Kreditering: Henrik Ohsten

Stjerneregn over Mads Mikkelsen og storfilmen BASTARDEN

Efter at toneangivende medier i hele verden har hyldet Zentropas storfilm BASTARDEN efter verdenspremieren på filmfestivalen i Venedig, er turen nu kommet til de danske medier. Nikolaj Arcel får sit livs anmeldelser for BASTARDEN, der har biografpremiere i langt over hundrede danske biografer i dag. Her til morgen vælter det ind med topanmeldelser fra hele landet til den stjernebesatte film med Mads Mikkelsen, Amanda Collin og Simon Bennebjerg i spidsen.

I Børsen giver Michael Solgaard seks stjerner og kalder BASTARDEN ”årets bedste danske film”. I Politiken kaster Kristoffer Hegnsvad fem hjerter efter filmen og skriver: ”Det er Arcel, der i den grad har vundet krigen. ’Bastarden’ løber sin spilletid stærkt badet i Mads Mikkelsens ansigts sved. Den er veltimet, veltrimmet og holder øjnene fast på en lang, sej spændingskurve, selv om historien har mange små facetter.”

I Jyllands-Posten er Freja Dam begejstret og kvitterer ligeledes med fem stjerner med ordene: ”Ambitiøs, flot, gribende og suverænt spillet storfilm”. Og i Berlingske konstaterer Sarah-Iben Almbjerg: ”Filmen er fuld af scener, hvor Mads Mikkelsen spejder over heden, og er alligevel ikke ét minut for lang. Det er lige før, man kunne ønske, at den var længere. Som anmelder er det uhyggeligt sjældent, man har det sådan.”

I Weekendavisen skriver Lasse Winther Andersen: ”Nikolaj Arcel vender tilbage til Danmark med karrierens hidtil største bedrift. Bastarden er en imponerende billedfortælling, der indfrier alle instruktørens storfilmsambitioner.”

Og i Information konkluderer Katrine Hornstrup Yde: ”Der er nærmest ikke det, som instruktør Nikolaj Arcel og manuskriptforfatter Anders Thomas Jensen ikke fyrer op for, og lykkes med, i 1700-talsdramaet ’Bastarden’ om den jyske hede som indre kampplads.”

Alt for Damerne giver seks hjerter. Folketidende giver seks stjerner. Vi elsker serier giver fem stjerner. Soundvenue og filmmagasinet Ekko giver fem stjerner. Og sådan bliver det ved.

Oversigt over anmeldelser:

Børsen: 6 stjerner

Alt for damerne: 6 hjerter

Connery: 6 hjerter

Lolland Falster Folketidende: 6 stjerner

Kulturbunkeren: 6 stjerner

Berlingske: 5 stjerner

Politiken: 5 stjerner

Jyllandsposten: 5 stjerner

Soundvenue: 5 stjerner

Ekko: 5 stjerner

Magasinet Liv: 5 stjerner

Vi elsker serier: 5 stjerner
Cphculture: 5 stjerner

Filmstribenten: 5 stjerner

Movemaniac: 5 stjerner

Kulturinformation: 5 stjerner

Magasinet KBH: 5 stjerner

Information: ”Arcel fyrer op for det hele for at underholde og lune os på heden, og tak for det”

Weekendavisen: ”Nikolaj Arcel vender tilbage til Danmark med karrierens hidtil største bedrift.”

EB: 4 stjerner

BT: 4 stjerner

Dagbladenes Bureau: 4 stjerner

Kristeligt Dagblad: 4 stjerner

HAVE Kommunikation & PR

For yderligere information, kontakt undertegnede.
Rikke Hesselholt, mobil: 28433893, mail: rikke@have.dk

• Klipper: Olivier Bugge Coutté
  • Komponist: Dan Romer

Øvrig fakta:

• Billing block: Produceret af ZENTROPA ENTERTAINMENTS i co-produktion med ZENTROPA BERLIN, ZENTROPA SWEDEN og FILM I VÄST Med støtte fra DET DANSKE FILMINSTITUT MARKEDSORDNINGEN, DEN VESTDANSKE FILMPULJE, EURIMAGES, CZECH FILM FUND, MITTELDEUTSCHE MEDIENFÖRDERUNG, MOIN FILM FUND HAMBURG SCHLESWIG-HOLSTEIN, MEDIENBOARD BERLIN-BRANDENBURG, DEUTSCHE FILMFÖRDERFONDS, SFI, HEDESELSKABET i samarbejde med TV 2, NORDISK FILM & TV FOND, PLAION PICTURES, SVT Udviklet med støtte fra THE CREATIVE EUROPE PROGRAMME – MEDIA OF THE EUROPEAN UNION Distribution NORDISK FILM DISTRIBUTION Internationalt salg TRUSTNORDISK © 2023 ZENTROPA ENTERTAINMENTS4, ZENTROPA BERLIN GMBH and ZENTROPA SWEDEN AB
  • Baseret på Ida Jessens roman Kaptajnen og Ann Barbara.
  • Premieredato: 5. oktober 2023
  • Varighed: 127 minutter.