Trailer til Jonas Kærup Hjorts spillefilmsdebut DEN NÆSTSIDSTE er ude!

Tambo Film og Solaris Film kan i dag præsentere traileren til Jonas Kærup Hjorts spillefilmsdebut DEN NÆSTSIDSTE. En særegen og surrealistisk fortælling om et menneskes rejse ind i mørket med Joen Højerslev i hovedrollen som vandaflæseren. Filmen har allerede opnået stor anerkendelse internationalt med udtagelser til bl.a. Tallinn Black Nights Film Festival i Estland, Hong Kong International Film Festival, Kiev International Film Festival, Taipei Film Festival i Taiwan, Fajr International Film Festival i Iran, Transilvania International Film Festival i Rumænien, Valencia International Film Festival Cinema Jove og Festival du nouveau cinéma de Montréal. DEN NÆSTSIDSTE får nu danmarkspremiere på CPH:PIX 2021, der i år finder sted den 10.-14. november 2021, mens filmen får biografpremiere over hele landet den 25. november 2021.

Traileren kan ses her.

Traileren kan downloades her.

Handlingen
DEN NÆSTSIDSTE er en kafkask, kulsort fortælling om en ubetydelig vandaflæser, der ankommer til en afsides bygning for at aflæse beboernes vandmålere. Inden han ved af det, befinder han sig indespærret i et askegråt, absurd parallelunivers med uendelige forhindringer som ét langt bizart mareridt. I forsøget på at slippe ud af bygningen vendes der op og ned på virkelighedsopfattelsen, rationalet og resterne af hans tidligere (med)menneskelighed.

DEN NÆSTSIDSTE er en overrumplende, original film, der ikke ligner noget andet, man har set i de danske biografer i mange år. Med stilistisk overskud og sorthumoristisk flair udfordrer den både form- og fortællesproget i skildringen af hverdagens vanvid og absurditet.

På rollelisten
I den fysisk krævende hovedrolle som den gennemsnitlige og ordentlige vandaflæser ses Joen Højerslev, der får hovedrolledebut på det store lærred, efter tidligere at have spillet mindre roller i større produktioner som Krøniken, Herrens Veje og Journal 64. I filmens øvrige roller som de mærkværdige menneskelige eksistenser medvirker et velspillende cast, der bl.a. tæller navne som Joen Bille, Anne Fletting, Malene Melsen, Hanne Uldal, Ina-Miriam Rosenbaum og Stine Schrøder Jensen. Derudover ses Anders og Niels Plougman i rollerne som de tavse tvillinger, der følger vandaflæseren.

Holdet bag filmen
DEN NÆSTSIDSTE er skrevet og instrueret af Jonas Kærup Hjort, der blev uddannet filminstruktør fra Den Danske Filmskole i 2017. Samme år gjorde han sig bemærket som vinder af FilmFyns Talentpris i 2017. Han har ligeledes modtaget adskillige udnævnelser på internationale kortfilmsfestivaller samt tre store priser ved Ekko Shortlist Awards 2018 for afgangsfilmen Om en Måned, som ved sin premiere fik en særdeles flot modtagelse – bl.a. fem hjerter i Politiken.

DEN NÆSTSIDSTE produceres af Rikke Tambo ved Tambo Film og er støttet af Den Vestdanske Filmpulje og New Danish Screen ved konsulent Mette Damgaard. Filmen er co-produceret med Gary Cranner fra Chezville med støtte fra Det Norske Filminstitut og Mediefonden Zefyr.

HAVE Kommunikation & PR

For yderligere information, kontakt venligst
Amalie Hermansen / amalie@have.dk / 21 79 33 82
Rikke Hesselholt / rikke@have.dk / 28 43 38 93

Udtalelse fra instruktøren
”Gennem absurditet og sort humor afspejler fortællingen om DEN NÆSTSIDSTEvor tids fortvivlelsens verden. Frygten, håbløsheden, forsømmeligheden, forladthedsfølelsen, tvetydigheden, den ubarmhjertige objektivitet - alle disse dyrkes for at konfrontere publikum med sig selv. Samtidig er det en hyldest til den tegneserieagtige tragi-komik. Fra humorens øjeblikke opstår en optimisme, hvori konfrontationen med fortvivlelsen rejser spørgsmålet om mening. Vi kan ikke undslippe livets absurditet, men må blot acceptere den for at beholde en sidste rest af et nogenlunde meningsfuldt liv. Som en del af en poetisk skabelse. Som en del af en autentisk fortælling om os selv.”

Fakta om DEN NÆSTSIDSTE

• Produktionsselskab: Tambo Film
  • Co-produceret med Chezville
  • Biografdistribution: Solaris Film