PR foto: Vendsyssel Teater

Romeo og Julie: HED LIDENSKAB OG ULTIMATIV KÆRLIGHED

Vendsyssel Teater præsenterer en ny og musikalsk fortolkning af klassikeren og verdensdramatikkens mest berømte kærlighedshistorie, Shakespeares Romeo og Julie med musik af Benjamin Koppel.

Den 19. november er der premiere på Vendsyssel Teaters store satsning i denne sæson. Med et stærk cast på scenen og nykomponeret musik og sang, bliver fortællingen om Romeo og Julie udforsket dramaturgisk og udvidet gennem den musikalske bearbejdelse.

Titelrollerne spilles af Lue Støvelbæk (Skam, Stormene og tv-serien Badehotellet) og Luise Kirsten Skov (Fakiren fra Bilbao, Annas verden og TV-serien Perfekte Steder). Med på scenen er både unge og erfarne kræfter, her i blandt den upcomming sangerinde Molly Koppel, der forestillingen igennem viderefører melodiernes stemningsgivende fortællinger. Molly Koppel debuterede med egen EP i 2019.

Benjamin Koppel - der står bag det musiske element i denne opsætning af Romeo og Julie - er en af jazzmusikkens mest anerkendte saxofonister og komponister og spiller musik i hele spektret af jazz, soul, pop, og ny musik. Han har været solist med flere symfoniorkestre og spillet med adskillige internationale musikere. Derudover er han kunstnerisk leder af Valby Summer Jazz og Valby Winter Jazz, og har komponeret mere end 400 titler, udgivet over 50 cd’er og har sit eget pladeselskab og koncertagentur, Cowbell Music.

Hvad gør en ung kvinde, når ens familie, modsætter sig hendes kærlighed og lykke?
Romeo tilhører slægten Montague, og Julie er af slægten Capulet. Deres to familier bekæmper hinanden, selvom Fyrsten af Verona forgæves forsøger at få dem til at slutte fred.

Julies kærlighed til Romeo fordrer et oprør mod sine forældre, og hendes handlekraft viser sig bl.a. i hendes kamp om at forene Romeo med familien. Da dette slår fejl er hun villig til at ofre identiet og arv – ja, alt for den ultimative kærlighed, og dette får fatale og uforudsigelige konsekvenser for hende selv og Romeo.

Den brusende og lidenskabelige kærlighed, der vokser mellem Romeo og Julie, og den iltre foragt og hævntørst mellem familierne bliver suppleret, forløst og forstærket af Benjamin Koppels nykomponeret musik og fører historien op i vores tid endnu engang.

Benjamin Koppel har en livslang kærlighed til Shakespeare og skaber sammen med instruktør Rune David Grue og scenograf Mie Riis et nyt univers for den dramatiske fortælling i store sal, hvor Veronas hede, intense og voldsomme liv udspiller sig.

Rune David Grue har bl.a. instrueret Hærværk (Det Kongelige Teater, 2014), West Side Story (Aalborg Teater og Aarhus Teater, 2018) og senest Rædsel på Teater GROB (2020).

Se mere om forestillingen og de medvirkende på www.vendsyssel-teater.dk

HAVE

For yderligere oplysninger, kontakt venligst:
Sofie Klindrup, sofiek@have.dk, 25 48 37 49

Musik: Benjamin Koppel
Lysdesign: Clement Irbil
Dramaturgi: Anne Middelboe Christensen

’Romeo og Julie’ (15 år+) har premiere den 19. november og spiller frem til den 19. december i Vendsyssel Teaters Store Sal. Mandag-fredag kl. 19.30 og lørdag kl. 15.00. Dog tirsdag 24. november og tirsdag 8. december kl. 14.00.

Forestillingen er støttet af Augustinus Fonden og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.

Stine Albrechtsen

Pressekontakt Seniorrådgiver & Head of Aarhus