Fotokredit: Jesper Christensen

Traileren til Jonas Risvigs første spillefilm KONTRA ude nu!

Nimbus Film og Scanbox Entertainment kan i dag løfte sløret for traileren til Jonas Risvigs første spillefilm KONTRA - et drama, der handler om at være ung på godt og ondt med debutanterne Andrea Ølbye Hjejle og Anna Lehrmann i hovedrollerne som Fanny og Lilja.

I traileren får publikum et indblik i Jonas Risvigs generationsportræt, som stiller skarpt på en gruppe unge privilegerede gymnasieelever nord for København. KONTRA er en film om popularitet, magt og længslen efter at være en del af noget. I traileren kan man bl.a. høre Kind mod Kinds nye nummer, som er lavet specielt til KONTRA og offentliggøres senere på året.

KONTRA får landsdækkende biografpremiere den 19. september.

Se traileren her: https://www.youtube.com/watch?v=XNSxBlZlGEE
Download traileren her: https://we.tl/t-ymA0E5HdKr

Handlingen
Fanny er lige flyttet fra Lolland og startet på et nyt gymnasium i Nordsjælland. Hun forsøger ivrigt at passe ind, men skolen domineres med hård hånd af pigegruppen i hendes klasse. Hun finder sammen med den tidligere dronning af flokken: Lilja – og sammen går de kontra på popularitetskulturen og gør præcis, hvad der passer dem, for at opnå de samme muligheder og blive inviteret med der, hvor det sker. Men magtkampen har en pris, og hvad betyder det egentlig at være populær, hvis du ikke engang har en ven, som du kan stole på? KONTRA er en rå og visuel film om venskaber, skønhedsidealer og hierarkier - skrevet og instrueret af stortalentet Jonas Risvig.

Samtaler med over 100 unge
Jonas Risvig har hentet inspiration til KONTRA gennem workshops, research og samtaler med over 100 unge under filmens udvikling, der har været et par år undervejs. Han er gået målrettet efter autenticitet og troværdighed i både locations, situationer, relationer, adfærd og følelser blandt de unge. Derfor har Risvig også brugt rigtige og genkendelige locations fra eksempelvis nattelivet samt castet unge talenter fra miljøet i alle filmens roller. I de to store hovedroller som Fanny og Lilja ses de to unge debutanter Andrea Ølbye Hjejle og Anna Lehrmann. Det store cast rundt om hovedrollerne består af et miks af debutanter og tidligere medvirkende fra Jonas Risvigs serier, som tæller bl.a. Safina Coster-Waldau og Ingrid Bjerg-Raft fra Salsa og den erfarne skuespiller Kasper Leisner.

Det kreative hold
Som instruktør og manuskriptforfatter udgør Jonas Risvig det kreative kraftcenter bag KONTRA. Han har haft en kometkarriere som serieinstruktør, siden han debuterede som 22-årig i 2015 og står bag anmelderroste seriesucceser som Salsa, Drenge, Grænser og Centrum. Med KONTRA tager Jonas Risvig det næste store karriereskridt med sin første spillefilm.

Filmen er produceret af Jasmine Hermann Naghizadeh for Nimbus Film, og på det kreative hold findes en række af Jonas Risvigs faste samarbejdspartnere, bl.a. fotograf Jesper Christensen, klipper Mie Sofie Nielsen og komponist William Risvig.

KONTRA er støttet af Det Danske Filminstitut og FilmFyn i samarbejde med Scanbox Entertainment og DR.

For yderligere information, kontakt:
Emilie Baggesen Selin // 26 11 41 04 // emilie@have.dk
Picasa Emily Askjær Grand // 30 13 88 80 // picasa@have.dk

Fakta om KONTRA:
Det kreative hold:

• Instruktør og manuskriptforfatter: Jonas Risvig
  • Producer: Jasmine Hermann Naghizadeh
  • Fotograf: Jesper Christensen
  • Klipper: Mie Sofie Nielsen
  • Production Designer: Rie Lykke
  • Stylist: Ophelia Polhaus
  • Komponist: William Risvig