set det før – i en mikroskopisk verden af plankton og alger. Den fascinerende rejse sætter fokus på havets skrøbelige økosystem og menneskets rolle i dets bevarelse. Udstillingen har premiere under VAF og præsenteres af Viborg Kunsthal i samarbejde med Khora Contemporary. Udstillingen kan opleves frem til den 15. januar 2023.

Via projektet ANIDOX:VR præsenterer VAF en række spændende udstillinger, talks og filmvisninger. Det internationalt anerkendte og prisvindende kunstnerpar Michelle og Uri Kranot står bag projektet. De arbejder med animerede dokumentarer og afprøver forskellige formater såsom kortfilm og VR.

I løbet af VAF-ugen kan man opleve eksperimenterende dokumentarister fra hele verden, når ANIDOX:VR indtager Galleri NB i hovedgaden i Viborg.

Viborg Game Expo i Tinghallen sætter fokus på computerspil

For mange har animation i mange år været synonymt med tegnefilm – ikke mindst på grund af de mange klassiske Disney-film og danske succeser som eksempelvis Ternet Ninja. I højere og højere grad er spilindustrien imidlertid begyndt at løbe med opmærksomheden. Det er nemlig en branche med stor økonomisk vækst og teknisk udvikling.

Derfor byder Tinghallen endnu en gang velkommen til Viborg Game Expo, og det sker fra fredag den 30. september til og med søndag den 2. oktober. Her kan man opleve alt fra højtprofilerede spiltitler til retrospilkonsoller, inspirerende netværksmøder og spændende talks.

Der er med andre ord masser af oplevelser for både børn og voksne, de professionelle og dem, der blot er nysgerrige.

Viborg er det ideelle sted at opleve og fejre animation

Festivalleder Jane Lyngbye Hvid Jensen udtaler følgende:

”I Viborg huser vi den internationalt anerkendte animationsskole The Animation Workshop, som er en del af VIA University College. Derudover har Viborg Kommune som den eneste kommune i Danmark vedtaget en særlig animationsstrategi, der får animationen ud at leve blandt borgerne. Seneste skud på stammen er Viborg Visuals, der er Danmarks nationale samlingspunkt for visuelle og kreative virksomheder. Med andre ord er Viborg det ideelle sted at fejre ’All Things Animated’, og vi glæder os til at invitere publikum med på en rejse fuld af festivalaktiviteter for alle aldre og interesser, når Danmarks største animationsfestival byder velkommen til en hel uges animerede løjer!”

Hold dig opdateret på programmet på VAFs Facebook eller Instagram (@viborganimationfestival) og på websitet animationsfestival.dk.

For yderligere information, kontakt venligst:
Stine Albrechtsen / stine@have.dk / 30 24 14 00

Fakta om Viborgs animationsmiljø

• The Animation Workshop/VIA University College (TAW) er Danmarks center for animation, visualisering og digital fortælling. TAW udbyder tre bacheloruddannelser, som rangerer blandt de bedste i Europa, samt en række professionelle kurser, workshops og artist residencies. TAWsforsknings- og udviklingscenter byder på en bred vifte af projekter af international højde. I 2021 blev TAW rangeret som verdens 4. bedste formelle animationsuddannelse af Animation Career Review.
  • ANIDOX er et initiativ, der beskæftiger sig med mødet mellem animation og dokumentar, og er ledet af kunstnerparret Michelle og Uriel Kranot. Der tilbydes workshops, art recidencies, kurser og undervisning for professionelle. I 2013 deltog Jonas Poher Rasmussen.
  • Viborg Animationsstrategi: Viborg har i mere end 30 år stået stærkt på animation, kreativitet og visuel fortælling. Siden 2014 har kommunen, som den eneste kommune i Danmark, haft en egentlig animationsstrategi.
  • Viborg Kunsthal er et udstillingssted for samtidskunst, hvor der er fokus på den eksperimenterende og digitale kunst. Udstillingsstedet har i flere år samarbejdet med The Animation Workshop omkring udstillinger med nye medier og teknologier. Kunsthallen har eksisteret siden 1994.
  • Viborg Visuals er en national hub for animation og visuelle fortællinger - det er hjemstedet for alle Viborgs UNESCO-aktiviteter og epicenteret for lokale aktørers samarbejde indenfor Media Arts. Viborg Visuals er samtidig et nationalt samlingspunkt i Viborg, som tiltrækker relevante partnere fra hele landet og danner ramme om udvikling af digitale, visuelle formidlingsformater indenfor alle brancher. Viborg Visuals er en del af Vision Denmark, erhvervsklyngen for de digitale, visuelle erhverv i Danmark.

Stine Albrechtsen

Pressekontakt Seniorrådgiver & Head of Aarhus