Foto: Gorm Branderup. Sidste års vindere af publikumsprisen til AARHUS SERIES, der gik til krimiserien Alfa.

Ny prisfest skal hylde danske serier

Branchekonferencen THIS og publikumsfestivalen AARHUS SERIES præsenterer til oktober Nordens første rene seriepris; THIS SERIES AWARDS. I alt ti priser bliver uddelt til et stort awardshow og kategorierne spænder fra alt mellem bedste krimiserie, en publikumspris og en særlig talentpris. Brødreparret Sebastian og Andreas Jessen, der vandt sidste års publikumspris til AARHUS SERIES for ALFA, er værter, når showet løber af stablen den 29. oktober i Musikhuset Aarhus.

Serieindustrien befinder sig i sin guldalder, og aldrig før er der blevet set og produceret så mange serier. På trods af det har prisuddelinger til serieformatet indtil nu kun eksisteret som en sidepris på film- og tv-festivaler. Det ønsker branchekonferencen THIS og publikumsfestivalen AARHUS SERIES at gøre op med og præsenterer nu i samarbejde med Filmby Aarhus Nordens første, rene seriepris: THIS SERIES AWARDS.

Danske serier skal hyldes
THIS og AARHUS SERIES afviklede sidste år Aarhus Seriepris, hvor danskerne selv kunne stemme på, hvilken dansk og udenlandsk serie de mente var årets bedste. I år tager arrangørerne prisuddelingen til nye højder med i alt 10 kategorier, der hylder den danske serieproduktion- og branche. THIS SERIES AWARDS er en manifestering af, at serieformatet fortjener mindst lige så meget opmærksomhed og anerkendelse som film og TV, fortæller festival direktør for THIS og AARHUS SERIES, Felicia Jackson:

”Danskerne er vilde med at se serier. Serier farver vores liv og hverdag. Vi bor i serieuniverser. Derfor er det helt naturligt at have en prisuddeling, der afspejler det. Sidste år præsenterede vi en enkel publikumspris, men vi kunne mærke, at det kunne trække meget mere end det. Vi ønsker at hylde alle de fantastiske historier, visionære filmfolk og spirerende talenter i de danske serieproduktioner, og med THIS SERIES AWARDS kan vi give dem den opmærksomhed og anerkendelse, de fortjener. Prisen tager højde for, at serier er en format- og genrebåret kunstart og tager de forskellige genre alvorligt i sine priskategorier. Vi har nedsat en kompetent og branchetung jury, der kan vise både seriøsitet og bredde i dét, vi ønsker at opnå med den nye pris. Vi glæder os helt vildt”

Udvælges af kompetent jury
Både de nominerede serier og dem der vinder, udvælges af en jury bestående af erfarne og respekterede koryfæer i branchen. Jurymedlemmerne er:

• Keld Reinicke, medierådgiver og serie ekspert
  • Ann Lind Andersen, film- og serie ekspert, Nordisk Film TV
  • Rasmus Thorsen, producer og co-founder, Cosmo Film
  • Kim Leona, Prorektor, leder af manuskriptforfatteruddannelsen, Den Danske Filmskole
  • Pernille Bech Christensen, Executive Producer, TV 2 Danmark

THIS SERIES AWARDS talentpris, der gives til nye talenter eller kreative pionerer, som viser nye veje i deres historiefortælling, uddeles af en særskilt jury bestående af blandt andet SKAM-skaberen Julie Andem og prisvindende kulturjournalist Lucia Odoom.
Aarhus Seriepris er en publikumspris, hvor publikum selv kan stemme på deres favoritserie blandt en række udvalgte serier.

THIS SERIES AWARDS uddeles d. 29. oktober i Musikhuset Aarhus. THIS løber af stablen fra 27.-29. oktober, mens AARHUS SERIES kan opleves fra 27.-31. oktober 2021. THIS og AARHUS SERIES er skabt i et samarbejde mellem produktionsselskabet M2 og Filmby Aarhus.

HAVE A/S

For yderligere information, kontakt venligst:
Stine Albrechtsen · stine@have.dk · 30 24 14 00
Sofie Klindrup · sofiek@have.dk · 25 48 37 49

Fakta om THIS SERIES AWARDS prisuddeling:
Til THIS SERIES AWARDS uddeles der priser i 10 forskellige kategorier:

• Bedste Miniserie
  • Bedste Fortløbende Serie
  • Bedste Komedieserie
  • Bedste Krimiserie
  • Bedste Manuskript
  • Bedste Instruktion
  • Bedste Serie 2021
  • Bedste Internationale Serie
  • Bedste Nordiske Serie
  • THIS SERIES AWARDS talentpris

Desuden uddeles publikumsprisen Aarhus Seriepris 2021, hvor danskerne selv kan stemme på, hvilken danske og udenlandske serie de mener er årets bedste. Aarhus Seriepris er en fortsættelse af sidste års publikumspris ‘Danskernes Yndlingsserie 2020’.

Stine Albrechtsen

Pressekontakt Seniorrådgiver & Head of Aarhus