Ungdomsdramaet MR. FREEMAN er udtaget til hovedkonkurrencen på BUSTER Filmfestival

Zentropa og Nordisk Film Distribution er stolte over at kunne offentliggøre, at det hjertevarme familiedrama MR. FREEMAN er udtaget til BUSTER Filmfestivals hovedkonkurrence BUSTER Prisen som en af de i alt otte nominerede film fra hele verden. MR. FREEMAN får ligeledes dansk festivalpremiere ved visning den 7. oktober.

Filmen er skrevet og instrueret af prisbelønnede Mads Matthiesen, produceret af Jonas Bagger ved Zentropa og har de unge talenter Lina Lund Jørgensen og Daouda Keita samt erfarne Mia Lyhne og Nicolas Bro i de bærende roller. MR. FREEMAN har biografpremiere over hele landet den 11. januar 2024.

Handlingen
Da den ensomme teenager Simone indleder et online-forhold til en sød ghanesisk fyr med navnet Freeman, får hun overbevist sine modstræbende forældre om, at han kan komme til Danmark og besøge familien i nogle uger. Som Simones forhold til Freeman udvikler sig, vokser familiens modstand og antænder en gammel konflikt mellem Simone og hendes mor…

Ungt talent og stærke skuespillere foran kameraet
I hovedrollen som Simone kan man opleve det unge talent Lina Lund Jørgensen, der debuterer i MR. FREEMAN. Over for hende ses franske Daouda Keita i rollen som Mr. Freeman. Daouda Keita har senest været aktuel med en bærende rolle i Netflix-serien Le Monde de Demain, der i 2022 vandt Grand Prix på Series Mania. I MR. FREEMAN prøver han for første gang kræfter med dansk film. I rollerne som Simones forældre Kirsten og Leif ses de erfarne stjernenavne Mia Lyhne og Nicolas Bro.

Holdet bag filmen
MR. FREEMAN er instrueret og skrevet af Mads Matthiesen. Mads Matthiesen modtog i 2012 prisen for Bedste Instruktør på Sundance Film Festival for spillefilmsdebuten 10 timer i paradis (2012) og har siden instrueret spillefilmen The Model (2016) med Maria Palm og Ed Skrein i hovedrollerne, som fik verdenspremiere på Rotterdam Film Festival og som var nomineret til Dragon Award Best Nordic Film på Göteborg Film Festival. Derudover har han instrueret afsnit af Netflix-serien Equinox (2020).

MR. FREEMAN er produceret af Jonas Bagger og Zentropa Entertainments med støtte fra Det Danske Filminstitut v. filmkonsulent Lotte Svendsen, FilmFyn, DR og Nordisk Film Distribution.

Om BUSTER Prisen
BUSTER prisen uddeles i samarbejde med en jury fra De Danske Børnefilmklubber DaBUF og er på 10.000 DKK. Børnejuryen er udvalgt af DaBUF og består af fem børn i alderen 12-16, der ser de otte nominerede film og beslutter, hvilken film, der vinder festivalens største pris. Vinderen findes ved en stor prisfest d. 4. oktober i Bremen Teater i København.

De nominerede film til BUSTER Prisen i 2023 er:

• Bullets / Sverige / Peter Pontikis
  • Scrapper / Storbritannien / Charlotte Regan
  • Totem – Ama og det magiske hulepindsvin / Nederlandene, Senegal / Sander Burger
  • Dancing Queen / Norge / Aurora Gossé
  • Mimi er blevet væk / Slovakiet / Mira Fornay
  • Yuku og blomsten på bjerget / Frankrig / Rémi Durin & Arnaud Demuynck
  • Mr. Freeman / Danmark / Mads Matthiesen
  • Ernest og Celestine 2 – rejsen til Vrøvlistan / Frankrig / Julien Cheng & Jean-Christophe Roger

Læs mere om BUSTER Filmfestival her.

HAVE Kommunikation & PR

For yderligere kontakt: