Thomas Vinterberg og Zentropas DRUK skriver dansk Oscar-historie

DRUK har netop modtaget hele to danske Oscar-nomineringer. Dermed skriver filmen sig eftertrykkeligt ind i dansk Oscar-historie.

Se udvalgte fakta her:

• Med to Oscar-nomineringer sikrer DRUK sig en plads i historiebøgerne som den danske film med flest Oscar-nomineringer sammen med Bille Augusts Pelle Erobreren med to nomineringer for Bedste Udenlandske Film og Bedste Mandlige Skuespiller til Max von Sydow.
  • Thomas Vinterberg er den første dansker, der nomineres til en Oscar i kategorien Bedste Instruktør.
  • Filmens ene producer Sisse Graum Jørgensen har med DRUK sikret sig sin femte Oscar-nominering i kategorien Bedste Udenlandske Film (de fire foregående nomineringer er for Efter Brylluppet og Hævnen(som vandt) af Susanne Bier, Nikolaj Arcels En kongelig affære og Thomas Vinterbergs Jagten.) Dermed tegner hun sig for 39% af alle 13 nominerede danske film i kategorien Bedste Udenlandske Film gennem tiderne. For filmens anden producer, Kasper Dissing, er DRUK hans debut som producer.
  • Med DRUK er det femte gang, at Zentropa står bag en Oscar-nomineret film i kategorien Bedste Udenlandske Film.
  • Hvis DRUK vinder, bliver det den fjerde danske spillefilm der vinder en Oscar for Bedste Udenlandske Film (tidligere vindere er Babettes Gæstebud (1988), Pelle Erobreren (1989) og Hævnen (2011)).

For yderligere information, kontakt undertegnede.

HAVE A/S

Kontakt: