Nyt bookazine går under huden på Jim Lyngvild

Nyt bookazine går under huden på Jim Lyngvild

Den 10. maj udkommer bookazinet OMTANKE med kulturpersonligheden, kunsthåndværkeren og historiefortælleren Jim Lyngvild. Udgivelsen er en samtale mellem Christian Have og Jim Lyngvild om kunsten, kulturen og troens betydning for det enkelte menneske og samfundet.

Som kunsthåndværker gør Jim Lyngvild en dyd ud af at sætte udråbstegn og spørgsmålstegn ved alt, når han iscenesætter fortiden og genfortolker den med nutidens øjne. Og netop dén tilgang deler vandene inden for kunst- og kulturbranchen, hvor navnlig hans bidrag til udstillinger på Nationalmuseet, Kronborg Slot og Koldinghus er blevet kritiseret for at være for eksplicitte, for kontroversielle og poppede.

"Det er lidt tankevækkende, for jeg har studeret det her emne i næsten 40 år, men en uddannet arkæolog med papirer har efter fem år på universitetet langt mere ret til at udtale sig, end jeg har”, lyder Jim Lyngvilds eget svar, når han i OMTANKE konfronteres med kritikken.

På hans omfattende CV finder man titlerne chefdesigner for et whiskymærke, stifter af et bryggeri og et crememærke samt forfatter til mere end 30 bøger. Men hvem gemmer sig bag manden med runerne på huden og guldringene på fingrene?

”Der er ikke en eneste genstreng, jeg ville lave om, for al min fars ondskab, min farfars ondskab sammen med deres forretningssans og min mors families store hjerter og åndelighed - de ting i kombination har lavet Jim Lyngvild”, fortæller Jim Lyngvild i OMTANKE.

Gennem samtalen med Christian Have tegner OMTANKE et portræt af en mand, der er gået fra at være et fænomen til at være en historiefortæller, der på egne præmisser og på vidt forskellige platforme er blevet en stemme i kulturformidlingen og kulturhistorien. En kulturkapacitet med en favnbredde og en arbejdsenergi, som ikke er set i umindelige tider, og som forsøger at sætte sit præg på den retning, som kulturformidlingen og særligt museumsverdenen bør gå.

”Det lykkedes mig at gøre danskerne en smule mere stolte af og glade for det at være en dansker. Det kræver, at vi forstår os selv, vores historie og vores monarki. Og det synes jeg, at jeg er lykkedes med”, fortæller Jim Lyngvild om sin arbejdsmission.

OMTANKE med Jim Lyngvild er anden udgave af Muusmanns bookazine-serie. Denne udgave udkommer som optakt til udstillingen Jim Lyngvild - SOLO på Holmegaard Værk, der samler hele paletten af Jim Lyngvilds sprudlende og farverige kunsthåndværk. Den kommende udstilling samler både nye og gamle værker, som f.eks. en over tre meter høj buste af Dronning Margrethe, store unikasmykker og en helt ny serie af både drikkeglas og religiøse billeder fremstillet specielt til Holmegaard Værk – fra ånder og overtro til folketro, asatro og kristendom.

Udstillingen består både af kjoler, smykker og fotografier, der er designet og skabt af Lyngvild selv, mens glas og skulpturer er blevet til med hjælp fra museets kunsthåndværkere.

Jim Lyngvild – SOLO åbner den 13. maj og kan ses resten af året på Holmegaard Værk. Fra den 27. marts er Jim Lyngvild i øvrigt aktuel med en udstilling om den danske kongerække på Kronborg Slot.

OMTANKE med Jim Lyngvild udkommer den 10. maj på Muusmann Forlag og kan købes hos boghandlere, større magasinudbydere, større kulturinstitutioner og fra den 13. maj hos Holmegaard Værk.

HAVE A/S

For mere information eller anmeldereksemplar, kontakt venligst:
Anja Linnet // anja@have.dk // 22 65 53 48
Amalie Hermansen // amalie@have.dk // 21 79 33 82

Om OMTANKE
OMTANKE er en fælles bookazine-serie mellem Christian Have og Muusmann Forlag, der består af dybdegående samtaler mellem Christian Have og en kendt, dansk kulturpersonlighed. Bookazinet udkommer to gange årligt, og den første udgivelse med skuespiller Thure Lindhardt som omdrejningspunkt udkom i oktober 2020.

Om Jim Lyngvild
Jim Lyngvild er designer, fotograf, iværksætter, forfatter og TV-personlighed. Han blev for alvor kendt, da han fremstillede en udstilling om vikinger og vikingetiden på Nationalmuseet for tre år siden, og har siden gjort sig bemærket bl.a. med meterhøje, ophængte fotostater med bibelmotiver i Faaborg Kirke i 2020. Alene i år skal han udstille sine egne kreationer og arbejdsprocesser på Holmgaard Værk, fremstille kongerækken på Kronborg og koncipere et helt nyt museum om nordisk mytologi, der skal ligge ved de forholdsvis nyopdagede ringborge ved Køge. Derudover er Jim Lyngvild chefdesigner for et skotsk whisky-mærke, ejer af et bryggeri- og et kosmetikbrand og moderedaktør på Ekstra Bladet.

Anja Linnet

Pressekontakt COO // Chefrådgiver 22655348