Fotokredit: Magnus Karlsson

Små vidunderlige ting og kæmpestore følelser: Ny dialogbaseret udstilling mellem venneparret og kunstnerkollegaerne Chantal Joffe og Anna Bjerger

Den ene bor i midt i London, den anden ude i de svenske skove. På udstillingen The Time Before genbesøger venneparret og kunstnerkollegaerne Chantal Joffe og Anna Bjerger de fælles interesser, som i sin tid førte dem sammen: litteraturen, poesien, familie og følelser i en række helt nye malerier i stor og lille skala.

Efter et møde i Rom, for årtier tilbage, tog Joffe og Bjergers nære og eksperimenterende faglige fællesskab form. Her kunne de dele alt fra konkrete og tekniske spørgsmål om maleriet, over deres fælles interesse for fotografiet til den spæde og ubærlige følelse af isolation, som de fleste kunstnere kender til.

Nu har de sammen skabt udstillingen The Time Before til Gammel Strand, hvor de tager favntag med den tid, der er gået, og den tid, der er tilbage. I udstillingen præsenteres omkring 50 malerier installeret på kunsthallens øverste etage.

ET FÆLLES STED I LIVET
Som nyuddannede kunstnere arbejdede Anna Bjerger og Chantal Joffe i den samme atelierbygning. Her udviklede de deres maleriske praksisser, som centrerede sig om hverdagens og familielivets uendelige begivenheder: borddækning, børn, potteplanter, modetøj m.m. i detaljerige og intime scener, der udgør den motivkreds, som i dag karakteriserer begge kunstneres universer.

Joffe og Bjerger er formet af 1990’ernes kunstscene, og deres værker sitrer af en underliggende og skødesløs coolness, som står i kontrast til den ømhed, de enkelte motiver er udvalgt med. I The Time Before mødes de to kunstnere, og deres værker blander sig med hinanden. I fortolkninger af hverdagens genstande ulmer både kærligheden og katastrofen, fællesskabet forenes med ensomheden, intimiteten med det at blive udstillet og bevægelse med stilstand.

Bjerger arbejder med en næsten surrealistisk dokumentarisme, mens Joffe har fokus på portrættet, og på hvordan relationen mellem mennesker materialiserer sig i et blik eller en kropsholdning. Fælles for de to kunstnere er deres interesse for fotografiet. Joffe har i årevis været dybt optaget af kunstneren Diane Arbus’ fotografiske portrætter, ligesom Bjerger helt konkret arbejder med fundne fotografier og bruger dem som malerisk forlæg.

LIVETS KOMPLEKSITETER OG SMÅSANSNINGER MØDER BESKUEREN
Udstillingens titel er en reference til novellen Winter in the Abruzzi fra 1944 af den italienske forfatter Natalia Ginzburg, der er skrevet i krigens sidste år, og handler om hverdag, venskab, erindring og sorg. Joffe og Bjergers værker handler om livserfaring, krop, relationer og historiefortælling. I en blanding af glæde og melankoli transformerer de begge livets kompleksiteter og små sansninger i både sarte og ligefremme malerier, der møder beskueren i øjenhøjde og hjerte.

Nanna Hjortenberg,direktør i Gammel Strand, siger:
I sommeren 2024 sætter Gammel Strand fokus på det figurative maleri, når alle kunsthallens etager er fulde af farver og figurative fortællinger. Det figurative maleri står på en lang og tung tradition, men er idag i rivende udvikling. De tre kunstnere, vi præsenterer denne sommer, fornyer det på hver deres måde: Hos Chantal Joffe og Anna Bjerger bliver de små og store fortællinger forbundet, når livsfaser afspejles i hverdagssituationer. Hos Christina Quarles bliver spørgsmål om identitet, krop og seksualitet gentænkt. Fælles for begge udstillinger er, at de forbinder sig dybt med de spørgsmål, vi er fælles om: Hvem er jeg? Og bruger jeg mit liv på den rigtige måde?”

Chantal Joffe forklarer:
“Titlen på udstillingen er en reference til Natalia Ginzburgs novelle Winter in the Abruzzi, som jeg tænkte meget over under pandemien. Dengang forstod jeg det sådan, at man altid forestiller sig, at der venter bedre tider forude, men at det faktisk ofte er livet, man lever, der er den gode tid - tiden før. Men da jeg genlæste den, indså jeg, at jeg havde misforstået den, og at der i bogen er et uskyldstab.”

Anna Bjerger uddyber:
“Winter in the Abruzzi beskriver en situation, jeg personligt kan relatere til: Idéen om at længes efter et sted, som du idealiserer. Som har alt, hvad din nuværende situation ikke kan give. Det tab af uskyld, som Chantal nævner, kommer uundgåeligt på et bestemt tidspunkt i livet, og det er noget, vi udforsker i udstillingen.”

OM CHANTAL JOFFE OG ANNA BJERGER

Chantal Joffe (f. 1969, UK)
Joffe er uddannet fra The Glasgow School of Art i Scotland og The Royal College of Art i London. Hun er internationalt anerkendt og har blandt andet udstillet på The Saatchi Gallery i London. I 2006 modtog hun den prestigefulde Charles Wollaston Award. Joffe bor og arbejder i London.

Anna Bjerger (f. 1973, SE)
Bjerger er uddannet fra Central St. Martins School of Art and Design og The Royal College of Art i London. Hendes værker er del af samlinger som Louisiana, Museum of Modern Art, Moderna Museet i Stockholm, Statens Museum for Kunst og Stedelijk Museet i Amsterdam. Bjerger bor og arbejder i Småland.

PROGRAM FOR DEN 20. JUNI
Den 20. juni åbner udstillingen The Time Before, og alle er velkomne.

Udstillingen åbner

16.00 – 16.30
Samtale mellem kunstnerne Chantal Joffe og Anna Bjerger v. Nanna Hjortenberg

17.00 – 17.30
Oplæsning ved forfatter Ulrikke Bak, der netop har udgivet sin anmelderroste debut Love Looks Bleak

Tak for i dag

Udstillingen kan ses fra den 21. juni – 8. september.

Tak til
Augustinus Fonden, Det Obelske Familiefond, Statens Kunstfond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Københavns Kommune

For yderligere information, kontakt venligst
Louise Thuesen / louise@have.dk / 22 65 52 04