SVEND Filmdage: Her er de nominerede til SVEND Prisen 2023

I dag kan SVEND Filmdage løfte sløret for de nominerede, der skal hyldes ved dette års prisuddeling, som finder sted i Krøyers Have i Svendborg den 30. august. Fra rørende fortællinger til imponerende skuespilpræstationer med både nye stjernehåb og garvede veteraner, repræsenterer de nominerede film og skuespillere det bedste fra det forgangne film- og serieår. Det er nu op til landets biografgængere at afgøre, hvem der skal løbe med de eftertragtede priser. Afstemningen er åben fra i dag torsdag den 6. juli.

I dag kan SVEND Filmdage offentliggøre de nominerede til den 19. udgave af SVEND Prisen, som løber af stablen den 30. august i Krøyers Have i Svendborg. Her kan publikum og de nominerede se frem til at hylde de allerbedste præstationer inden for film, tv-serier og skuespil.

SVEND Prisen er Hele Danmarks Filmpris, og det er som altid publikum, der ene og alene afgør, hvem der bliver årets modtagere af SVEND Priserne. Årets nominerede tæller de seneste 12 måneders mest populære biograffilm og tv-serier, hvor både erfarne filmfolk og lovende, unge talenter har imponeret og vakt interesse i film som Julie Rudbæk og Jesper Zuschlags ELSKER DIG FOR TIDEN, Hella Joofs METER I SEKUNDET, KYSSET af Bille August og USTYRLIG af Malou Reymann.

Ovenstående biograffilm kan også alle bryste sig med en nominering i kategorien Årets kvindelige skuespiller, hvor henholdsvis Julie Rudbæk, Sofie Torp, Clara Rosager og Emilie Kroyer Koppel er nomineret for deres præstationer. Kategorien Årets håb byder desuden på lovende filmtalenter, og i år udgøres feltet af Albert Rudbeck Lindhardt, Angela Bundalovic og Jessica Dinnage, der alle har vakt særlig interesse og udmærket sig på det store lærred.

Blandt Årets danske TV-dramaserie findes julekalenderne JULEHJERTETS HEMMELIGHED og TINKA OG SJÆLENS SPEJL samt krimisuccesen DNA sæson 2. De har selskab af serierne CARMEN CURLERS og DANSEGARDEROBEN, som også udgør feltet i kategorien Årets danske skuespiller i en TV-dramaserie.

De 10 nominerede danske film er valgt ud fra antal solgte billetter i perioden 1. juli 2022 til 30. juni 2023. Juryen har derudover udvalgt de nominerede skuespilpræstationer fra de 10 film, mens de nominerede i kategorien Årets danske TV-dramaserie samt Årets danske skuespiller i en TV-dramaserie er valgt blandt de fem mest sete serier.

Afstemningen er åben fra i dag til og med mandag den 28. august via Svendfilmfest.dk. Man kan kun stemme én gang per person, og blandt de afgivne stemmer trækkes 10 vindere, som hver modtager to biografbilletter.

Susanne Bier hyldes med Hæderspris
Traditionen tro hylder SVEND én af Danmarks største og mest markante personligheder. I år er valget faldet på Susanne Bier, der hædres for sit uundværlige og helt enestående arbejde i danske og internationale film i over 35 år. Udover at modtage Årets Hæderspris ved SVEND Prisfesten vil Susanne Bier være i fokus ved en række særlige arrangementer under SVEND Filmdage. Man kan blandt andet se frem til talks med Susanne Bier, open–air visninger af nogle Susanne Biers film samt andre arrangementer, der knytter sig til Biers lange karriere.

Se den fulde liste over nominerede nederst og afgiv din stemme på svendfilmfest.dk

Læs mere på svendfilmfest.dk

HAVE Kommunikation & PR

For yderligere, kontakt venligst
Rikke Hesselholt · Rikke@have.dk · 28 43 38 93
Julie Qvick · julie@have.dk · 22 72 75 56
Alberte Zimsen · alberte@have.dk · 29 79 56 59

De nominerede er:

Årets danske film
1. Alle for fire – instruktør Rasmus Heide
2. Bamse – instruktør Henrik Ruben Genz
3. Bytte bytte baby – instruktør Barbara Topsøe-Rothenborg
4. Elsker dig for tiden – instruktører Julie Rudbæk/Jesper Zuschlag
5. Fædre og Mødre – instruktør Paprika Steen
6. Kysset – instruktør Bille August
7. Meter i sekundet – instruktør Hella Joof
8. Resten af livet – instruktør Frelle Petersen
9. Underverden 2 – instruktør Fenar Ahmad
10.Ustyrlig– instruktør Malou Reymann

Årets danske børnefilm
1. Julemandens datter 3 – den magiske tidsmaskine - instruktør Christian Dyekjær
2. Lille Allan – Den menneskelige antenne – instruktør Amalie Næsby Fick
3. Mugge og hans mærkelige hjerne – instruktører Anders Morgenthaler/Mikael Wulff
4. Roselil og Stentrolden –instruktør Karla Nor Holmbäck

3. DNA sæson 2 – TV 2
4. Julehjertets hemmelighed – DR1
5. Tinka og sjælens spejl – TV 2

Årets danske skuespiller i en TV-dramaserie
1. Jakob Oftebro - for Dansegarderoben
2. Marie Bach Hansen - for Dansegarderoben
3. Morten Hee Andersen - for Carmen Curlers
4. Nicolai Jørgensen - for Carmen Curlers

Udenfor afstemning uddeles:
Svend Hædersprisen
Juryens Særpris

SVEND Prisens jury:
Ann Lind Andersen, filmanmelder - formand for juryen
Daniel Bentien, Kino.dk
Dorte Wiedemann, Fafid
Klaus Hansen, FilmFyn

SVEND Prisens arrangører:
SVEND - Hele Danmarks Filmpris arrangeres af “Foreningen Svendborg Kultur- og Filmdage", der er stiftet af Destination Fyn, Producentforeningen, Fafid, FilmFyn og Svendborg Kommune.

Læs mere på svendfilmfest.dk

Julie Qvick Nielsen