“SOUND DUES” – en helt ny slags jazzfestival er klar med det fulde program!

Musikbegivenheden SOUND DUES kan i dag præsentere det fulde program for festivalen, der finder sted i Helsingør i den forlængede weekend, 9.-12. september 2021. Her vil man opleve unikke koncerter med internationale sværvægtere som Lisa Nilsson, Rolling Stones-bassisten Darryl Jones, Miles Davis-saxofonisten Bill Evans og den fransk/afrikanske trommeslager Manu Katché. Festivalen er en smagsprøve forud for den første fulde udgave af SOUND DUES, der løber af stablen i Helsingør i Kristi Himmelfartsweekenden, 26.-29. maj 2022.

D. 9.-12. september slår SOUND DUES for første gang dørene op til en unik, ny slags jazzfestival, der vil fejre jazzen som både livsstil, kultur og fællesskab. Foruden koncerter med store internationale jazznavne er Stan Getz’ enke Monica Getz inviteret tilbage til Helsingør som æresgæst ved en hyldestkoncert i parrets tidligere hjem, hvor familien boede i slutningen 50’erne og starten af 60’erne.

Husets nuværende ejer har generøst stillet det til rådighed til en ultra-eksklusiv intimkoncert, hvor Niels Lan Doky har samlet et spektakulært drømmehold bestående af den amerikanske bassist Darryl Jones, (fast bassist med Rolling Stones, før det Miles Davis og Sting), den fransk/afrikanske trommeslager Manu Katché (berømt for sit samarbejde med bl.a. Peter Gabriel, Joni Mitchell og Jan Garbarek) og sidst men ikke mindst den amerikanske tenor- og sopransaxofonist Bill Evans, som blev verdenskendt som medlem af Miles Davis banebrydende comeback band i starten af 1980’erne.

Niels Lan Doky, som kunstnerisk leder og initiativtager bag SOUND DUES, har sammen med sit team skabt en musikbegivenhed, som skal være ”en fejring af jazzen som livsstil, kultur og fællesskab”. Som en del af fællesskabet inddrages Helsingørs forretningsliv i festivalen, hvor man i en række butikker, restauranter, markeder og private boliger vil kunne opleve intimkoncerter.

“Da jeg som ung teenager, kom ind i miljøet af de mange tilflyttede amerikanske jazzmusikere i Danmark, blev jeg ikke kun forelsket i selve musikken, men i ligeså høj grad menneskene og livsstilen omkring jazzen. Efter mere end tre årtier i udlandet bor jeg nu i Helsingør, en helt igennem vidunderlig by, hvor også den allerførste af de amerikanske jazz-tilflyttere, Stan Getz, i sin tid boede. Helsingør er således den mest naturlige ramme for en fejring som SOUND DUES”, siger Niels Lan Doky.

Gallapremiereaften på Kronborg Slot
SOUND DUES åbner med en storslået gallapremiereaften på Kronborg Slot torsdag d. 9. september med en spektakulær jazzkoncert i Dansesalen og en storslået middag i Frederik II’s vinkælder under Kronborg. Den prisbelønnede sangerinde Lisa Nilsson genforenes for første gang i over 15 år med den trio, som hun spillede sammen med i Niels Lan Dokys anmelderroste biograffilm fra 2005, ”Between a Smile and a Tear”, bestående af den amerikanske jazzlegende, trommeslager Albert “Tootie” Heath, bassisten Mads Vinding og slutteligt Niels Lan Doky selv ved pianoet. Denne koncert er ligesom de øvrige koncerter på SOUND DUES unik og vil ikke kunne opleves andre steder.

En årligt tilbagevendende festival
Denne første udgave af SOUND DUES bliver – trods stjernenavnene – blot en smagsprøve på, hvad der er i vente. Festivalen bliver som sagt en årligt tilbagevendende 4-dages begivenhed i Kristi Himmelfartsweekenden. Den første fulde udgave af SOUND DUES gennemføres dermed 26.-29. maj 2022. Info om næste års festival følger senere.

For yderligere info og køb af billetter, besøg www.sounddues.com.

Det fulde program:

Torsdag d. 9. september
Kl. 18.00: Gallamiddag + åbningsevent // Kronborg Slot
Billetter: www.sounddues.com/tickets

Kl. 20.30: Koncert: Lisa Nilsson, Niels Lan Doky, Mads Vinding & Albert ”Tootie” Heath // Kronborg Slot

Fredag d. 10. september
Kl. 16.00: The Future of Jazz
*En samtale med den amerikanske jazzlegende Albert ”Tootie” Heath // Konventum (LO-Skolen)
Billetter: GRATIS ADGANG

Kl. 18.00 + 20.30: Koncert: Bill Evans, Darryl Jones, Manu Katché & Niels Lan Doky // Konventum (LO-Skolen)
Billetter: www.sounddues.com/tickets

Tour of Helsingør (Gratis adgang)
15.30-16.30: Intimkoncert // Café Dix
17.00-18.00: Intimkoncert // Profil Optik Helsingør
18.30-19.30: Intimkoncert // Værftets Madmarked

Lørdag d. 11. september
Kl. 15.00 & 18.00: A Very Special Tribute to Stan Getz
*med Bill Evans, Darryl Jones, Manu Katché & Niels Lan Doky, foruden æresgæst Monica Getz // Stan Getz’ bolig
Billetter: www.sounddues.com/tickets

Kl. 16.30: Jazzmiddagskrydstogt med Desmond Scaife Jr. // ForSea Tycho Brahe-færgen
Billetter: www.sounddues.com/tickets

Tour of Helsingør (Gratis adgang)
13.30-14.30: Intimkoncert // Lagoni Kaffebar
15.00-16.00: Intimkoncert // A. Florisson
16.30-17.30: Intimkoncert // Jørgensen & Co.

Søndag d. 12. september
Kl. 13.30 & 17.00: Koncert: Albert ”Tootie” Heath Quartet

Øvrige arrangementer
9.-15. september: Filmscreening: Billie // Cinema Center Helsingør